پژوهشی درباره احادیث پیشگویی شهادت امام حسین علیه السلام

پژوهشی درباره احادیث پیشگویی شهادت امام حسین علیه السلام

پیامبر(ص)، امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و... شهادت امام حسین(ع) را پیشگویی کرده بودند.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیهاالسلام و نیز همسران و یاران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله (با واسطه) ، مكرّر ، شهادت امام حسین علیه السلام را پیشگویی كرده اند . همچنین امام علی علیه السلام در دوران خلافت خود ، بارها از شهادت ایشان ، خبر داده است . امام حسن علیه السلام نیز با این جمله از شهادت برادر بزرگوار خود ، خبر داده است :

لَا یومَ كَیومِكَ یا أبا عَبدِاللّهِ ![۱]روزی همانند روز [كشته شدن] تو نیست ، ای ابا عبد اللّه !

این گزارش ها[۲]، افزون بر پیشگویی های فراوانی است كه خودِ امام حسین علیه السلام از شهادتش داشته است .

در این پیشگویی ها ، علاوه بر شهادت امام علیه السلام ، جزئیات مربوط به برخی حوادث و شرایط آن ، مانند : زمان و مكان شهادت ، شركت كنندگان در قتل و سران آنها، و كسانی كه از یاری وی امتناع می ورزند ، نیز دیده می شود .

در باره این پیشگویی ها چند نكته قابل توجّه است :

۱ . قطعیت صدور

شمار اخبار و احادیث مربوط به پیشگویی حادثه كربلا ، به اندازه ای است كه هر پژوهشگر باانصافی ، به صدور آنها از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام اطمینان می یابد ، هر چند نسبت به برخی از جزئیات ، یقین حاصل نشود .

۲ . اساس پیشگویی ها

منبع پیشگویی های مربوط به شهادت امام حسین علیه السلام ، همان كلام پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و به طبع ، متّكی بر اِخبار و تعلیم خداوند متعال است و دیگران ، تصریح كرده باشند یا نه ، اصل خبر را از پیامبر صلی الله علیه و آله دریافت كرده اند .

۳ . آگاهی امام حسین علیه السلام از نتیجه قیام

تأمّل در این احادیث ، هر گونه تردید را در باره این كه امام حسین علیه السلام با علم و آگاهی ، مسیر شهادت را انتخاب كرده ، از بین می برد ؛ امّا پاسخ به این پرسش كه : «چرا امام علیه السلام با این كه می دانست شهید می شود ، قیام كرد؟» ، در تبیین دلایل قیام ایشان ، خواهد آمد .

۴ . منافات نداشتنِ تقدیر، با اراده انسان

از برخی از احادیث ، استفاده می شود كه شهادت امام علیه السلام ، از مقدّرات حتمی خداوند بوده است ، به گونه ای كه وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله با جبرئیل علیه السلام مشورت می كند و از او در باره درخواست از خداوند برای تغییر این تقدیر می پرسد ، جبرئیل، پاسخ منفی می دهد و می گوید :

لِأَنَّهُ أمرٌ قَد كَتَبَهُ اللّهُ .[۳][چنین مكن ؛] زیرا این، فرمانی است كه خداوند ، آن را نوشته [و حتمی ساخته ]است . در این جا ، این پرسش، قابل طرح است كه : اگر شهادت امام حسین علیه السلام ، تقدیر حتمی خداوند است و بارها پیشگویی شده ، قاتلان ، چه تقصیری دارند؟

پاسخ ، این است كه : اوّلاً ، این حدیث ، از نظر سند ، اعتبار ندارد . ثانیا با فرض درست بودن سند هم ، بر اساس آموزه های اسلامی ، آنچه در جهانْ پدید می آید ، بر اساس تقدیر الهی است ؛ امّا تقدیر حق تعالی ، با اراده انسان ، منافاتی ندارد ؛ بلكه اراده و آزادی انسان نیز به تقدیر خداوند منّان است .

بنا بر این ، مقصود از این كه شهادت امام علیه السلام ، مكتوب و مقدّر و قطعی است ، این است كه خداوند متعال می داند كه این حادثه ، به سبب سوء استفاده جمعی نابه كار از اختیارشان ، حتما اتّفاق خواهد افتاد و بر اساس سنّت تغییرناپذیر آفرینش ، گریزی از آن نیست .[۴]


[۱]ر. ك: ص ۳۰۸ ح ۹۱۸.

[۲]در دعايى كه از امام عسكرى عليه السلام براى روز تولّد امام حسين عليه السلام رسيده ، مى خوانيم : «اللّهُمَّ إنّى أسأَلُكَ بِحَقِّ المَولودِ فى هذَا اليَومِ ، المَوعودِ بِشَهادَتِهِ قَبلَ استِهلالِهِ و وِلادَتِهِ ؛ خدايا! تو را مى خوانيم ، به حقّ به دنيا آمده در اين روز كه قبل از زاده شدن و به دنيا آمدنش ، وعده شهادتش داده شد ...» (مصباح المتهجّد : ص ۸۲۶) .

[۳]ر.ك : ص ۱۷۲ ح ۸۰۱.

[۴]براى توضيح بيشتر در اين زمينه ، ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۸ (بخش دوم : عدالت و قضا و قدر) .