تاريخ : دوشنبه 1394/7/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46068
قاری و حافظ قرآن باید از مرحله انس با الفاظ عبور کرده و به مرتبه انس با حقیقت زنده قرآن برسد

قاری و حافظ قرآن باید از مرحله انس با الفاظ عبور کرده و به مرتبه انس با حقیقت زنده قرآن برسد

زنده ماندن قرآن و اسلام به برکت خون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و شهدای کربلاست، همانطور که تداوم نظام اسلامی و انقلاب کشورمان در گروی خون پاک عزیزانی است که برای پیروزی و تداوم آن جانشان را دادند.

آیت ‌الله محمدی ری‌ شهری در همایش آئین تجلیل از دوازده حافظ کل قرآن کریم که در تالار شیخ صدوق (ره) با حضور جمعی از مسئولان، قاریان و حافظان قرآن برگزار شد، اظهار کرد: زنده ماندن قرآن و اسلام به برکت خون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و شهدای کربلاست، همانطور که تداوم نظام اسلامی و انقلاب کشورمان در گروی خون پاک عزیزانی است که برای پیروزی و تداوم آن جانشان را دادند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گفت: مرحله نخست ارتباط با آیات الهی آشنایی با الفاظ کلام الهی است که حافظان و قاریان قرآن بالاترین مراتب انس با الفاظ آیات الهی را احراز می نمایند.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به جایگاه حاملان قرآن کریم تصریح کرد: انس و ارتباط و آشنایی با این حقیقت زنده یکی از مهمترین نعمت های الهی و عنایات حضرت حق به بندگان است که حافظان قرآن از این نعمت ارزشمند بهره مند هستند.
آیت الله محمدی ری شهری با بیان این مطلب که کار ارزشمند عزیزان ما در دارالقرآن این آستان مقدس در حقیقت زمینه‌سازی انس با قرآن و ارتباط با این حقیقت زنده است اظهار داشت: از همه دست‌اندرکاران این مرکز خصوصا  جناب آقای سلیمی که نقش اساسی را در این زمینه ایفا می‌کند، سپاسگزاری می کنم.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام اظهار داشت: انس با قرآن دو مرحله دارد، مرحله نخست ارتباط با الفاظ کلام الهی است ‌که حافظین ‌در مرحله اول و بالاترین مراتب انس با الفاظ قرآن هستند و مرتبه دیگر عبور از لفظ و انس با حقیقت زنده قرآن است .
آیت الله محمدی ری شهری با یادآوری خاطره دیدار با آیت الله بهجت، قبل از برگزاری مراسم حج در سال ۱۳۸۳ گفت: حدود یازده سال پیش خدمت آیت‌الله بهجت رسیدیم و آن سال شعار« قرآن  برای تبلیغ در حج » در نظر گرفته شده بود و ایشان به بنده گفتند که به برادران و خواهران توصیه کنید که برای حفظ قرآن وقت و زمان کافی بگذارند و برنامه‌ریزی کنند که حداقل روزی ۵ آیه حفظ کنند و البته ممکن است با وسوسه شیطان روبرو شوند که حفظ قرآن سخت و انجام نشدنی است اما، با اراده و تصمیم جدی این امر مهم امکان‌پذیر است.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: در روایات و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام، به جایگاه والای حاملان قرآن تاکید شده است، و در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که «کسی که قرآن می‌خواند و حافظ قرآن است، میان دو پهلوی خود حاصل نبوت را جای داده است»، به این معنا که وقتی قرآن در سینه انسان باشد حاصل نبوت در قلب انسان قرار می گیرد .
آیت الله محمدی ری شهری در توصیه به حافظان قرآن گفت: که روزی یک جزء از قرآن را بخوانند تا محفوظات شان از یاد نرود، همچنین به توصیه دیگری از آیت الله بهجت اشاره کرده و گفت: مرحوم آیت الله بهجت (ره) در ملاقات دیگری به من فرمودند که روزی یک جزء قرآن را در نوبت های مختلف بخوان، این مساله هم به دوام حفظ کمک می کند و هم باعث خستگی و فشار به ذهن نخواهد شد.
آیت الله محمدی ری شهری گفت: انس با قرآن در حقیقت انس با حقیقت و واقعیت قرآن است، چنانچه رسول اکرم(ص) فرمودند: «قرآن حقیقت زنده ای است که هیچگاه نمی میرد و قاری و حافظ قرآن باید از مرحله انس با الفاظ قرآن عبور کرده و به مرتبه انس با حقیقت زنده و پویای قرآن برسد .
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: اهمیت و ارزش حقیقی حافظ قرآن، اثر‌گذاری قرآن کریم در اخلاق، معاشرت، رفتار و کردار اوست.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) گفت: سزاوارترین انسان ها برای خشوع در برابر پروردگار در پنهان و آشکار، حاملان قرآن هستند و کسانی که با قران انس دارند خشوع در وجودشان و بخصوص در لحظه نماز موج می زند.
آیین تجلیل از حافظان برتر مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با حضور جمعی از اساتید قرآنی همچون استاد سیدمحسن موسوی بلده، استاد عبدالرسول عبایی، استاد حجت الاسلام موسوی درچه ای، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر لاله افتخاری رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :