تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 4731
نگاهی به كتاب «منتخب نهج الذكر» تاليف آيت الله محمدی ری شهری

نگاهی به كتاب «منتخب نهج الذكر» تاليف آيت الله محمدی ری شهری

اين كتاب منتخبی است از كتاب 4 جلدی نهج الذكر تاليف آيت الله محمدی ری شهری كه درباره 10 عنوان از بارزترين مصاديق ذكر در قرآن و احاديث اهل بيت(ع) به تفصيل، مطالبی ارائه شده است.

به گزارش راوی، اين مجموعه از ويژگی‌های متفاوتی برخوردار است؛ آنچه در پی می آيد بررسی ويژگی های اين مجموعه است.
همه روايات مربوط به هرموضوع از منابع گوناگون شيعه و اهل سنت، استخراج و كامل ترين، موثق‌ترين و كهن‌ترين آنها گزينش شده است. از دعاها نيز، جز در مواردی اندك، تنها از ادعيه‌ای كه مستند به پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) است بهره گرفته شده است.
از آوردن روايات تكراری اجتناب شده است، جز در مواردی كه نكته مهمی در تفاوت واژه ها و اصطلاحات نهفته بوده است يا در مواردی كه متن حديث در متون شيعه و اهل سنت تفاوت داشته است يا آنجا كه متن حديث بيش از يك سطر نبوده و مربوط به دو باب بوده است.
در مواردی كه متن های رسيده از پيامبر خدا و امامان متعدد بوده، حديث پيامبر در متن و نشانی روايات ائمه با ذكر عنوان و منبع در پانوشت آمده است؛ مگر آنكه حديث آنان نكته تازه ای داشته باشد كه در اين صورت آن حديث در متن آورده می شود.
هرگاه دسترسی به منابع اوليه ممكن باشد، حديث به طور مستقيم از آنها نقل می شود. آنگاه، نشانی بحار الانوار (در احاديث شيعه) و كنز العمال(در احاديث اهل سنت) به عنوان دو منبع اساسی و جامع حديث شيعه و اهل سنت، افزوده می شود.
در گزيده ای از بخش صلوات با عنوان صلوات های رسيده از امام صادق(ع) آمده است: ارزش درود فرستادن بر پيامبر و خاندان او پس از نماز عصر روز جمعه اين است كه چون روز رستاخيز شود، خدای متعال، روزها را زنده می گرداند و جمعه را پيشاپيش آنها می فرستد و او بر در بهشت می ايستد و ديگر روزها در پس او و برای هركس كه در آن، بيشتر بر محمد و خاندان محمد، درود فرستاده است، شفاعت می كند.»

كتاب «منتخب نهج الذكر» تاليف آيت الله محمد محمدی ری شهری با ترجمه حميد رضا شيخی و با همكاری رسول افقی در ۶۴۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۷۵۰۰ تومان در سال ۱۳۸۷ از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :