19
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

آسمانى بهره‏مند شوند و ديگران را نيز برخوردار نمايند و بدين سان در اواخر عمر ، بر گذشته خود ، افسوس نخواهند خورد ، و البتّه براى آگاهى با جايگاه اين كتاب آسمانى در عرصه حقايق هستى و معارف دينى ، بايد به سراغ بهترين قرآن‏شناس رفت.

بهترين قرآن‏شناس‏

ترديدى نيست كه بهترين قرآن‏شناس ، فرستنده قرآن - يعنى خداوند منّان - است ، و پس از او ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيتِ آن بزرگوار عليهم السلام ؛ زيرا شناخت آنان بر اساس حدس و گمان نيست؛ بلكه بر پايه وحى و الهام الهى است . بنا بر اين ، آنچه قرآن در توصيف خود بيان كرده ، و آنچه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام در تعريف اين كتاب آسمانى فرموده‏اند ، بهترين و متقن‏ترين سند قرآن‏شناسى است .

معرّفى «شناخت‏نامه قرآن»

شناخت‏نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث ، در واقع ، قرآن‏شناسى از منظر بهترين قرآن‏شناسان است . در اين كتاب ، براى نخستين بار ، آنچه خداوند منّان در توصيف كتاب خود فرموده و آنچه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام در تبيين جايگاه رفيع اين كتاب آسمانى بيان كرده‏اند، در كنار هم، با نظمى نوين و سهل الوصول، همراه با تحليل‏هاى مورد نياز ، در هفت بخش، تقديم قرآن‏پژوهان مى‏گردد :

بخش يكم ، در باره جايگاه قرآن در حوزه معرفت دينى‏

در اين بخش ، نام‏ها و اوصاف قرآن ، نزول قرآن ، گردآورى قرآن ، مصونيّت قرآن از تحريف ، اعجاز قرآن ، جامعيّت قرآن ، رويارويى با قرآن ، نَسخ در قرآن ، حدوث قرآن ، و رابطه قرآن با كتاب‏هاى آسمانى ، در ده فصل، ارائه مى‏شود .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
18

ديگر، مطرح شده است .
تأمّل در اين سخنان هشدار دهنده و تنبّه‏آفرين ، ايجاب مى‏كند كه فضلاى جوانِ حوزه‏هاى علميّه ، در آغاز زندگىِ علمى خود ، قبل از هر چيز با جايگاه قرآن كريم در عرصه‏هاى معارف اعتقادى ، اخلاقى و عملى آشنا باشند ، كه اگر چنين آگاهى‏اى براى آنان پديد آمد ، با همه توان تلاش خواهند كرد تا از انوارِ اسرار اين كتاب

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 12189
صفحه از 500
پرینت  ارسال به