161
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

ادله و شواهد

مهم‏ترين ادله و شواهد ديدگاه نزول تدريجى در ردّ ديدگاه نخست و اثبات ديدگاه دوم عبارت اند از:
1. قرآن كريم خود بر تدريجى بودن نزولش صراحت دارد:
الف - آيه 106 اسراء بيان مى‏كند اين كتاب بخش بخش نازل مى‏شود تا پيامبر آن را به آرامى بر مردم بخواند:
(وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَهُ تَنزِيلاً .
قرآن را بخش بخش بر تو نازل كرديم تا آن را بر مردم به آرامى بخوانى و آن را به تدريج فرو فرستاديم)
.
ب - در آيه 32 فرقان سخن كافران را نقل مى‏كند كه از روى طعن گفتند: چرا قرآن (مانند ديگر كتب آسمانى) به يكباره نازل نمى‏شود:
(وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْءَانُ جُمْلَةً وَ حِدَةً .
آنان كه كافر شدند ، گفتند : چرا قرآن يكباره بر او نازل نمى‏شود ؟)
.
اين سخن اعتراضى بود به نزول تدريجى قرآن؛ بدين معنا كه اگر محمد صلى اللَّه عليه و آله پيامبر بود، مى‏بايد دين او كامل و تام مى‏بود و اصول، فروع، فرايض و سنّت‏هايش يكجا نازل مى‏شد و حال كه چنين نيست و او براى هر رخدادى سخنى مى‏سازد، اجزاى كتاب او منظم نيست، بلكه سخنانى پراكنده است. ۱خداوند در پايان آيه، بى آن كه ادعاى كافران را درباره نزول تدريجى تكذيب كند، از فايده آن سخن مى‏گويد كه استوار ساختن قلب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله است:
(كَذَ لِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ .
اين چنين فرستاديم تا دلت را با آن ثبات دهيم)
.

1.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱۵ ص‏۲۰۹ - ۲۱۰.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
160

نخست مانند يك روح بر پيامبر نازل شده بود، در لباس الفاظ و كلمات درآمد و نازل شد. ۱
طرفداران اين ديدگاه به آياتى از قرآن نيز تمسك جسته‏اند؛ از جمله آيه 114 طه كه مى‏فرمايد: (... وَ لَا تَعْجَلْ بِالْقُرْءَانِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَى‏ إِلَيْكَ وَحْيُهُ ... ؛ قبل از آن كه وحى قرآن كاملاً تمام نشده در آن شتاب مكن) و نيز آيات 16 - 19 قيامت كه مى‏فرمايد: (لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ * إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَ قُرْءَانَهُ * فَإِذَا قَرَأْنَهُ فَاتَّبِعْ قُرْءَانَهُ * ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ ؛ زبانت را به آن مچرخان تا به آن شتاب كنى . بر ماست جمع كردن و خواندن آن . وقتى آن را خوانديم ، تو هم از خواندن آن تبعيت كن . سپس بر ماست بيان آن). ظاهر اين آيات حاكى است كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از آنچه به وى وحى مى‏شده، از پيش آگاه بوده و هنگام وحى، در قرائت آيات بر پيك وحى پيشى مى‏گرفته و خداى تعالى او را از اين كار باز داشته است. ۲

2. نزول تدريجى‏

بنا بر اين ديدگاه، نزول قرآن كريم از شب قدر ماه رمضان سال نخست بعثت ، آغاز و بيست يا 23 سال به تدريج ادامه يافت تا كامل گشت و قرآن كريم نزول دفعى نداشته و عقيده به وجود چنين نزولى نامعقول است. ۳ اين ديدگاه را عامر شعبى، ۴ابن‏اسحاق، ۵ شيخ مفيد ۶ و شمارى از قرآن‏پژوهان معاصر ۷ باور دارند.

1.ر.ك : درس‏هايى از قرآن (مجموعه آثار) : ج‏۲۶ ص‏۶۶۸.

2.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۸.

3.تاريخ قرآن ، محمّدهادى معرفت : ص‏۳۵ و ۳۶.

4.ر.ك : الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۴۰.

5.ر.ك : مجمع البيان: ج ۲ ص ۴۹۷؛ سيره ابن اسحاق : ص‏۱۳۰.

6.ر.ك : بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۱.

7.ر.ك : تاريخ قرآن ، محمّدهادى معرفت : ص‏۳۵ و ۳۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 12209
صفحه از 500
پرینت  ارسال به