تاريخ : چهارشنبه 1394/7/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 45042
تجمیع مقتل‌های عاشورایی در «مقتل پیوسته»

تجمیع مقتل‌های عاشورایی در «مقتل پیوسته»

طرح مؤسسه دارالحدیث در «مقتل پیوسته» این است که تمام مقتل‌ها با موضوع امام حسین(ع) به یک مقتل تبدیل شود و ارجاع آن‌ها به دانشنامه ۱۶جلدی امام حسین(ع) باشد.

حجت‌الاسلام امیرحسین ملک‌پورپژوهشگر مؤسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث قم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، با بیان اینکه دانشنامه امام حسین(ع) به‌ دلیل دارا بودن نقل‌های متفاوت از شهادت امام حسین(ع)، یک کار علمی محسوب می‌شود، اظهار داشت: گاهی اوقات وقتی دانشنامه ۱۶ جلدی امام حسین(ع) را مطالعه می‌کنیم احساس می‌شود که تکرار در آن است، حال آنکه هیچ گونه تکرارای در آن نیست بلکه هر نقل که آمده دارای نکته خاصی بوده، باید مطرح می‌شد و نقل های تکراری به صورت کاملا علمی در پاورقی تصریح شده است.

وی اظهار داشت: طرحی که مؤسسه دارالحدیث در دست دارد، این است که تمام نکات خاص مطرح شده در مقتل شهدای کربلا و وقایع عاشورایی جمع آوری شود و حتی الامکان به صورت یک متن به طور پیوسته ارائه شود. ما نام این مجموعه را در حال حاضر که کار ابتدایی آن انجام می‌شود مقتل پیوسته گذاشته‌ایم که احتمالا تغییر خواهد کرد.

پژوهشگر دارالحدیث  عنوان کرد: کار اولیه این مقتل توسطحجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبایی‌نژادانجام می‌شود و بنده نیز بازبینی دوباره این اثر را بر عهده دارم که در نهایت این مقتل با دقت نظر و قلمآیت‌الله ری‌شهریبه تألیف خواهد رسید.

ملک‌پور درباره اینکه چند درصد کار نگارش «مقتل پیوسته» انجام شده است، گفت: تقریباً همه کارهای مقدماتی و نگارش اولیه مقتل پیوسته انجام شده است اما هنوز کارهای عمده که توسط آیت‌الله ری‌شهری انجام می‌شود باقی مانده است.

وی با اشاره به نگارش موسوعه اهل بیت(ع) تصریح کرد:  پیش از این موسوعه(تمام مطالب مرتبط با یک شخص یا موضوع) سه امام بزرگوار از جمله موسوعه امام علی(ع)، موسوعه امام حسین(ع) و موسوعه امام مهدی(عج)(از منابع معتبر به همت و قلم آیت‌الله ری‌شهری تألیف و به چاپ رسیده است و سایر موسوعه‌های  ائمه هنوز به  به مرحله چاپ نرسیده است تا زمان چاپ زمان زیادی می‌خواهد. لذا دوستان در سیره‌نگاری به این فکر افتادند که به آیت‌الله ری‌شهری پیشنهاد دهند که بخش مقتل هر امامی جداگانه کار شود و ایشان هم موافقت کردند از این رو کار در گروه سیره‌نگاری شروع شد.

محقق دانشنامه اهل‌بیت(ع) در پاسخ به این سؤال که آیا جمع‌آوری مقتل جامع اهل بیت(ع) با مقتل پیوسته به‌طور همزمان انجام می‌شود، گفت: جمع‌آوری این دو مقتل‌ همزمان با هم انجام می‌شود. تدوین چنین کتابی از جمله نیازهای جامعه و مداحان و اهل منبر است تا بتوانند مطالبی در اختیار داشته داشته باشند که حرف‌هایشان دقیق‌تر، معتبرتر و جدیدتر باشد؛ جدید نه به معنای اینکه به‌تازگی درست شده باشد، بلکه از کتاب‌های قدیمی مطالبی نوین استخراج شود و در اختیار آنها قرار گیرد تا با بهره‌گیری از آن استفاده از مقاتل ضعیف بی‌نیاز شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :