پاداش بیماری
پرسش :
احادیث در مورد پاداش بیماری متفاوتند: برخی می گویند: تنها گناهان می ریزد و برخی می گویند: ثواب هم دارد و... چگونه می توان میان این احادیث جمع کرد؟
پاسخ :
دانشنامه احادیث پزشکی ج ۱ ص ۱۶۱ در این زمینه چنین توضیح داده است:
تأمّل در احاديث رسيده در مورد پاداش بيمارى ها ، ما را بدين رهنمون مى شود كه اين احاديث ، در چند دسته جاى مى گيرند:
۱. برخى احاديث (همانند احاديث شماره ۱۶۰ و ۱۷۷) بر اين تصريح كرده اند كه در بيمارى ، هيچ پاداشى وجود ندارد؛ امّا بيمارى ، مايه طهارت شخص از گناهان است.
۲. برخى احاديث (همانند احاديث شماره ۱۵۸ ، ۱۵۹ ، ۱۶۱ و...) بيان مى كنند كه بيمارى ، گناهان انسان را مى ريزد ، با اين تفاوت كه اين دسته احاديث ، نسبت به مسئله اجر و پاداش ، سكوت كرده اند.
۳. برخى احاديث (همانند حديث شماره ۱۸۰) بيان مى كنند كه بيمارى ، مرتبه انسان را بالا مى برد.
۴. برخى احاديث (همانند احاديث شماره ۱۸۷ و ۱۹۰) به وجود پاداش بزرگى براى بيمارى تصريح مى كند و برخى (مانند حديث شماره ۱۸۹) از اين خبر مى دهند كه پاداش سه شب تبدار بودن ، با عبادتِ هفتاد سال ، برابر است.
۵ . در برخى احاديث (مانند احاديث باب ۳/۵) آمده كه در نامه عمل بيمار ، پاداشى معادل انجام دادن اعمالى كه به سبب بيمارى توفيق انجام دادن آنها را نيافته ، نوشته مى شود.
۶. حديث شماره ۱۸۸ ، در حقيقت ، جمع بندى همه انواع احاديث پيش گفته است و در آن ، اميرمؤمنان ، در پاسخ اين پرسش سلمان كه: «آيا اگر بيمار شديم ، بهره اى جز پاك شدن از گناهان نيز برايمان هست يا نه؟» ، فرمود: «به واسطه شكيبايى بر بيمارى ، ناليدن به درگاه خداوند ـ عزّ إسمه ـ و دعا كردن در پيشگاه او ، برايتان پاداشى نيز هست و به همين كارهاست كه براى شما حسنه نوشته مى شود و مرتبت هايتان فراتر برده مى شود. امّا درد ، فقط موجب پاك شدن از گناه و يك كفّاره است».[۲]
ناگفته پيداست كه بيمارى ، يك عمل براى انسان نيست تا براى وى پاداش در بر داشته باشد و از همين رو ، از ديدگاه امام عليه السلام ، آن گاه كه مؤمنى در برابر درد و بيمارى شكيبايى ورزد و در پيشگاه خداوند ، دعا و زارى كند ، بدان سبب كه اين شكيبايى و دعا ، عملى از اعمال انسان است ، پاداش خواهد داشت و به واسطه آن به مرتبت وى در پيشگاه خداوند ، افزوده مى شود و براى او حسنات نوشته خواهد شد.
از همين جاست كه مى بينيم روايت هاى اين فصل ، به رغم همه اختلافات ظاهرى ، هيچ تعارضى با همديگر ندارند؛ چه ، روايت هايى كه از پاداش نداشتن بيمارى سخن مى گويند ، نه به عمل و نيّت بيمار ، بلكه به نفْس بيمارى نظر دارند ، و روايت هايى كه به ثواب بيمار و بالا رفتن مرتبت او تصريح مى كنند ، به شكيبايى و مقاومت و نيّت او ناظرند و از اين رو ، اگر بيمار در دوران تن درستى ، براى مثال ، نماز شب مى خوانده ، براى وى در دوران بيمارى ، پاداش آن نيز نوشته مى شود. بيمارى كه علاوه بر اين ، صبر هم مى كند ، افزون بر اين پاداش ، پاداش شكيبايى خويش را هم مى گيرد ، و بيمارى هم كه علاوه بر آن ، دعا و تضرّع مى كند ، مرتبت وى نيز نزد خداوند ، بالا مى رود و از مراتب بالا برخوردار مى شود.
[۱]. براى ديدن متن كامل روايت ، ر . ك : ج۱ ، ص۱۴۷ ح ۱۷۷ .
[۲]ر. ك: ج۱ ، ص۱۵۱ ، ح ۱۸۸.
بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت