مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن و سنت و تاریخ
پديدآورنده : محمد آصف محسنی
مترجم : عصمت الله خلیلی
محل نشر : قم
ناشر : موسسه بوستان کتاب
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1394
تعداد صفحه : 232
قطع : وزیری
جستجو در Lib.ir

عدالت صحابه در پرتو قرآن و سنت و تاریخ

بررسی علمی و جامع در مورد عدالت صحابه می‌تواند یکی از گره‌های کور بر سر راه وحدت و اخوت اسلامی را بگشاید.

عدالت صحابه از موضوعات بسیار حساسیت برانگیز برای اهلِ تشیع و تسنن می‌باشد. بررسی علمی و جامع این موضوع می‌تواند یکی از گره‌های کور بر سر راه وحدت و اخوت اسلامی را بگشاید. کتاب حاضر در عین اختصار، کم‌نظیر است، زیرا نویسنده آن، علاوه بر تسلط کامل بر منابع علمی فریقین از فعالان موفق در عرصه تقریب بین‌المذاهب است.
به کارگیری روش متقن علمی مورد قبول فریقین و در عین حال بدون برانگیختن احساسات مذهبی آنان از ویژ‌گی‌های منحصر به فرد این اثر است.

معرفي مختصر كتاب:

تحقيقي در مورد نقد و ارزيابي عدالت صحابه و نوع نگاه شيعه و اهل‌سنت به اين موضوع است. در ابتداي اين اثر به بيان معناي صحابه و مشخصات آنان پرداخته شده و مفهوم صحابه نزد عالمان فريقين مورد مقايسه قرار گرفته است. نويسنده از منظري قرآني به بيان جايگاه صحابه پرداخته و وجود فسق و نفاق در برخي از اصحاب پيامبر اسلام از ديدگاه قرآن کريم اثبات شده و وجود مشکلات فکري و اخلاقي برخي از آنان تبيين شده است. آن گاه نويسنده به نگاه خاص علماي اهل‌سنت در مورد عادل خواندن همه صحابه پيامبر اسلام(ص) اشاره کرده و ديدگاه افرادي مانند ابن حجر هيتمي را در اين زمينه مورد نقد قرار داده است.
وي در ادامه به بخشي از کارنامه منفي برخي از صحابه رسول خدا از ديدگاه علماي اهل‌سنت مانند ابن ابي الحديد معتزلي اشاره کرده و اتهام به شيعه مبني بر تکفير همه صحابه را نقد نموده است.