نهایت درجه صداقت

لّما سُئلَ الصادق علیه السلام عن الصدق فقال ما معناه هو ان لا تختار علی الله غیرَه فانه تعالی قال هو اجتباکم فاذا کان اجتباک فاجتبه انتَ لاتَختَر علیه هواک و لا دنیاک .[۱]

((از امام صادق علیه السلام درباره معنای «صدق» پرسیده شد ، حضرت فرمود : صدق یعنی جز خدا را به جای او برنگزینی چرا که خدای متعال شما را برگزیده است پس چون او تو را برگزیده ، توهم او را برگزین و هوا و دنیای خودت را به جای او مگزین.))
معنای ظاهری صدق روشن است اما اینکه از امام علیه السلام درباره معنای آن می پرسند معلوم می شود که راوی در صدد بدست اوردن بالاترین مراتب صدق بوده است .
این روایت اشاره به آیه ۷۸ سوره حج دارد : «وجاهدوا فی الله حقَّ جِهاده هو اجتباکم...» می فرماید :
او شما را برگزیده است .
امام صادق علیه السلام در این روایت می فرماید مهم ترین نکته در صدق این است که انسان با خدا صادق باشد و صداقت با خدا این است که جز خدا را بر خدا ترجیح ندهد . یعنی خدا در نظرش از دیگران بزرگتر باشد . بعد حضرت استدلال می کند به این جمله از آیه شریفه «هو اجتباکم» یعنی من تو را از بین همه این مخلوقات انتخاب کردم ، وقتی خدا تو را انتخاب کرد تو هم او را انتخاب کن و هوا و هوس خودت را بر خدا ترجیح نده .
در روایت داریم وقتی انسان با الله اکبر وارد نماز می شود ولی قلبش اعراض از این معنا دارد خداوند خطاب به او می فرماید : «ای کاذب آیا مرا فریب می دهی به عزت و جلالم سوگند از شیرینی ذکرم تو را محروم می کنم» .
بنابر این بالاترین مرتبه صدق ، صداقت با خداوند متعال است .
ان شاءالله در سال جدید بتوانیم بسوی این قلّه رفیع حرکت کنیم .


[۱]فلاح السائل، ص۲۲۳