تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3854
بهره گيری از سيره و روش انبياء بهترين روش عزاداری است

بهره گيری از سيره و روش انبياء بهترين روش عزاداری است

رپايی مجالس سوگواری، تشويق شاعران به مديحه‌سرايی، يادآوری مصائب آن حضرت، گريستن، بيان اهداف قيام سيدالشهدا، ذكر تاريخچه كربلا و تحليل فرازهايی از آن و پخش پوسترهای پر محتوا از مواردی است كه در عزاداری سيدالشهدا بايد مد نظر قرار گيرد.

راوی: دبير كل شورای عالی هيئت های مذهبی كشور گفت: سيره و روش ائمه ‌اطهار بهترين شيوه و الگوی عزاداری سيدالشهدا (ع) است.

به گزارش راوی، حجت‌الاسلام «دريكوند»، دبير كل شورای عالی هيئت های مذهبی كشور گفت: برپايی مجالس سوگواری، تشويق شاعران به مديحه‌سرايی، يادآوری مصائب آن حضرت، گريستن، بيان اهداف قيام سيدالشهدا، ذكر تاريخچه كربلا و تحليل فرازهايی از آن و پخش پوسترهای پر محتوا از مواردی است كه در عزاداری سيدالشهدا بايد مد نظر قرار گيرد.
حجت الاسلام «دريكوند» با اشاره به ويژگی های عزاداری سنتی نيزگفت: عزاداری حضرت سيدالشهدا و حماسه عاشورا مانند نمايشگاهی با دو غرفه است كه در يك غرفه آن تمام فضايل و خوبی ها و زيبايی ها همچون ايثار، شجاعت، شهادت، غيرت، وفا و صبر در غرفه ديگر آن نيز تمام رذايل و بدی ها از قبيل ذلت، زبونی، بی‌وفايی، بی‌غيرتی، نامردی به نمايش گذاشته شده است.
وی استفاده از ابزارهايی همچون آلات موسيقی مثل سرنا، ارگ و... در مراسم عزاداری محرم را بدعت و خرافه دانست و تصريح كرد: استفاده از اين آلات در مقابل ديدگان غرض‌آلود مخالفان كه به‌دنبال خرده‌گيری و تخريب پاكترين مذهب توحيدی جهان هستند، بهترين خدمت به دشمن است و زحمتشان را برای خرافه معرفی كردن مذهب كم می‌كند.
«دريكوند» استفاده از آلات موسيقی، اكتفا كردن به مداحی كه توجه به معارف و اهداف نمی‌شود، شمايل و تمثال ها كه منتسب به اهل بيت می كنند، طرح يك‌طرفه معارف معصومين (عليهم‌السلام)، بيان وقايع كربلا بر خلاف واقعيت، اغراق و دروغ در روضه‌ها و مداحی‌ها، طرح سست معارف، جدايی دين از سياست و اظهارات موهن به ساحت مقدس اهل بيت را از جمله آسيب های شكلی و محتوايی در مراسم مذهبی برشمرد.
دبير كل شورای عالی هيئت های مذهبی كشور ايجاد پايگاه اطلاع‌رسانی مناسب، تبيين و تشريح فلسفه و اهداف قيام عاشورا، غنابخشی محتوايی و مقابله با اكاذيب، صيانت و پاسداری از عزاداريهای اصيل، برگزاری جلسات كارشناسی و كارگاههای آموزشی مستمر با مداحان، تجليل از خادمان و پيرغلامان و مداحان و ذاكران اهل بيت را از جمله پيشنهادات جهت اصلاح شئونات فرهنگی مراسم عزاداری و رفع اين آسيب ها عنوان كرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :