تاريخ : دوشنبه 1388/1/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 4056
كتاب «الحاشية علی اصول الكافی» حاشيه ای است مفيد بدون حشو و زوائد

كتاب «الحاشية علی اصول الكافی» حاشيه ای است مفيد بدون حشو و زوائد

راوی: اين كتاب حاشيه ای است مفيد بدون حشو و زوائد و به تعبير شيخ حر عاملی «حاشيه ای است لطيف;

حجت الاسلام والمسلمين علی فاضلیدر گفتگو با راوی دربارۀ تصحيح كتاب«الحاشية علی اصول الكافی»تاليف محمد امين استرآبادی با بيان اين مطلب گفت:
محمد امين استرآبادی (م ۱۰۳۶) پايه گذار مكتب اخباری است و افكار او حدود دو قرن بر حوزه های علمی شيعی سيطره افكنده بود و تاكنون افكار وی در اصول فقه و غير آن مورد نقد و بررسی قرار می گيرد.

وی با اشاره به شيوه تصحيح «الحاشية علی اصول الكافی» محمد امين استرآبادی تصريح كرد:
اين حواشی را مولی خليل قزوينی (م ۱۰۸۹) به سال ۱۰۵۷ در مكه از هامش نسخۀ كافی مؤلف جمع آوری و تنظيم نموده است و عده¬ای از اعلام آن بسيار نقل می¬كنند از آن جمله مولی خليل قزوينی در دو شرحش بر كافی (شافی و صافی)، مجلسی (م ۱۱۱۰) اين شخصيت عظيم در شرح گرانسنگ¬اش مرآة العقول، مولی صالح مازندرانی (م ۱۰۸۶) در شرح كافی¬اش و ديگران. بنده در حاشیۀ بسياری از نسخه های خطی كافی حواشی او با رمز «ا م ن» را مشاهده نموده¬ام كه اين همه نشانگر اهميت و جايگاه حواشی اوست.
وی با توجه به تجديد چاپ اين اثر گفت:
گرچه چاپ مجدّد اين اثر به پيشنهاد شيخ حسين درايتی دامت توفيقاته بود مطلوب شده نيز به جهاتی بود اينكه اين اثر به صورت مستقل به چاپ برسد، و ديگر اينكه بنده در طی ساليان در مقدمه اضافاتی و اصلاحاتی داشتم، و متن حاشيه را با اصل نسخه بار ديگر مقابله و اغلاط چاپ اول را اصلاح نمودم، و فهرستی نيز در آخر به آن اضافه نمودم كه اين همه كافی است برای تجديد چاپ اثری.
مصحح كتاب ««الحاشية علی اصول الكافی» با اشاره به شيوه تصحيح رساله ,تعداد نسخه های استفاده شده و مدت زمان انجام تحقيق گفت:
چهارنسخه از اين حاشيه در فهارس معرفی شده اند كه از آن ميان ۲ نسخه در اختيار داشتم مهم آنكه از آن ۲ نسخه يكی ظاهراً به خط قزوينی بود .
وی ياداور شد: به درخواست مؤسسه كتابشناسی شيعه و با مسؤوليت محقق فرهيخته شيخ رضا مختاری دامت توفيقاته درصدد تأليفی مستقل به نام «الاسترآبادی حياته وافكاره» هستم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :