تاريخ : دوشنبه 1393/5/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 33990
تشریح برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ۴۰ کشور

تشریح برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ۴۰ کشور

اعزام سخنرانان و هنرمندان رضوی، انتخاب خادمان فرهنگ رضوی، ارسال بسته‌های فرهنگ رضوی و برپایی نمایشگاه از جمله برنامه‌‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ۴۰ کشور جهان است.

محمد حسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با الطاف الهی برنامه‌ریزی برای برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بلافاصله پس از اتمام یازدهمین جشنواره، با راهنمایی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.
هاشمی اظهار کرد: طی جلسات کارشناسی و نشست‌های مشترک در کمیته‌های تخصصی، سیاست‌گذاری‌های جدید در بخش بین‌الملل جشنواره طراحی شد و با تلاش‌های ارزشمند مجموعه نهادهای بین‌المللی در شورای سیاست‌گذاری گام‌هایی برای رسیدن به نتایج مطلوب برداشته شد.
۴۰ کشور؛ میزبان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی در ادامه افزود: در دوره قبلی این جشنواره نزدیک به هشتاد عنوان برنامه در ۴۰ نمایندگی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اجرا شد. پیش‌بینی برای امسال نیز در این حدود است. علاوه بر برنامه‌های در دست اجرای نمایندگی‌های رسمی ایران در خارج از کشور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) و مبلغانی از مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) نیز برنامه‌های متنوعی را در دست اجرا دارند.
برنامه‌ریزی بر اساس مقتضیات هر کشور
هاشمی در توضیح روند برنامه‌های بین‌الملل جشنواره رضوی اظهار کرد: در ابتدا دبیرخانه کمیته اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره در اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری تشکیل شد و بعد به رایزنی‌ها ونمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور طی ارسال نامه به عنوان میزبان این جشنواره درخواست اعلام برنامه‌ شد و بعد از دریافت برنامه‌ها و درخواست‌های این رایزنی‌های فرهنگی جمع‌بندی و تفکیکی موضوعی این درخواست‌ها انجام شد و در نهایت متناسب به مقتضیات هر کشور و درخواست‌های نمایندگان فرهنگی خارج از ایران برنامه‌های هر کشور برنامه‌ریزی شد.
وی در تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) گفت: امسال بخش بین‌الملل در دو بخش فعالیت خواهد کرد؛ یک بخش اعزام سخنرانان، هنرمندان رضوی از ایران جهت حضور در این جشنواره به خارج از کشور خواهد بود و بخش دیگر دعوت از خادمان فرهنگ رضوی از کشورهای مختلف به ایران است.
اعزام سخنرانان و هنرمندان رضوی
هاشمی در ادامه معرفی برنامه‌های بین‌الملل این جشنواره افزود: از برنامه‌های ما در بخش بین‌الملل جشنواره رضوی اعزام هنرمندان رضوی به کشورهایی است که نمایندگان فرهنگی ایران به ما درخواست داده‌اند جهت برگزاری نمایشگاه‌های هنری در آن کشورها است که تاکنون هنرمندان جهت اعزام به سه کشور پاکستان، تاجیکستان و ارمنستان انتخاب شده‌اند.
ارسال بسته‌های فرهنگ رضوی و برپایی نمایشگاه
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه یادآور شد: همچنین، با مشارکت مجموعه نهادهای عضو شورای سیاستگذاری، محصولات و اقلام فرهنگی ارزشمندی برای حمایت و پشتیبانی برنامه‌های بین‌المللی جشنواره در سطح گسترده تهیه و ارسال شد این محصولات و اقلام فرهنگی شامل: بسته هنری نمایشگاهی مرتبط با امام رضا(ع)، بیش از یکصد فیلم کوتاه رضوی و کتاب‌های مکتوب و دیجیتال به بیست زبان در سیره رضوی و نیز بسته‌های هنری و مسابقات فرهنگی ویژه مرتبط با حضرت رضا(ع) بخشی از تولیدات و اقلام اهدایی مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) بود که  به خارج از کشور ارسال شد.
وی در خصوص این اقلام فرهنگی گفت: این اقلام و بسته‌های فرهنگی به نمایندگی‌های فرهنگی ایران در کشورهایی مانند: امریکا، بوسنی، آلمان، قطر، زیمباوه، کنیا، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، مالزی و تایلند و دیگر کشورها ارسال شده است.
وی ضمن توضیح برنامه‌های بخش بین‌الملل جشنواره گفت: همچنین تعدادی از نمایندگی‌های فرهنگی خارج از کشور برنامه‌های متنوعی را در قالب هفته فرهنگ رضوی اجرا خواهند کرد.
انتخاب خادمان فرهنگ رضوی
هاشمی در توضیح بخش دوم فعالیت بخش بین‌الملل جشنواره رضوی اظهار کرد: بخش دیگر فعالیت ما در جشنواره امسال، انتخاب و معرفی محققان، پژوهشگران، هنرمندان و به طور کلی شخصیت‌های خارجی است که در جهت فرهنگ رضوی و شخصیت امام رضا(ع) گام برداشته‌اند و آثار و خدماتی در این زمینه انجام داده‌اند. که بعد از برگزاری شش جلسه کمیته انتخاب خادمان فرهنگ رضوی و بررسی های انجام شده است، این میهمانان خارجی از هشت کشور شامل: سوئیس، گرجستان، پاکستان، لبنان، نیجریه، ماداگاسکار، اسپانیا و اوگاندا به عنوان خادمان فرهنگ رضوی شناسایی و جهت حضور در ایران معرفی شده‌اند که در ایام دهه کرامت در مشهد مقدس حضور پیدا می‌کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :