تاريخ : سه شنبه 1394/8/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46180
افزودن ۳۰ واحد درسی برای ایجاد شش گرایش‌ کارشناسی علوم قرآن کافی نیست

افزودن ۳۰ واحد درسی برای ایجاد شش گرایش‌ کارشناسی علوم قرآن کافی نیست

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین در رابطه با تعیین شش گرایش در مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث، گفت: اگر در دوره کارشناسی دروس به شکل تخصصی خوانده شود شاید نتیجه کار بهتر باشد؛ ولی با این شش گرایش بیشتر از ۳۰ واحد تخصصی ارائه نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا زاهدی، مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در مورد تعریف شش گرایش برای مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث، گفت: هنوز کامل سرفصل‌‌ها را ندیده‌ام که اظهار کنم به چه شکلی است، صحبتی که با دوستان در جلسه‌ای داشتم این بود که در حال حاضر همه رشته‌ها به طرف تخصصی شدن می‌روند؛ به‌طور مثال کسی که در رشته حدیث است به شکل تخصصی ۱۰۰ واحد می‌خواند، همین طور در رشته تفسیر به شکل تخصصی  ۱۰۰ واحد خوانده می‌شود و در علوم قرآن نیز ۱۰۰ واحد تخصصی خوانده می‌شود.

وی افزود: دوستان ما می‌گویند که به شکل عمومی همه این موارد خوانده شود بعد در مورد تخصصی که به‌عنوان یکی از گرایش‌های شش‌گانه به حساب می‌آید در آنجا ۳۰ واحد خوانده شود اگر تخصصی را می‌خواهند بخوانند در مقاطع کارشتاسی ارشد و دکتری بروند و دروس تخصصی را بخوانند.

حجت‌الاسلام زاهدی اظهار کرد: نظرم این بود که به هر حال اگر در همین دوره کارشناسی نیز دروس به شکل تخصصی خوانده شوند شاید نتیجه کار بهتر باشد؛ ولی دوستان نظرشان این است که در دوره کارشناسی باید یک رشته با شش گرایش تعریف شود و بیشتر از ۳۰ واحد تخصصی نداشته باشند.

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین عنوان کرد: باید به تصویب برسد، ابلاغ شود دانشکده‌ها آن را اجرا کنند و بعد از ۱۰، ۱۵ سال نتیجه‌اش را ببینیم که کدام مناسب‌تر است در حال حاضر نمی‌شود درباره چیزی که اجرا نشده، بیاییم و اظهار نظر کنیم که کدامش مناسب‌تر است.

برنامه‌های آینده گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین

وی با اشاره به برنامه‌های آینده گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین عنوان کرد: باید منتظر باشیم آن چیزی که دوستان‌مان در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور انجام می‌دهند آن را ابلاغ کنند بعد تکلیف بقیه رشته‌ها روشن شود.

حجت‌الاسلام زاهدی عنوان کرد: یک مقداری به‌ دنبال این هستیم که رشته‌های میان رشته‌ای را اگر بتوانیم در دانشکده تأسیس و ایجاد کنیم، فکر می‌کنم این مورد به مسئله ترویج فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند. در این رابطه از اساتید گروه و اساتیدی که خارج از گروه و در قم هستند استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین در مورد وضعیت پایان‌نامه‌ها و جایگاه مسائل روز در آن‌ها، اظهار کرد: مسائل روز جامعه در پایان‌نامه‌ها دیده می‌شود. امور اجتماعی و امنیت اجتماعی به‌طور مثال در این بین دیده می‌شود.

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین در مورد وضعیت پایان‌نامه‌ها در این دانشکده و اینکه آیا تا به حال با موردی که نشان‌دهنده تقلب باشد برخورد داشته‌اند، عنوان کرد: استاد وقتی تقبل می‌کند که راهنمایی یک پایان‌نامه را برعهده بگیرد از صفر تا ۱۰۰ باید راهنمایی کند. ارجاع بدهد، کتاب‌ها را معرفی کند. نحوه فیش‌برداری را باید بگوید. بعد از آن تدوین کردن را استاد توضیح می‌دهد و بعد از تدوین کردن باید ببیند و اشکالات را مطرح کند. برای اصلاح بفرستد و بعد از اصلاح شدن مجدداً اصلاحیه را باید ببیند و بعد از اصلاحیه اگر مجدداً نکات جدیدی به ذهنش رسید باید به دانشجو بگوید. در زمان دفاعیه هم باید به هر حال استاد راهنما از آن مطلبی که دانشجو نوشته است دفاع کند.

وی اظهار کرد: دانشجو همه کارهای پایان‌نامه را زیر نظر استاد راهنما انجام می‌دهد و اگر استاد راهنما کمک نکند قطعاً دانشجو نمی‌تواند پایان‌نامه را بنویسد.
حجت‌الاسلام زاهدی گفت: موردی سراغ ندارم که دانشجویان به سراغ خرید پایان‌نامه رفته باشند. خرید پایان‌نامه در صورتی است که استاد راهنما با دانشجو ارتباط مستقیم نداشته باشد. وقتی استاد از دانشجو می‌خواهد که قدم به قدم کاری که انجام می‌دهد به رؤیت استاد راهنما برسد، یعنی فصل به فصل نشان داده شود، این اتفاق نمی‌افتد. وقتی استاد اشکالات را می‌بیند و برطرف می‌کند، قطعاً این دانشجو این پایان‌نامه را از جایی نگرفته است، چون اگر از جایی گرفته باشد آماده می‌آورد و تحویل استاد راهنما می‌دهد.

گذشت ۱۰ سال از بازنگری‌ سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث

وی همچنین در این رابطه که آخرین بازنگری سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث در این دانشکده در چه سالی بوده است؟ گفت: آخرین باری که سرفصل‌ها را بازنگری کردیم سال ۸۵ و نزدیک به ۱۰ سال پیش بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :