(6)
ارتباط با اهل كتاب و شیوه برخورد با آنان از دیدگاه قرآن و حدیث
قاسمى، منصور
دكترى علوم
قرآن و حدیث
دانشگاه آزاد اسلامى مشهد
استاد راهنما: حجّتى، سید محمّدباقر
استاد مشاور: مهدىزاده، على
1380
300
كوشش نگارنده در این پایاننامه بر این بوده كه با استفاده از آیات قرآن و روایات معصومانعلیهم السلام و احیاناً
اقوال و فتاواى علما، به سؤالاتى از این قبیل پاسخ دهد كه: آیا اسلام، ناسخ ادیان پیشین است و هرگونه رابطه با پیروان ادیان گذشته را رد كرده و بناى جنگ با آنان را دارد؟ یا
ادیان پیشین را تأیید كرده و روابط مسلمانان با پیروان آنان را مجاز مىداند؟ و اگر به مسلمانان اجازه مىدهد كه با پیروان سایر ادیان الهى، رابطه دوستى برقرار نماید، حدود و
ضوابط این روابط ، برچه مبنا و تا چه حدّ است؟ سپس، حدود روابط مسلمانان با پیروان ادیان دیگر و به تعبیر عامترى «كفّار» را بیان كرده و ضوابط آن را مشخّص كرده است.
این پایاننامه، در یك مقدّمه و شش بخش كه داراى فصلهایى است تألیف شده است.
در فصل اوّل بخش اول، تعریف «اهل كتاب» و بررسى واژه «اهل» در لغت و
اصطلاحات ادبى مورد بررسى قرار گرفته و طبق تعریفات متداول، اهل كتاب را گروهى از پیروان انبیا كه به كتاب آسمانى آن پیامبر، ایمان و اعتقاد داشته باشند، معرّفى كرده
است.
فصل دوم، درباره اهل كتاب در قرآن است كه به تفحّص نگارنده، این واژه 32 بار در قرآن به كار رفته، گرچه در مصادیق آنها بین مفسّران، اختلاف است.
فصل سوم به معرّفى اجمالى اهل كتاب پرداخته و ضمن معرّفى آنان، كتب، مراسم مذهبى، برخى انحرافات، مراسم ازدواج، و گروهها و فرقههاى هر مذهب، شرح داده شده
است.
بخش دوم در زمینه روابط اجتماعى اهل كتاب است. نگارنده، در این فصل به مسئله ازدواج با اهل كتاب و مشروعیت و عدم مشروعیت آن پرداخته و ضمن
استناد به آیات قرآن و ذكر احادیث موافق و مخالف، اقوال فقهى مسئله را نیز بیان كرده و ضمن بیان ادلّه طرفین، یك جمعبندى كلّى بین این اقوال نموده است.
در
بخش سوم، درباره مسئله طهارت و نجاست اهل كتاب، بحث شده است این بخش، از مفصّلترین بخشهاى پایاننامه بوده، داراى پنج فصل است.
در فصل اوّل، تعریف
طهارت و نجاست از نظر لغت و اصطلاح، بیان شده است.
فصل دوم، درباره طهارت و نجاست در قرآن و حدیث و حدود هر یك در این دو دسته از ادلّه است.
فصل
سوم در این مورد است كه: آیا مشركان و كفّار، نجساند یا نه؟ نگارنده، ضمن تعریف مشرك و كافر و ذكر اختلاف میان علماى مسلمان در این باب، بیشتر همّ خود را در نقض و
ابرام مسئله در میان آیات و روایات، مصرف داشته و اقوال در این باب را در فصل چهارم با عنوان «طهارت و نجاست اهل كتاب از نظر علما» آورده و نظر مشهور و غیر مشهور بین
فقهاى را متقدّم و متأخّر را بیان كرده است و متذكّر شده كه این اختلاف فتوا از چه چیزهایى ناشى مىشود.
فصل پنجم، درباره استعمال لفظ «نجس» در قرآن و
حدیث است. وى استعمال این واژه را در قرآن، یكبار و استعمال واژههاى مترادف آن را چند بار با آیات مربوطه، بیان كرده است و متذكّر مىشود كه در روایات نیز، در كتب قدیم و
جدید حدیث شیعه، موارد زیادى از كاربرد واژه «نجس» و واژههاى مترادف آن به چشم مىخورد.
در ادامه این فصل، مصاحبهاى با یكى از بزرگان مسیحیت در ایران شده
كه سؤالاتى درباره عقاید مسیحیان و صحّت و عدم صحّت این اعتقادات از ایشان شده و او نیز پاسخهایى مىدهد.
فصل ششم، بیان دلایل طهارت اهل كتاب است
كه در این فصل، با بیان آیات قرآن و روایات فریقین و نقل اختلاف فتاواى علما و بیان منشأ اختلاف، به پارهاى از مسائل مربوط به روابط اجتماعى اهل كتاب (از قبیل: جواز ازدواج
با اهل كتاب، حلّیت خوراك اهل كتاب براى رزمندگان، جواز رضاع، جواز تغسیل كتابى، و روش و سیره پیامبر و ائمه با آنان) اشاره شده و از همه این بحثها یك نتیجهگیرى
كلّى شده است.
بخش چهارم، درباره روابط اقتصادى و تجارى با اهل كتاب است. این فصل نیز شش فصل دارد.
در فصل اوّل به بحث حلّیت یا حرمت طعام اهل
كتاب از نظر علماى شیعه و اهل سنّت پرداخته شده است.
فصل دوم، درباره دیدگاه قرآن در مورد طعام اهل كتاب است كه به مناسبت، معناى واژه «طعام» در قرآن،
مورد بررسى قرار مىگیرد.
در فصل سوم نیز معناى طعام در لغت و عرف و دلیل عقل، شرح داده مىشود.
در فصل چهارم، محقّق، دلایل قائلان به تحریم ذبیحه
اهل كتاب را بررسى نموده و ضمن آوردن آیاتى از قرآن و روایات معصومانعلیهم السلام به عنوان دلیل حرمت و بیان ادلّه قائلان به حلّیت، جمع بین دو قول را نیز متعرّض شده
است.
در فصل پنجم، شرایط و ضوابط حلّیت طعام در اسلام و دستورالعمل اسلام در خصوص مأكولات و آشامیدنىها بیان شده و حكم حیوانات حلالْگوشت و حرامْ
گوشت از نظر شرع مقدّس اسلام بیان شده و طریقه و ضابطه استفاده از حیوان حلال گوشت، شرح شده است.
در فصل ششم، علّت تحریم طعام و ذبیحه اهل
كتاب، همراه با حكمت تخفیف، بیان شده است.
بخش پنجم نیز داراى شش فصل است:
در فصل اوّل به جهانى بودن رسالت اسلام و سیره پیامبرصلى الله
علیه وآله در رسالت و نامهنگارى ایشان به سلاطین، اشاره شده است.
فصل دوم، درباره صلحجویى اسلام است و اینكه فلسفه تشریع جهاد در اسلام، چه
چیزهایى است.
فصل سوم، درباره شیوههاى تبلیغى اسلام است كه در مورد یكى از شیوهها كه ازدواج پیامبرصلى الله علیه وآله با زنان اهل كتاب است مطالبى
بازگو شده است.
فصل چهارم، بیان سیره عملى مسلمانان در همزیستى مسالمتآمیز با اهل كتاب است.
در فصل پنجم، ارتباط با اهل كتاب از دیدگاه قرآن
بررسى شده كه در این زمینه، آیات نفى و اثبات با فلسفه و علّت هر كدام، بیان شده است.
در فصل ششم، پژوهشى درباره خودى و غیرخودى در قرآن شده كه
الگوهاى قرآنى از آیات در مورد رابطه با بیگانگان آمده و شرایط قرارداد با آنان از نظر حكم شرع، بیان شده است.
بخش ششم پایاننامه با عنوان «پاسخ مراجع معاصر
به استفتاى نگارنده در خصوص پارهاى از مسائل اهل كتاب» به انجام مىرسد.