61
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

1 / 2 - 4

عروة الوثقى (محكم‏ترين دستاويز)

قرآن‏

(در دين ، هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه ، به خوبى آشكار [ و جدا] شده است . پس هر كه به طاغوت (بت) ، كفر بورزد و به خدا ايمان آوَرَد ، قطعاً به محكم‏ترين دستاويز - كه آن را گسستى نيست - ، چنگ زده است ، و البتّه خداوند ، شنواى داناست)

(و هر كس ، خود را - در حالى كه نيكوكار باشد - تسليم خدا كند ، قطعاً به محكم‏ترين دستاويز، چنگ در زده است و فرجام كارها به سوى خداست)

حديث‏

۳۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : اين قرآن ، همان نور روشنگر ، ريسمان استوار و محكم‏ترين دستاويز است .

۳۳.امام رضا عليه السلام- در باره قرآن -:آن ، ريسمان استوار خدا ، محكم‏ترين دستاويز او و بهترين راه اوست كه به بهشت مى‏انجامد و از آتش [ دوزخ ]مى‏رهانَد .

1 / 2 - 5

صراط مستقيم (راه راست) ۱

۳۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : كتاب خدا ... كه همان يادآور استوار و راه راست است .

1.گفتنى است كه ناميده شدن قرآن به «راه راست»، از باب تسميه سبب به نام مسبَّب است .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
60

1 / 2 - 4

العُروَةُ الوُثقى‏

الكتاب‏

( لَا إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏ّ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى‏ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ). ۱

(وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى‏اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ‏فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى‏وَ إِلَى‏اللَّهِ‏عَقِبَةُ الْأُمُورِ). ۲

الحديث‏

۳۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ هذَا القُرآنَ هُوَ النّورُ المُبينُ ، وَالحَبلُ المَتينُ ، وَالعُروَةُ الوُثقى‏. ۳

۳۳.الإمام الرضا عليه السلام- في شَأنِ القُرآنِ -: هُوَ حَبلُ اللَّهِ المَتينُ ، وعُروَتُهُ الوُثقى‏ ، وطَريقَتُهُ المُثلى‏ ، المُؤَدّي إلَى الجَنَّةِ ، وَالمُنجي مِنَ النّارِ. ۴

1 / 2 - 5

الصِّراطُ المُستَقيمُ ۵

۳۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : كِتابُ اللَّهِ... وهُوَ الذِّكرُ الحَكيمُ ، وهُوَ الصِّراطُ المُستَقيمُ. ۶

1.البقرة: ۲۵۶ .

2.لقمان: ۲۲ .

3.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۴۴۹ ح ۲۹۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۳۱ ح ۳۴ .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۳۰ ح ۹ عن موسى الرازي ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۴ ح ۶ .

5.ومن الجدير بالذكر أنّ تسمية القرآن الكريم ب «الصراط المستقيم» من باب تسمية السبب باسم المسبَّب .

6.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۱۷۲ ح ۲۹۰۶ ، سنن الدارمي : ج ۲ ص ۸۹۳ ح ۳۲۱۱ كلاهما عن الحارث الأعور عن الإمام عليّ عليه السلام ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۷۵ ح ۸۸۷ ؛ تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳ ح ۲ عن الحارث الأعور عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۴ ح ۲۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 12214
صفحه از 500
پرینت  ارسال به