تاريخ : پنج شنبه 1393/4/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30513
نهج البلاغه دریایی از معارف، آموزه‌های دینی و اخلاقی

نهج البلاغه دریایی از معارف، آموزه‌های دینی و اخلاقی

اگر همه ما آن را ملاک رفتار و معیار خود در زندگی قرار دهیم هیچ گاه از راه راست منحرف نخواهیم شد و به سعادت و رستگاری دست خواهیم یافت. ولی با توجه به شرایط کنونی جامعه ما توجه بیشتر به این کتاب بیش از هر زمانی نمود پیدا می‌کند.

«گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی منتشر شده درپایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی»
حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی یکی از نویسندگانی است که تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر تألیف کرده است.
سلسله کتاب‌های درس هایی از نهج البلاغه از جمله آثار برجسته این نویسنده به شمار می رود که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به زیور چاپ آراسته و منتشر می‌شود.
با هدف آشنایی بیشتر با این اثر، با استاد حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی به گفتگو نشستیم.
در ابتدا از سابقه فعالیت های خود در عرصه نویسندگی بگویید. کار نگارش کتاب را از چه زمانی و چگونه اغاز کردید؟
من نویسندگی را پیش از انقلاب یعنی از حدود سال ۵۵ درحوزه مسائل مختلف اسلامی و اجتماعی شروع کردم. پس از انقلاب به دلیل فراهم شدن فضای بهتر برای نویسندگان در خط انقلاب مقاله‌هایی رانوشته‌ام. برخی از آثار من تدوین همین مجموعه مقالات است که به صورت کتاب درآمده است. تاکنون بیش از ۱۰۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف مذهبی از جمله آشنایی با اسوه‌ها، آفات علم، اخلاق معاشرت، از همدلی تا همراهی، الفبای زندگی، فرهنگ عاشورا و ... نوشته‌ام. هم چنین در زمنیه شعر و ادبیات نیز فعالیت دارم و مجموعه‌های شعری با عنوان برگ و بار، الفبای انقلاب، نماز و... سروده‌ام.
هدف شما از نگارش سلسله کتاب‌های درس هایی از نهج البلاغه چه بود؟
نهج البلاغه از جمله منابع کلیدی در مفاهیم اسلام و سخنان اهل بیت(ع) است.اما متأسفانه در جامعه ما به طور کامل احیا نشده است و اغلب آثار به شکل ترجمه و شرح برآن نوشته شده است که گاهی اوقات خیلی مبسوط و علمی است؛ به طوری که توده مردم از این شرح ها محروم هستند. از این رو با تعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برآن شدیم که معارف نهج البلاغه را در قالبی روان، قابل درک برای عموم جامعه، متناسب با نیازهای مخاطب جوان و با توجه به موضوعات متنوع برای عموم مخاطبین به خصوص جوانان و دانشجویان عرضه کنیم.
از چه سالی شروع به نوشتن این کتاب‌ها کردید و در مورد ویژگی‌های این سلسله کتاب‌های درسهایی از نهج البلاغه توضیح دهید؟
حدود ده سال است که نگارش این سلسله کتاب‌ها را برعهده دارم و سعی کرده‌ام با فاصله گرفتن از شرح‌های علمی و مبسوط موضوعات اخلاقی، اجتماعی و تربیتی را که جنبه کاربردی دارد، براساس رهنمودهای حضرت علی(ع) در نهج البلاغه تبیین و توضیح دهم. تفکیک موضوعی، دسته بندی خوب مطالب، قلم روان و سبک نگارش ویژه از جمله امتیازات این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های موجود در بازار کتاب است.
تاکنون این سلسله کتاب‌ها در چه موضوعاتی چاپ شده است؟
سلسله کتاب‌های نهج البلاغه در ۳۲ عنوان با موضوعات مختلف با عنوان‌های «گهر عمر»، «توبه و بازگشت به فطرت»، « عبادت و نماز»، «دوستی»، « دعا»، «امتحان»، «اعتدال» و... چاپ و منتشر شده که اولین عنوان این مجموعه «گهر عمر» نام دارد.
با توجه به اینکه هر کتاب یا اثری که چاپ می‌شود، متناسب با مخاطب خود از اثرگذاری برخوردار است. آیا چاپ سلسله کتاب‌های نهج‌البلاغه توانسته در مخاطبان خود تاثیر گذار باشد؟
شمارگان بالاو تجدید چاپ‌های برخی از عناوین این کتاب‌ها، نشان دهنده تأثیر گذاری و جایگاه خوب این کتاب در بین مخاطبین است. هم چنین در برخی مؤسسات، مسابقه فرهنگی از این کتاب‌ها برگزار می‌شود که این امر نیز به نوعی منجر به آشنایی بیشتر مخاطب نوجوان و جوان با مفاهیم والای نهج البلاغه می‌شود.
به نظر شما بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان ناشر کتاب‌های مذهبی در کشورکه کار چاپ و نشر این کتاب‌ها را برعهده دارد، توانسته است در این زمینه موفق عمل کند؟
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی یکی از مؤسسات موفق در تولید آثار علمی و تحقیقی است و سعی کرده آثار علمی را با پژوهش و تحقیق به مخاطبان خود عرضه کند. این موسسه تاکنون موفقیت های بسیاری در مسیر کاری خود کسب کرده است. البته واضح است که نباید به این حد اکتفا کرد و همواره باید به تولید آثاری خوب برای رفع نیاز جوانان با پردازشی نو و جدید اهتمام داشت.
در مورد جایگاه و نقش نهج البلاغه در زندگی افراد توضیح دهید. آیا به نظر شما این کتاب توانسته است جایگاه مناسب خود را در زندگی افراد کسب کند؟
نهج البلاغه دریایی از معارف، آموزه‌های دینی و اخلاقی است که اگر همه ما آن را ملاک رفتار و معیار خود در زندگی قرار دهیم هیچ گاه از راه راست منحرف نخواهیم شد و به سعادت و رستگاری دست خواهیم یافت. ولی با توجه به شرایط کنونی جامعه ما توجه بیشتر به این کتاب بیش از هر زمانی نمود پیدا می‌کند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :