تنظیم خانواده از دیدگاه قرآن و روایات

مشخصات :

مقطع و رشته تحصیلی : كارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث
مرکز آموزشی : دانشگاه آزاد اسلامى تهران
سال دفاع : 1372

چکیده :

(۴)

تنظیم خانواده از دیدگاه قرآن و روایات

قادرى، طوبى

كارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث
دانشگاه آزاد اسلامى تهران
استاد راهنما: حجّتى، سیدمحمّدباقر
استادان مشاور: فیض، علیرضا؛ مهدى‏زاده، على
۱۳۷۲
۱۴۸

امر تنظیم خانواده در بسیارى از كشورها، خصوصاً كشورهاى پُرجمعیت و عقب ‏افتاده یا در حال توسعه، به عنوان یك مشكل جدّى از سوى صاحب‏ نظران و مسئولان، مورد توجّه قرار گرفته است نگارنده در این تحقیق، سعى نموده تا مسئله نسل و تنظیم آن را مورد بررسى قرار دهد و از دیدگاه قرآن و روایات، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
نگارنده در بررسى خود با استفاده از كتاب تحدید النسل و سایر كتب، به‏ طور خلاصه، مطالبى درباره چگونگى شكل ‏گیرى حركت كنترل نسل در غرب و سیر علل گسترش و نتایج آن، با استناد به آمار و ارقام علمى و مستند - كه عمدتاً مأخوذ از همان كتب مربوط به موضوع است - استفاده نموده و سپس، دلایل معتقدان به كنترل نسل را با استفاده از دیدگاه صاحب‏نظران، مورد نقد و بررسى قرارداده و سرانجام، به مسئله نسل و تنظیم خانواده از دیدگاه قرآن و بخصوص روایات موجود از طُرُق علماى اهل سنّت و شیعه پرداخته و در جمع‏آورى مطالب و تنظیم آن، دو مطلب مهم را مدّ نظر قرار داده است:
۱ . مسئله تعلیم و تربیت كودك در اسلام و اهمّیت آن، و رابطه‏اى كه مى‏تواند با مسئله كنترل نسل یا تنظیم خانواده داشته باشد؛
۲ . وضعیت فعلى مسلمانان و كشورهاى اسلامى.
نگارنده، نخست، هدف از كنترل نسل و آغاز این حركت را در غرب و شكست ابتدایى و حركت دوباره آن را بیان مى‏كند و سپس، به دلایل موفقیت ظاهرى این حركت در غرب و نتایج حاصل از آن اشاره دارد.
وى، سپس اقدامات عملى براى مقابله با مسئله كنترل نسل و عوارض آن را از جانب كشورهایى كه بر مشى كنترل نسل حركت كرده‏اند، بازگو مى‏نماید و بازتاب این حركت را از نظر اصول سیاسى اسلام و جامعه‏شناسى اسلامى و حكم اسلام، بررسى مى‏كند.
ادامه بحث در زمینه آثار سوء و مضرّات كنترل نسل براى انسان، نقد و بررسى دلایل معتقدان به كنترل نسل، بیان مباینت كلّى با اصول و مبانى است. همچنین درباره راه حلّ اساسى مشكل افزایش جمعیت از دیدگاه مخالفان كنترل نسل، شواهد موجود در مدارك اسلامى در مورد تشویق به تولید و تكثیر نسل - كه مهم‏ترین آن تشویق به دعا و درخواست فرزند از خداوند متعال در روایات است - و اهمّیت تعلیم و تربیت كودك در اسلام، مطالبى آمده است.
نگارنده در پایان، پاره‏اى از روایات اهل سنّت و علماى شیعه كه درباره «عول» وارد شده، و همچنین فتاوى فقهاى معاصر درباره تنظیم خانواده و موضع علماى اهل سنّت و شیعه در مورد سقط جنین را بیان مى‏كند.
وى در تنظیم مطالب پایان‏نامه خود از ۵۸ منبع فارسى و عربى، بى‏واسطه یا با واسطه، و سیزده منبع انگلیسى با واسطه استفاده كرده است.

کلیدواژگان :