تاريخ : جمعه 1393/9/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37337
کارهای خوبی پیرامون احادیث انجام شده ولی باید باب های حدیثی تکمیل شود

کارهای خوبی پیرامون احادیث انجام شده ولی باید باب های حدیثی تکمیل شود

آیت الله رضا استادی در دومین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و تقدیر از پژوهشگران موسسه دارالحدیث اظهارداشت: در گذشته تتبع خودش پژوهش به حساب می آمد و کار پژوهشی محاسبه می شد، ولی امروز متاسفانه پژوهش ها به گونه ای دیگر و بیشتر سلیقه ای و کپی برداری بدون ذکر منبع می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در کار حدیث باید از لفظ بگیریم و به معنا بپردازیم و تحقیق خویش را به شرح و تفسیر احادیث گسترش دهیم، ادامه داد: احادیث و روایات نیز باید همانند آیات نورانی قرآن کریم شرح و تفسیر شوند و محققان و پژوهشگران باید در این مسیر گام های جدّی تری بردارند.

آیت الله استادی بیان داشت: امروز کتب احادیثی ما نیاز به تکمیل و کارهای پژوهشی متنوعی دارد، چرا که در گذشته در کتاب حدیثی وسایل، صاحب وسایل مقدمه یعطی درست کرده و گروهی به درخواست آیت الله العظمی بروجردی آمدند و برخی از مطالب آن را دسته بندی کردند ولی کار آنچنانی نشده است.

شروح و تفاسیر احادیث و روایات ما کافی نیست
وی تصریح کرد: شروح و تفاسیر احادیث و روایات ما کافی نیست و محققان و پژوهشگران حوزه باید به صورت جدی وارد این زمینه شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که صدور حکم مجهول برای احادیث بسیار سخت است ،افزود: متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده فرد به دلیل اینکه حدیث و یا روایت رسیده را پسند نمی کند، سریع حکم مجهول را برایش ثبت می کند و یا برعکس حدیثی را که سند ندارد را تایید می کند و این کار درست نیست.

آیت الله استادی ادامه داد: در این موارد باید آن کارشناس، بدلیل نبودن حجت کافی آن حدیث را به اجماع واگذار کند و در ضمن ارائه قید کند که حجت ندارد و حد وسط را مورد نظر بگیرد.

وی اظهارداشت: مساله نقل به معنا مورد دیگری است که باید مورد توجه حدیث پژوهان باشد و در خصوص احادیث مشابه بررسی کند تا به اصل روایت برسد و این همان فصاحت و بلاغت ائمه اطهارعلیهم السلام می باشد.

پژوهشگران به مسئله کپی برداری توجه کنند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان  گفت: بحث کپی برداری و رعایت حقوق مولفین و ناشرین باید همیشه مدنظر پژوهشگران باشد و ثبت این منابع در پایان رساله و مقاله محقق نشان از پژوهش و تحقیق آن دارد، نه اینکه همه مقاله و پژوهش خود را کپی کند بدون اینکه اسمی و اشاره ای به اصل سند نداشته باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :