تاريخ : پنج شنبه 1394/7/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 45857
الگوگیری از امام هشتم (ع) در تبیین مبانی اعتقادی و نقد اندیشه های غیر اسلامی

الگوگیری از امام هشتم (ع) در تبیین مبانی اعتقادی و نقد اندیشه های غیر اسلامی

آیت الله محمدی ری شهری: حوزه‌های علمیه باید در تبیین مبانی اعتقادی و نقد اندیشه های غیر اسلامی از امام هشتم (ع) الگوگیری کنند.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: امام رضا علیه السلام، به دلیل شرایط سیاسی و اوضاع اجتماعی عصر خود، نقش ویژه و خاصی در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام بویژه تشیع و نقد تفکرات و اندیشه های غیر اسلامی داشته اند، که حوزه­های علمیه می بایست در شرایط کنونی از روش ایشان در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام و تشیع الگو گیری کنند.

رئیس موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث در مراسمهمایش حدیث رضوی۳ با اشاره به شیوع رسانه های مختلف و استفاده از ابزار شبکه های اجتماعی و رسانه های متعدد که به تبلیغ اندیشه های مختلف می پردازند، افزود:  ما باید در عصر خودمان از این موضع گیری امام هشتم در زمینه حکمت های اعتقادی استفاده کنیم که حوزه های علمیه در این خصوص می بایست در طرح و پرداخت به مسایل اعتقادی پیشتاز باشند.

آیت الله محمدی ری شهری تصریح کرد: اکنون حوزه های علمیه باید جدی تر به طرح مسایل اعتقادی بپردازند، زیرا  اکنون حقیقتا نیاز به کار جدی داریم و با خلاء مواجهیم.

نویسنده مجموعه«حکمت نامه رضوی» گفت: موسسه دارالحدیث و پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام باید اهتمام ویژه ای در خصوص تبیین کلام امام رضا علیه السلام در خصوص روایات اعتقادی داشته باشد  و در رشته های کلام دانشگاه قرآن و حدیث، باید روایات اعتقادی امام رضا علیه اسلام به شکل ویژه ای در متون درسی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: در زمان زندگانی بابرکت امام رضا علیه السلام، شرایط برای طرح اندیشه های مختلف فراهم بود و به دلیل آزادی نسبی که برای طرح اندیشه های گوناگون بوجود آمد و نیاز جدی برای نقد این اندیشه ها که عموماً با اندیشه های اسلامی در تضاد بود، امام رضا علیه السلام در احتجاجات و مناظره ها و روایاتی که از ایشان به یادگار مانده، میراث بزرگی را در حوزه مبانی دینی و اعتقادی بجای گذاشته اند.

رئیس موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، علم گسترده و فراگیر آن هاست زیرا آن ها به تعبیر روایت، گنجینه های علوم الهی هستند و علم آن ها مافوق تصور بشری است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: متاسفانه فضای سیاسی بعد از پیامبر (ص) اجازه نداد که جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری از این علم گسترده بهرۀ لازم را ببرد. به همین جهت از اکثر امامان میراث علمی فراوانی بجا نمانده و فقط چندین امام هستند که میراث بیشتری دارند که قطعا اگر فضا اجازه می داد، روایات بسیار بیشتری از آن حضرات معصومین (ع) باقی می ماند که یکی از آن امامان، امام رضا علیه السلام است.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: میراث علمی امام رضا علیه السلام، در حدی است که لقب عالم آل محمد(ص) به ایشان داده شده است و یکی از علما وشعرای معاصر آنحضرت، می­گوید که من ندیدم کسی مثل او، در برابر هر پرسش پاسخی ارائه دهد و جالب این که در همه موارد استناد به قرآن نماید، البته این ویژگی مربوط به همه اهل بیت و ائمه معصومین علیهم السلام است که به خزانه علوم الهی متصل هستند و همه پاسخ های آنان ریشه در کلام وحی و قرآن دارد.

نویسنده مجموعه«حکمت نامه رضوی» گفت: همانطور که در مقدمه کتاب حکمت نامه رضوی آمده است، مجموعاً دوهزار و چهارصد و بیست و هفت حدیث از ایشان نقل شده است، و نکته قابل توجه این است که هر چند تعداد احادیث اعتقادی دومین مرتبه را در احادیث رضوی دارد، اما از نظر حجم، این روایات از احادیث فقهی بیشتر است.

آیت الله محمدی ری شهری در این مراسم اظهار امیدواری کرد: باید بتوانیم از برکات این همایش ها و پژوهش ها و مطالعات برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و در صدر آن ها برای زمینه سازی برای تشکیل حکومت جهانی اسلام به رهبری مهدی آل محمد(عج) تلاش کنیم.

مجموعه ۴ جلدی «حکمت نامه رضوی» تازه‌ترین محصول پژوهشگاه قرآن و حدیث است که شامل یک درآمد، هشت بخش و ۴۵ فصل است. در آغاز آن، گزارش کوتاهى از زندگى امام رضا علیه السلام، دوران امامت ایشان، سفر اجبارى ایشان به خراسان، پذیرفتن ولایت‏عهدى مأمون، عظمت علمى و عملى ایشان، شمار احادیثى که از ایشان نقل شده، و شهادت و زیارت آن بزرگوار ارائه می‌شود. سپس حکمت‌های به یادگار مانده از ایشان در زمینه مسائل عقلى، علمى، اعتقادى، سیاسى، عبادى، اخلاقى و پزشکى، با نظمى نوین در هشت بخش گزارش می‌شود.

بخش عظیمی از این حکمت نامه را مناظرات و پرسش و پاسخ‌های رضوی در مرو به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از حکمت‌های اعتقادی را شامل می‌شود و سوالات و شبهات آن زمان درباره توحید، امامت و ... دیگر چالش‌های فکری را نشان می‌دهد.

گفتنی است که کتاب حکمت نامه رضوی، در چهار جلد، به زبان عربی و فارسی  از سوی پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث و تحت نظر آیت الله محمدی ری شهری منتشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :