سخنی درباره رؤیای نسبت داده شده به اُمّ الفضل پیش از ولادت امام حسین(ع)

سخنی درباره رؤیای نسبت داده شده به اُمّ الفضل پیش از ولادت امام حسین(ع)

برخی از منابع تاریخی ، شبیه رؤیای اُمّ اَیمن را به اُمّ فضل ، همسر عبّاس بن عبد المطّلب ، نسبت داده اند.

برخی از منابع تاریخی ، شبیه رؤیای اُمّ اَیمن را به اُمّ فضل ، همسر عبّاس بن عبد المطّلب ، نسبت داده اند. ابن سعد ، در الطبقات الکبری ، آورده است :

إنَّ اُمَّ الفَضلِ ـ امرَأَةَ العَبّاسِ بنِ عَبدِالمُطَّلِبِ ـ قالَت : یا رَسولَ اللّهِ ! رَأَیتُ فیما یرَی النّائِمُ کأَنَّ عُضوا مِن أعضائِک فی بَیتی !

قالَ : خَیرا رَأَیتِ ، تَلِدُ فاطِمَةُ غُلاما، وتُرضِعینَهُ بِلبانِ ابنِک قَثَمٍ .

قالَ : فَوَلَدَتِ الحُسَینَ علیه السلام فَکفَلَتهُ اُمُّ الفَضلِ .[۱]امّ فضل ، همسر عباس بن عبدالمطّلب گفت : ای پیامبر خدا! من در خواب دیدم که گویی عضوی از اعضای تو ، در خانه من است . فرمود : «خوابِ خیری دیده ای! فاطمه ، پسری به دنیا می آورد ، و تو ، او را با شیر پسرت قُثَم ، شیر می دهی» .

فاطمه علیهاالسلام ، حسین علیه السلام را به دنیا آورد و امّ الفضل ، عهده دار شیر دادن به او شد . این نسبت ، به نظر ، نادرست است؛ زیرا اوّلاً، عبّاس و همسرش در این ایام ، در مکه زندگی می کردند و پس از فتح مکه به مدینه آمدند.

ثانیاً برخی مورّخان بر این عقیده اند که قُثَم بن عبّاس ، پیامبر صلی الله علیه و آله را درک نکرده است. بنا بر این ، نمی تواند همسال امام حسین علیه السلام باشد.[۲]


[۱]الطبقات الكبرى: ج ۸ ص ۲۷۸، الإصابة : ج ۸ ص ۴۵۰ و ج ۵ ص ۳۲۰ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۲۳ ح۲۵۴۱ ، اُسد الغابة : ج ۲ ص ۱۴ در اين سه ، «حسن» به جاى «حسين» است . نيز، ر .ك : مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى: ج ۱ ص ۱۴۴ .

[۲]ر .ك : الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم صلى الله عليه و آله : ج ۶ ص ۲۱۳ .