تاريخ : یکشنبه 1393/7/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34500
حوزه‌ها به احادیث عقلی ائمه(ع) توجه بیشتری داشته باشند

حوزه‌ها به احادیث عقلی ائمه(ع) توجه بیشتری داشته باشند

یکی از مراجع تقلید حوزه‌های علمیه را به توجه، تحقیق و تامل بیشتر در احادیث عقلی ائمه اطهار (ع) توصیه کرد و گفت: علوم عقلی در حقیقت بخشی از آیات و روایات است که می‌تواند آیات محکمه را تبیین کند.

به گزارش پایگاه حدیث نت به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار جمعی از اعضای هیئت رئیسه مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان سابقه حضور علم فلسفه در حوزه‌های علمیه گفت: نکته اساسی که همگان باید مد نظر داشته باشند این بوده که اصل برای ما همان قرآن و عترت است و اگر سخنی حتی در فقه، اصول و یا فلسفه بر خلاف قرآن و عترت باشد، برای ما قابل قبول نیست.

لذا هر دیدگاه و یا اختلاف نظری باید در سایه توجه به این دو اصل باشد که اولاً قرآن و عترت در همه حوزه های علمی اصل هستند و ثانیا اگر فهم ما از مطلبی مطابق با قرآن و عترت نبود آن را به حساب سطح فهم خود بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه و ضرورت پرداختن به علم در دین مبین اسلام اشاره کرد و افزود: خدایی که آموختن علم را برای انسان یک فریضه قرار داده است و به آن سفارش موکد کرده، خود مشخص کرده است که دانش‌پژوهان باید به دنبال چه علمی بروند. خداوند علوم ثلاثه یعنی «آیات محکمه»، «فریضه عادله»، «سنت قائمه» را به انسان معرفی کرده است که متاسفانه در حوزه‌های علمیه ما، این علوم به فقه و اصول تفسیر شد و لذا جای خالی برخی از علوم در حوزه‌های علمیه احساس می‌شود.

این مرجع تقلید، حوزه‌های علمیه را به توجه، تحقیق و تامل بیشتر در احادیث عقلی ائمه اطهار(ع) توصیه کرد و گفت: علوم عقلی در حقیقت بخشی از آیات و روایات است که می‌تواند آیات محکمه را تبیین کند تا از این طریق سنت قائمه و فریضه عادله تقویت شود و در نتیجه زمینه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی شکل گرفته و بروز و ظهور بیابد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :