تأثير حديث بر علوم اسلامی - صفحه 5

بر حسب تعريف سوم، شامل بسيارى از علوم طبيعى و رياضى ـ كه مورد احتياج جامعه اسلامى است ـ نيز مى شود.
4. علومى كه در حوزه هاى فرهنگى اسلامى رشد و نمو يافته است، اعمّ از آن كه از نظر اسلام، آن علوم، واجب و لازم بوده و يا نه، و اعمّ از آن كه آن علوم از نظر اسلام، ممنوع بوده است يا نه، ولى به هر حال در جامعه اسلامى و در ميان مسلمانان، راه خود را طى كرده است، مانند نجومِ احكامى (نه نجومِ رياضى) و بعضى علوم ديگر.
مى دانيم كه علم نجوم تا آن جا كه به محاسبات رياضى مربوط است و مكانيسم آسمان را بيان مى كند و يك سلسله پيشگويى هاى رياضى از قبيل خسوف و كسوف دارد، جزء علوم مُباح اسلامى است، و اما آن جا كه از حدود محاسبات رياضى خارج مى شود و مربوط مى شود به بيان روابط مرموز ميان حوادث آسمانى و جريانات زمينى، و به يك سلسله غيبگويى ها درباره حوادث زمينى منتهى مى شود، از نظر اسلام، حرام است؛ ولى در دامن فرهنگ و تمدن اسلامى، هر دو نجوم، وجود داشته است.
اكنون كه تعاريف مختلفى از كلمه «علوم اسلامى» به دست داديم و معلوم شد كه اين كلمه در موارد مختلف، در معانى مختلف، استعمال مى شود كه بعضى از آن معانى از بعضى ديگر، وسيع تر و يا محدودتر است، بايد بگوييم كه مقصود از «علوم اسلامى» كه بناست كلياتى از آن گفته شود، همان است كه در شماره 3 تعريف كرديم؛ يعنى علومى كه به نوعى از نظر اسلام، «فريضه» محسوب مى شود و در فرهنگ و تمدن اسلامى، سابقه طولانى دارد و مسلمانان، آن علوم را از آن جهت كه به رفع يك نياز كمك مى كرده و وسيله انجام يك فريضه بوده، محترم و مقدّس مى شمرده اند. ۱
3. استاد محمدرضا حكيمى در كتاب دانش مسلمين، به پنج حوزه از دانش ها در ذيل «دانش مسلمين» مى پردازد. وى پس از بحث هاى تاريخى و نظرى در فصول اول تا ششم كتاب، در فصل هاى هفتم تا يازدهم، از اين عناوين، ياد مى كند:
ـ ادبيات اسلام،
ـ شعر و هنر اسلامى،
ـ معارف عقلى (كلام، عرفان و فلسفه)،
ـ فقه، حقوق و قانون (فقه و اصول فقه)،
ـ حكمت عملى و اخلاق. ۲
چنان كه از اين سه سخن برمى آيد، علامه صدر، چهارده رشته را برگزيده و بر آنها نام علوم اسلامى نهاده است مطهرى دايره تعريف را بسى فراتر برده و هر دانشى را كه در جامعه اسلامى مورد توجه قرار گرفته و آموختن و آموزاندن آن، امرى لازم بوده، در حيطه علوم اسلامى قلمداد نموده است.
و استاد محمدرضا حكيمى، گر چه در متن كتاب، از دانش هايى چند، با قيد «اسلامى» ياد مى كند؛ ولى براى كتابش نام دانش مسلمين را انتخاب كرده است.

1.شنايي با علوم اسلامي، ج۱ (منطق و فلسفه)، ص۱۵ـ ۱۹.

2.دانش مسلمين، ص۱۷۷ـ۳۳۴.

صفحه از 8