135
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

صورت مى‏پذيرد و گاه با نوشتن، واجب كردن و نظاير اينها. بدين ترتيب، معانى ياد شده، همگى از مصاديق يك معنايند ۱ و كتاب را از آن رو بدين نام ناميده‏اند كه معانى، كلمات و مقاصد غير مكتوب را در خود ثبت و ضبط و جمع مى‏كند.
برخى قرآن‏پژوهان در وجه تسميه قرآن به «كتاب» گفته‏اند: قرآن كريم به گونه‏اى خاص و رسا، جامع انواع آيات، احكام، قصص، اخبار و علوم است و اين با معناى لغوى «كتاب»(جمع) متناسب است و اين كلمه با كلمه «قرآن» كه در آن نيز معناى «جمع» موجود است، تلاقى معنايى دارد؛ اما كلمه قرآن به جامعيت وحى محمدى صلى اللَّه عليه و آله نسبت به كتب انبياى پيشين يا علوم اشاره دارد و كلمه «كتاب» به جامعيت كتاب الهى نسبت به آيات، احكام، قصص، اخبار و علوم. ۲
«كتاب» به صورت‏هاى مختلف مانند معرّف به الف و لام تعريف، ۳ نكره، ۴ موصوف، ۵مضافٌ اليه، ۶ و جمع ۷ بيش از 250 بار در قرآن و بيش از اين در روايات اسلامى آمده است و پس از واژه «قرآن» بيشترين كاربرد را براى اشاره به قرآن دارد. همچنين در بسيارى از روايات، همراه الف و لام تعريف آمده است؛ مانند اين حديث امام صادق عليه السلام :
كُلُّ شَى‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَ السُّنَةِ .۸
هر چيزى را بايد به قرآن و سنّت ، ارجاع داد (با آنها سنجيد) .

1.ر.ك : التحقيق فى كلمات القرآن الكريم : ج‏۱۰ ص‏۲۱ ماده «كتب».

2.«اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، ميراث جاودان : سال ۳ ، شماره ۳ و ۴ ، ص‏۲۴.

3.براى نمونه: بقره : آيه ۲.

4.براى نمونه: نساء : آيه ۱۵۳.

5.براى نمونه: نمل : آيه ۱؛ فصّلت : آيه ۴۱.

6.براى نمونه: آل عمران : آيه ۶۴.

7.سبأ : آيه ۴۴؛ بيّنه : آيه ۳.

8.ر . ك : ص ۵۰ ح ۱۹ .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
134

بسيارى از مفسران مانند طبرى، ۱ فخر رازى، ۲ابوالفتوح رازى ۳ و شيخ طوسى، ۴ فرقان را از نام‏هاى اصلى قرآن دانسته‏اند؛ ولى اين كلمه نام اختصاصى قرآن نيست و برخى واژه‏شناسان، آن را به معناى مطلق «كلام اللَّه» دانسته‏اند ۵ و برخى ديگر به معناى هر چيز ۶ يا هر كتابى آسمانى ۷كه ميان حق و باطل فرق نهد، از اين رو، براى ديگر كتاب‏هاى آسمانى نيز به كار مى‏رود؛ چنان‏كه در دو آيه از همين آيات بر تورات، كتاب آسمانى حضرت موسى عليه السلام اطلاق شده است: نخست آيه 53 از سوره بقره: (وَ إِذْ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتَبَ وَ الْفُرْقَانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ؛ به ياد آور زمانى را كه به موسى كتاب و فرقان داديم) و ديگر، آيه 48 سوره انبيا: (وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى‏ وَ هَرُونَ الْفُرْقَانَ ؛ به موسى و هارون قطعاً فرقان داديم).

3. كتاب‏

كتاب، مصدر با معناى اسم مفعول ، از ريشه «ك ت ب» است. لغت‏شناسان قديم، اين مادّه را به ضميمه كردن و جمعِ (به هم آوردن/ گردآوردن) دو يا چند چيز ، نوشتن، واجب كردن، دوختن ۸ و نظاير اينها معنا كرده‏اند؛ اما برخى لغت‏شناسان معاصر ، معناى اصلى اين كلمه را تقرير و تثبيت خارجى چيزى مى‏دانند كه قصد شده ، ولى صورت خارجى پيدا نكرده است. تقرير و تثبيت، گاه با جمع كردنْ

1.تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴.

2.تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۱۴.

3.روض الجنان : ج‏۱ ص‏۸.

4.التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۷.

5.مفردات ألفاظ القرآن : ج‏۲ ص‏۳۷۸ ماده «فرق».

6.مجمع البحرين : ج‏۳ ص‏۳۹۳؛ تاج العروس : ج‏۱۳ ص‏۳۹۶ ماده «فرق».

7.العين : ج‏۵ ص‏۱۴۸؛ تفسير بيضاوى : ج‏۲ ص‏۴ و ج‏۴ ص‏۲۰۵؛ البحر المحيط : ج‏۲ ص‏۳۹۴ ماده «فرق».

8.العين : ج‏۵ ص‏۳۴۱؛ مفردات الفاظ القرآن : ج‏۱ ص‏۴۲۳؛ لسان العرب : ج‏۱ ص‏۶۹۸؛ مجمع البحرين : ج‏۲ ص‏۱۵۲ ماده «كتب».

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 12234
صفحه از 500
پرینت  ارسال به