تاريخ : پنج شنبه 1393/3/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30448
همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» در مشهد برگزار می‌شود

همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» در مشهد برگزار می‌شود

همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی»، دهم و یازدهم شهریورماه سال جاری در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی، حبیب‌الله آسوده، مسئول دبیرخانه همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» ۲۸ خرداد در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: همزمان با میلاد علی بن موسی الرضا(ع) و فاطمه معصومه(س)، کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با مشارکت دانشگاه امام صادق(ع)، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و همکاری علمی مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور، نخستین همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» را طی روزهای ۱۰ و۱۱ شهریورماه در مشهد برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: مشهد به عنوان منبع نور و منعکس کننده این نور علمی به جهان، وظیفه دارد در ترویج معارف رضوی گام‌های مؤثر بردارد و مدل اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را پیاده کرده تا این انوار در فضای انجام خدمت متون اسلامی ساری و جاری شود زیرا این مهم در مدیریت هر نهاد حمایتی ضروری است.

قاﺋﻢ ﻣﻘﺎﻡ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺭﺿﻮﯼ افزود: کمیته امداد یک سازمان مردم‌محور است و سعی در استفاده از ایده‌های علمی صاحبنظران دارد تا اقدام به تولید محتوای علمی، فنی و کاربردی برای استفاده بهتر و بهره‌وری در سازمان جهت خدمت نیازمندان کند زیرا دستیابی به یافته‌های علمی مناسب با استعانت از تجربه اساتید، پژوهشگران و محققان به دست می‌آید.

در ادامه غلامرضا گودرزی، دبیر علمی همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» گفت: برای اینکه همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» بتواند در فضای اقتصادی کشور وارد شود، باید برای آن الگوهای مختلفی تبیین شود که در این راستا پنج محور برای همایش در نظر گرفته شده است.

وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: نخستین محور همایش، مدیریت اسلامی و ارتقای فرهنگی است که به مبانی، رویکردها، سبک و شیوه‌های مدیریتی در حوزه ارتقای فرهنگی خانواده نیازمندان، الگوهای مبتنی بر سیره اهل بیت(ع) و بزرگان دینی در ارتقای فرهنگ نیازمندان، جایگاه مردم، رسانه‌ها، نخبگان و کارآفرینان در ارتقای فرهنگی نیازمندان و الگوی سبک زندگی خانواده اسلامی اشاره دارد.

گودرزی به معرفی دومین محور همایش پرداخت و گفت: مدیریت اسلامی و حمایت‌های اجتماعی دومین محور این همایش است که به نقش و جایگاه حاکمیت در گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان، نقش و جایگاه نهادهای غیرحاکمیتی در گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان، نقش و جایگاه برنامه‌های عمومی، جامعه و افراد در گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان می‌پردازد.

وی، سومین محور همایش را مدیریت اسلامی و نهادهای حمایتی دانست و افزود: موضوعات برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، مدیریت سرمایه‌های انسانی، نظارت و بازرسی، سبک‌های رهبری، مدیریت دانش و فرایند آن و سیره اهل بیت اهل بیت(ع) در نهادهای حمایتی از جمله محورهای این بخش است.

دبیر علمی همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» با بیان اینکه تاکنون دبیرخانه این همایش، ۴۵ مقاله در محور مدیریت اسلامی و ارتقای فرهنگی، ۹ مقاله در محور مدیریت اسلامی و حمایت‌های اجتماعی و ۱۴ مقاله در محور مدیریت اسلامی و نهادهای حمایتی دریافت کرده است، ابراز کرد: علاقه‌مندان جهت شرکت می‌توانند تا پایان تیرماه، جهت ارسال آثار خود به پایگاه http://madadcnf.ir مراجعه کنند.

گودرزی ادامه داد: مدیریت اسلامی و همبستگی اجتماعی به عنوان چهارمین محور با ۷ مقاله به موضوعات مبانی، رویکردها، سبک و روش‌های مدیریت ارتباطات، گسترش همبستگی و تعامل اجتماعی مردم و نیازمندان، الگوها و مصادیق گسترش سنت‌های حسنه اسلامی و روش‌های اعتمادسازی و هدایت افکار عمومی اشاره می‌کند.

وی، آخرین محور همایش را مدیریت اسلامی و ظرفیت‌سازی‌های مالی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: الگوها و شیوه‌های تأمین مالی خرد و بهره‌برداری از نهادهای وقف، صدقات و کفارات، طراحی ابزارهای جدید مالی، طراحی روش‌های جدید سرمایه‌گذاری و مدل سازی تعامل بین نهادهای حمایتی در خصوص مدیریت اثربخش جذب مشارکت‌های مردمی و خدمت‌رسانی به نیازمندان از موضوعات این محور است که تاکنون در این خصوص ۳ مقاله دریافت کرده‌ایم.

دبیر علمی همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» یادآور شد: ۳۳ مقاله خارج از محورهای معرفی شده به دبیرخانه ارسال شده است، همچنین تاکنون ۵۱۶ درخواست برای ثبت‌نام و ارسال مقاله از ۳۰ استان کشور با محورهای الگوگیری از سیره نبوی، علوی و رضوی ثبت شده است.

گودرزی به برنامه‌ریزی جهت برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و مدیران جامعه اشاره کرد و گفت: هیئت علمی این همایش متشکل از نخبگان حوزوی و دانشگاهی سراسر کشور هستند، همچنین در این همایش از فضلایی که در مدیریت اسلامی نقش‌آفرین بوده‌اند، بهره‌مند می‌شویم.

در ادامه علی‌اصغر حاجی‌نقی، مدیرکل ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ(ﺭﻩ) ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺭﺿﻮﯼ با اشاره به ارتباط کمیته امداد با بیش از یک میلیون جمعیت نیازمند و خیر بیان کرد: انسان یک سرمایه است که اگر درست از آنان ستفاده شده و به فکر، ظرفیت و خلاقیت آنان توجه شود، یک فرهنگ ارزشی از آن استخراج می‌شود.

رییس همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» با بیان اینکه با استفاده از فرهنگ غنی علوی و رضوی می‌توان مشکلات جامعه را حل کرد، گفت: اگر مدیریت رضوی به درستی تبیین شود و ساختار و کارکردهایش عملیاتی شود، نظام جمهوری اسلامی می‌تواند یک کشور پیشرفته باشد.

یادآور می‌شود، همایش «مدیریت اسلامی در فرهنگ رضوی» با اهداف شناخت و تبیین مدیریت اسلامی در فرایند توانمند‌سازی خانوده، شناخت و تبیین راهبردهای مدیریتی اسلام در ارتقای فرهنگی، همبستگی و حمایت‌های اجتماعی و ظرفیت‌‌سازی‌های مالی و اقتصادی جامعه نیازمندان و کارکنان نهادهای حمایتی، بهره‌گیری از مبانی نظری و کاربری اندیشه‌های برتر در راستای گسترش مبانی مدیریت اسلامی و کمک به تبیین الگوی مدیریت اسلامی در راستای گفتمان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :