205
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

ج - وحى از طريق سخن گفتن مستقيم و بى‏واسطه خدا

قرآن‏

(و بى گمان ، تو قرآن را از نزد فرزانه‏اى دانا دريافت مى‏كنى)

(ما به زودى بر تو گفتارى گران ، القا مى‏كنيم)

حديث‏

۱۷۶.كمال الدين : پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گاه كه در ميان يارانش بود ، از هوش مى‏رفت و عرق مى‏ريخت ، و چون به خود مى‏آمد ، مى‏فرمود : «خداوند عزّ وجلّ چنين و چنان فرمود و شما را به فلان كار ، امر كرد و از فلان كار ، نهى فرمود»... .
از امام صادق عليه السلام در باره حالت غشى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را مى‏گرفت ، سؤال شد كه : آيا اين حالت ، هنگام فرود آمدن جبرئيل عليه السلام به ايشان دست مى‏داد؟
امام صادق عليه السلام فرمود : «نه . جبرئيل عليه السلام هر گاه نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مى‏آمد ، بدون اجازه بر ايشان وارد نمى‏شد ، و چون بر ايشان وارد مى‏شد ، بنده‏وار ، در برابرش مى‏نشست . اين حالت ، فقط زمانى رُخ مى‏داد كه خداوند عزّ وجلّ بدون مترجم و واسطه ، با ايشان سخن مى‏گفت» .

د - وحى مستقيم ، از طريق ديدن نوشته‏هاى آسمانى‏

۱۷۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : چون مرا به سوى آسمان هفتم ، بالا بردند ، بر هر درِ آسمانى ، اين نوشته را يافتم : «خدايى جز خداى يگانه نيست . محمّد ، فرستاده خداست . على بن ابى طالب ، امير مؤمنان است» .
و چون به پرده‏هاى نور رسيدم ، بر هر پرده‏اى هم اين نوشته را ديدم : «خدايى جز خداى يگانه نيست . محمّد ، فرستاده خداست . على بن ابى طالب ، امير مؤمنان است» .
و چون به عرش رسيدم ، بر هر پايه‏اى از پايه‏هاى آن نيز اين نوشته را يافتم : «خدايى جز خداى يگانه نيست . محمّد ، فرستاده خداست . على بن ابى طالب ، امير مؤمنان است» .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
204

ج - الوَحيُ عَن طَريقِ التَّكليمِ المُباشِرِ مِنَ اللَّهِ‏

الكتاب‏

(وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْءَانَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ ). ۱

(إِنَّا سَنُلْقِى عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلاً ). ۲

الحديث‏

۱۷۶.كمال الدين : إنَّ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله كانَ يَكونُ بَينَ أصحابِهِ فَيُغمى‏ عَلَيهِ وهُوَ يَتَصابُّ عَرَقاً ، فَإِذا أفاقَ قالَ: قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : كَذا وكَذا، أمَرَكُم بِكَذا، ونَهاكُم عَن كذا .
... فَسُئِلَ الصّادِقُ عليه السلام عَنِ الغَشيَةِ الَّتي كانَت تَأخُذُ النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله ، أكانَت تَكونُ عِندَ هُبوطِ جَبرَئيلَ عليه السلام؟ فَقالَ: لا، إنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام كانَ إذا أتَى النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله لَم يَدخُل عَلَيهِ حَتّى‏ يَستَأذِنَهُ، وإذا دَخَلَ عَلَيهِ قَعَدَ بَينَ يَدَيهِ قِعدَةَ العَبدِ، وإنَّما ذلِكَ عِندَ مُخاطَبَةِ اللَّهِ عزّ وجلّ إيّاهُ بِغَيرِ تَرجُمانٍ وواسِطَةٍ. ۳

د - الوَحي المُباشر عَن طَريقِ رُؤيَةِ المَكتوباتِ السَّماوِيَّةِ

۱۷۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: لَمّا عُرِجَ بي إلَى السَّماءِ السّابِعَةِ ، وَجَدتُ عَلى‏ كُلِّ بابِ سَماءٍ مَكتوباً: «لا إلهَ إلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ، عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ أميرُ المُؤمِنينَ» ، ولَمّا صِرتُ إلى‏ حُجُبِ النّورِ ، رَأَيتُ عَلى‏ كُلِّ حِجابٍ مَكتوباً: «لا إلهَ إلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ، عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ أميرُ المُؤمِنينَ» ، ولَمّا صِرتُ إلَى العَرشِ وَجَدتُ عَلى‏ كُلِّ رُكنٍ مِن أركانِهِ مَكتوباً: «لا إلهَ إلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ، عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ أميرُ المُؤمِنينَ» . ۴

1.النمل : ۶ .

2.المزّمّل : ۵.

3.كمال الدين : ص ۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۶۰ ح ۱۲ وراجع: علل الشرائع : ص ۷ ح ۲ .

4.بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۱۲ ح ۲۸ نقلاً عن حسن بن سليمان في كتاب المحتضر وج ۱۸ ص ۳۰۴ ح ۸ كلاهما عن جابر الأنصاري .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 12218
صفحه از 500
پرینت  ارسال به