تاريخ : چهارشنبه 1394/6/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 44697
از «کوچه‌های خراسان» تا «غریب پیروز»

از «کوچه‌های خراسان» تا «غریب پیروز»

رونمایی از تازه‌ترین کتاب‌های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به مناسبت فرخنده‌ میلاد امام علی بن موسی الرضا (ع) و دهه کرامت شامل هفت عنوان ویژه زائران ایرانی و 10 عنوان مختص زائران غیرایرانی

معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی، از آغاز فعالیت خود تاکنون میلیون‌ها نسخه کتاب منتشر کرده و در اختیار زائران بارگاه حضرت امام رضا (ع)، قرار داده است.

این کتاب‌ها که بدون دریافت وجه و در قالب هدایایی به زائران عرضه می‌شوند، عبارت‌اند:

الف. کتاب‌های ویژه زائران ایرانی

«مشکات زیارت و توسل»
«مشکات زیارت و توسل» دربردارنده منتخبی از مهمترین قطعات سخنرانی‌های انجام‌شده در حرم مطهر رضوی (ع) توسط سخنرانان برجسته کشور است. جلد پنجم این مجموعه با عنوان «توسل و زیارت» به موضوع آثار زیارت و توسل به اهل‌بیت (ع) و زمینه‌سازی برای بهره‌مندی از آثار زیارت می‌پردازد. این کتاب در پنج هزار نسخه منتشر شده است.

«کوچه‌های خراسان»
این کتاب منتخبی از اشعار مجموعه «در سایه‌سار آفتاب» است. در این کتاب برخی از بهترین اشعار شاعران آیینی کشور گنجانده شده است. زائران می‌توانند در این کتاب منتخب هزاران سروده را مطالعه کنند. کتاب حاضر در سه هزار نسخه منتشر شده است.

«چهل حدیث رضوی»
در این کتاب، چهل حدیث با موضوع‌های آموزش قرآن در سیره رضوی گردآوری شده است، همچنین احادیث مربوط به آموزش قرآن از منظر امام رضا (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب در سه هزار نسخه منتشر شده است.

«دعاهای امام رضا (ع)»
این کتاب حاوی دعاها و اذکار بسیاری است که به مناسبت‌های مختلف و به درخواست اطرافیان، از امام رضا (ع) نقل شده است. زائران ایرانی می‌توانند از این مجموعه دعا و اذکار در زیارت خود استفاده کنند. این کتاب در سه هزار نسخه مننشر شده است.

«نسیم همدلی»
همدلی و همزبانی از منظر امام رضا (ع) و اهل‌بیت (ع)، موضوعی است که در کتاب «نسیم همدلی» به آن پرداخته شده است. تبیین شعار سال و رهنمودهای مقام معظم رهبری یکی از اهداف تولید کتاب است. این کتاب که موضوع مسابقه کتابخوانی است، در یک میلیون نسخه منتشر شده است.

«مهربانترین»
داستان‌های زندگی امام رضا (ع) به شیوه‌های مختلفی ارائه شده است، اما در این کتاب نویسنده با ذوق هنری خود داستان‌ها را از زبان شهرها و مکان‌هایی روایت می‌کند که امام (ع) از آن عبور کرده است. این مجموعه برای نوجوانان و با قلم مجید ملامحمدی نوشته شده است و ویژه مسابقه نوجوانان است.

«هشت حکایت»
این کتاب حاوی هشت داستان تصویری از زندگی و رفتار امام رضا (ع) ویژه زائران نوجوان است. این کتاب به صورت تصویری ارائه شده است تا برای این گروه از زائران جذاب باشد.

ب. کتاب‌های ویژه زائران غیر‌ایرانی

«غریب پیروز»
معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی  این کتاب را به زبان انگلیسی و ویژه زائران غیرایرانی منتشر کرده است. کتاب حاضر حاوی پیام مقام معظم رهبری به نخستین «کنگره جهانی امام رضا (ع)» است که در سال ۱۳۶۳ درباره امام رضا (ع) و دوران امامت وی برگزار شد. «غریب پیروز» به قلم ایرج رزاقی به انگلیسی ترجمه شده و در ۱۰۳ صفحه، با شمارگان هزار نسخه انتشار یافته است.

«پا‌به‌پای آفتاب (بزرگان دین در کلام رضوی)»
دوستی با اهل‌بیت (ع) گوهری است که هیچ کالایی با آن برابری نمی‌کند. این دوستی راهی به سوی خداوند است. خداوند در قرآن امامان را سرمشق زندگانی بشر دانسته و از همگان خواسته با بهره‌گیری از سيره آنان كمال عبوديت و اطاعت از خدای يگانه را تجربه كنند. اين كتاب بر آن است با نگاهی به سخنان گهربار امام رضا (ع)، جلوه‌های ارتباط با اهل‌بيت (ع) را روشن‌تر سازد.

«پا‌به‌پای آفتاب (بزرگان دین در کلام رضوی)» به زبان انگليسی ترجمه شده و با شمارگان سه هزار نسخه با همكاری مؤسسه مشاوره جوانان آستان قدس رضوی به چاپ رسيده است.

«حریم نور»
این کتاب از سوی مدیریت زائران غیرایرانی، نوشته شده است و سیده فاطمه قبولی و گنزالس کار ترجمه آن به زبان انگلیسی را بر عهده داشته‌اند. این کتاب با موضوع ساخت حرم رضوی و آشنایی با فعالیت‌ها و خدمات ویژه زائران غیرایرانی همراه با تصاویر اماکن متبرک نوشته شده است.

در اين مجموعه ضمن بيان خلاصه‌ای از زندگينامه امام علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا عليه السلام، به مديريت موفق اسلامی برای توسعه و پيشرفت فضاهای داخلی حرم اشاره شده و با استفاده از تصاويری زيبا، تاريخچه‌ای از ساخت حرم مطهر و نيز برخی مؤسسات فرهنگی و فعاليت آن‌ها آمده است.

«حکایت آفتاب»
«حکایت آفتاب» را سید محمد نجفی‌یزدی با محوریت نگاهی به زندگی و سیره امام رضا (ع) نوشته و سیدعقیل حیدر‌زیدی به زبان اردو منتشر کرده است.

در این اثر نویسنده به زندگانی سراسر نور و معرفت امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت ایشان پرداخته است. وی پاره‌ای از موضوع‌ها نظیر عظمت والای امام در پیشگاه الهی، دوران کودکی، سیره عبادی، مقام و شخصیت علمی، اقدامات فرهنگی، مشکلات عمده در زمان امامت، جریان ولایت‌عهدی تا شهادت آن حضرت و نیز فضیلت فوق‌العاده زیارت ایشان را به‌ طور مختصر بیان کرده است و در پایان نیز به ذکر برخی از کلمات و نصایح حکیمانه آن امام همام می‌پردازد.

«تفسیر الامام رضا علیه السلام»
«تفسیر الامام رضا علیه السلام» در دو جلد به قلم شیخ محمدجوادمروجی طبسی نوشته شده است. سخنان و تفاسیر وارده از امام رضا (ع) درباره آیات قرآن در کتاب‌های بسیاری به‌طور پراکنده آمده است. این کتاب دربردارنده کلیه سخنان و تفاسیری است که از حضرت امام رضا (ع)، در ارتباط با آیات قرآن در کتاب‌های مختلف ذکر شده‌اند و نویسنده، آنها را به ترتیب از سوره حمد تا پایان قرآن در این کتاب گردآورده است.

کتاب حاضر در ۷۰۰ صفحه دوجلدی با شمارگان سه هزار نسخه انتشار یافته است.

«اذن دخول»
کتاب «اذن دخول» شرح ورود به حرم حضرت رسول (ص) و ائمه علیهم‌السلام است به قلم  ابراهیم انصاری بحرینی است که در سه هزار نسخه منتشر شده است.

«چهل حدیث برای همسران (مردان)»
«چهل حدیث برای همسران (مردان)» بخشی از مجموعه ۱۰ جلدی «حدیث خانواده» است که با گزینش محمد الهی خراسانی تدوین شده است. این کتاب که شامل توصیه‌هایی از چهارده‌معصوم (ع) به همسران (مردان) است، با شمارگان دو هزار نسخه انتشار یافته است.

«چهل حدیث برای همسران (زنان)»
«چهل حدیث برای همسران (زنان)» نیز بخشی از مجموعه ۱۰ جلدی «حدیث خانواده» است. این کتاب نیز از به همت محمد الهی‌ خراسانی گردآوری شده است و شامل توصیه‌هایی از چهارده‌معصوم (ع) به همسران (مردان) می‌شود. شمارگان این کتاب دو هزار نسخه است.

«با پنجره‌ها نفس می‌کشیم (ارتباطات اجتماعی در کلام رضوی)»
این کتاب از مجموعه کتاب‌‌های «زندگی رضوی» استخراج شده است. در این کتاب احادیث امام رضا (ع) درباره ارتباطات اجتماعی به همراه شرح احادیث آمده است.

«سبک زندگی به زبان اردو»
در این کتاب سیره فردی و اجتماعی امام رضا (ع) و زیستن مؤمنانه ایشان در پرتو ارتباط با خدا ترسیم شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :