تاريخ : پنج شنبه 1393/10/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37335
حیات اقتصادی امامان (ع) از صلح امام حسن (ع) تا آغاز غیبت صغری

حیات اقتصادی امامان (ع) از صلح امام حسن (ع) تا آغاز غیبت صغری

کتاب «حیات اقتصادی امامان (ع) از صلح امام حسن (ع) تا آغاز غیبت صغری» اثر مشترک بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، این اثر نوشته نعمت‌الله صفری‌فروشانی و سیده معصومه اخلاقی است که تبیین و بررسی تحولات حیات اقتصادی امامان شیعه از صلح امام حسن(ع) تا آغاز غیبت صغری محتوای اصلی این اثر را شکل می‌دهد.
این اثر در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که حیات اقتصادی ائمه معصومین(ع) که دارای حکومت نبوده‌اند، در ابعاد مختلف هزینه‌ای و درآمدی چگونه بوده است؟
براساس این کتاب در آمدها و هزینه‌های امام بخشی مربوط به شخصیت طبیعی ایشان و بخشی دیگر به سبب دارا بودن جایگاه امامت بود. مواردی چون موقوفات، کشاورزی، تجارت، هدایا و مقرری از بیت المال را می‌توان جزو درآمدهای شخصی و هزینه هایی چون مخارج خود امام، خانواده، کنیزان و غلامان و کمک به خویشاوندان را نیز جزو مخارج شخصی محسوب کرد.
این اثر در۶ فصل:
«کلیات»، «ساختار تحقیق»، «مروری بر وضعیت سیاسی دوره امامان (ع)»، «مروری بر وضعیت اقتصادی مدینه در دوران امامان(ع)»، « حیات اقتصادی امامان(ع) در عرصه شخصیت حقیقی »و «حیات اقتصادی امامان در جایگاه امامت» تنظیم شده است و منابع درآمدی و هزینه‌های امامان در دو بخش جایگاه امامتی، زندگی آن بزرگوران و تحولات ناظر بر این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب «حیات اقتصادی امامان (ع) از صلح امام حسن (ع) تا آغاز غیبت صغری» در ۲ هزار نسخه و قطع وزیری روانه بازار کتاب شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :