مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر
جستجو در Lib.ir

كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر

معرفى اجمالى‏

« كفاية الأثر»، نوشته ابو القاسم، على بن محمد بن على خزاز قمى رازى از چهره‏هاى دانشمند و از راويان مشهور و معتبر و از علما و فقهاى بزرگ شيعه در نيمه دوم قرن چهارم هجرى است.

اين كتاب، به زبان عربى و در موضوع امامت است.

مؤلف، در مقدمه كتاب، انگيزه خود را از نگارش كتاب، اين‏گونه بيان مى‏فرمايد:« امرى كه موجب گشت تا تصميم به نگارش اين كتاب و جمع‏آورى رواياتى از صحابه و عترت پاك رسول خدا( ع) در باره امامت ائمه( ع) بگيرم، اين بود كه جمعى از ضعفاى شيعه را ديدم كه تحت تأثير تبليغات مخالفين اهل بيت قرار گرفته‏اند و مى‏گويند ما روايتى بر امامت ائمه( ع) از طريق صحابه پيامبر( ص) و عترت آن حضرت، نداريم.

لذا بر آن شدم تا با نگارش اين كتاب و جمع‏آورى تمام رواياتى كه در اين باره به دست من رسيده، دسيسه مخالفان را نقش بر آب سازم و تمام شبهات را در اين باره پاسخ‏گو باشم.

اين كتاب، از معتبرترين كتاب‏هاى روايى شيعه به شمار مى‏آيد و از زمان نگارش تا حال، پيوسته، مورد توجه علما و بزرگان شيعه قرار داشته است. اين كتاب، يكى از منابع مهم مجموعه‏هاى روايى شيعه، مانند بحار الانوار است.

علامه مجلسى، در باره اين كتاب، مى‏فرمايد:

« كتاب الكفاية، كتاب شريف لم يؤلف مثله فى الإمامة و هذا الكتاب و مؤلفه مذكوران فى إجازة العلامة و غيرها و تأليفه أدل دليل على فضله و ثقته و ديانته».

ساختار

كتاب، متشكل از يك مقدمه و ۳۹ باب است.

گزارش محتوا

مؤلف، در اين كتاب، به جمع‏آورى روايات معتبر شخصيت‏هاى مشهور صحابه، از حضرت رسول خدا( ص) و هم‏چنين روايات فراوانى از ائمه( ع)، در باره تعداد امامان بعد از حضرت رسول خدا( ص) و نام آنها پرداخته است.

تعدادى از بزرگان و شخصيت‏هايى كه در اين كتاب، به روايات آنها استناد شده، عبارتند از:

۱. على بن ابى طالب( ع).

۲. امام حسن( ع).

۳. امام حسين( ع).

۴. عبد الله بن عباس.

۵. عبد الله بن مسعود.

۶. ابو سعيد خدرى.

۷. ابو ذر غفارى.

۸. سلمان فارسى.

۹. جابر بن عبد الله انصارى.

۱۰. زيد بن أرقم.

۱۱. ابو أيوب انصارى.

۱۲. عمار ياسر.

۱۳. حذيفة بن يمان.

... از ميان زنان، به سخنان شخصيت‏هايى مانند فاطمه زهرا( س) و ام سلمه و عايشه استناد شده است.

نسخه‏ شناسى‏

۱. نسخه ‏اى در كتاب‏خانه علامه سيد جلال الدين محدث ارموى كه تاريخ نگارش آن، ۹۳۱ ق و به خط تاج الدين بن عبد الله بن سليمان فقيه است.

اين نسخه، از روى نسخه‏اى كه تاريخ نگارش آن، ۴۰۴ ق، است، نگاشته شده و شيخ زكى، على بن محمد بن طى، آن را مطالعه و تصحيح نموده است.

۲. نسخه ‏اى در كتاب‏خانه حضرت آية الله نجفى مرعشى در شهر مقدس قم كه تاريخ نگارش آن، ۱۰۸۶ ق و به خط مؤمن بن عبد الجواد كاظمى است.

اين نسخه، نسخه‏اى باارزش و قديمى و تصحيح شده است.

۳. نسخه ‏اى ديگر در كتاب‏خانه حضرت آية الله نجفى مرعشى به تاريخ ۱۲۸۰ ق و به خط علامه بزرگ، محدث نورى، صاحب مستدرك. اين نسخه، توسط ناسخ تصحيح نيز شده است.