تاريخ : پنج شنبه 1394/4/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 44085
تصحیح آثار سید مرتضی ره و انتشار آن در آینده نزدیک

تصحیح آثار سید مرتضی ره و انتشار آن در آینده نزدیک

گزارش کار دبیرخانه کنگره‌ها، فعالیت های مربوط به کنگره سید مرتضی و کارهایی در زمینه شعر آیینی و ....از زبان حجت الاسلام و المسلمین مهریزی

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی در نشست سالانه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در دبیرخانه کنگره ها پرداخت که در زیر تقدیم می گردد.

دبیرخانۀ کنگره‌ها در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک بخش مستقل کارهایش را ادامه داد و از پژوهشکده جدا شد. در حال حاضر پنج نوع فعالیت در دبیرخانه انجام می شود که فعالیت اصلی‌ همان همایش‌ها و کنگره‌هاست، و کاری که الان در دستور کار قرار دارد کنگرۀ سید مرتضی است.

عمدۀ فعالیت های این کنگره از بعد از برگزاری کنگرۀ آیة الله مشکینی شروع شد و کارها عمدتاً در سه بخش می باشد:

یکی بخش تصحیح آثار سید مرتضی است که بیشترین تلاش در این قسمت می باشد. ان شاءالله مجموعه ای در سی جلد با یک نظم موضوعی، یعنی قرآن، حدیث، کلام، اصول، فقه و حوزۀ ادب عرضه خواهد شد.

غیر از این تصحیح آثار که در سی جلد ان شا الله عرضه می‌شود، ده جلد دیگر پیش‌بینی ما این است که کارهای تولیدی خواهد بود

یک بخش دیگر کارهای فرهنگی است که تلاش کردیم، یونسکو یک سال را به نام سید مرتضی اعلام کند برای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷.

بخش دیگر هم کار سایت و خبرنامه است و امیدواریم که بتوانیم با استمداد از ارواح طیبه معصومین و خود روح سید مرتضی کار را در حد استانداردها و قابل قبول مجامع علمی ان شا الله تا پایان امسال به پایان برسانیم.

این بخش اول کارهایی بود که ما در واقع کار اصلی‌مان و وظیفه اصلی‌مان است. در کنار اینها کارهای دیگری بوده که به مرور از سوی ریاست محترم موسسه واگذار شده است که به اجمال و فهرست‌وار ذکر می‌کنم: یک بخش کارهای مربوط به ری است، من اسمش را گذاشتم ری‌پژوهی، دو کار عمده درباره ری در این بخش انجام می‌شود یکی دانشنامه ری است و یکی هم اماکن ری.

بخش دیگر کارهایی در زمینه شعر آیینی بوده است. یکی اشعاری در حوزۀ توحید است، یکی در حوزۀ عاشوراست و یکی هم یک مجموعه شعر دیگری است که عمدتاً متکفلش جناب آقای مجاهدی هست، و جناب آقای ژرفا هم ناظر علمی کارها.

بخش دیگر فعالیت های دبیرخانه کنگره ها پیگیری کارهایی است که از کنگره‌های دیگر باقی مانده است. دو کار در این مدت انجام شده است. یکی خلاصه نقض بود که آقای گرمارودی نوشتند و دیگری هم تکمیل آرشیو الکترونیکی آثار آیة الله مشکینی است که از کارهای قبل داریم ادامه می‌دهیم.

و آخرین بخش از کارهای دبیرخانه کنگره ها در سالی که گذشت، کمک به برخی بخش‌های پژوهشکده، در تدوین شناختنامه امام مهدی، شناختنامه حدیث و کارهای دیگر از این قبیل است. این گزارش اجمالی است از آنچه که دبیرخانه کنگره‌ها بر عهده دارد. امیدواریم که مقبول رضای حضرت حق قرار بگیرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :