مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الهداية الكبرى
پديدآورنده : حسين بن حمدان خصيبى
جستجو در Lib.ir

الهداية الكبرى

اين كتاب درباره زندگى و كرامات چهارده معصوم به وسيله حسين بن حمدان خصيبى( م 346) نوشته شده است.

موضوع‏

اين كتاب درباره زندگى و كرامات چهارده معصوم به وسيله حسين بن حمدان خصيبى( م ۳۴۶) نوشته شده است.

محتوا

مطالب تاريخى كتاب حاضر به شيوه حديثى بيان شده و مؤلف سلسله اسناد خود را بيان كرده است. ابواب ۱۴ گانه كتاب به اعتبار ۱۴ معصوم تنظيم شده و هر باب به دو قسمت اصلي تقسيم مي‏شود: قسمت اول كلياتي درباره تاريخ هر معصوم ا زاحوال شخصى است و قسمت دوم به ذكر روايات مختلف با ذكر سلسله اسناد مشخص مي‏پردازد كه غالب اسناد به ائمه منتهى مى‏شود و در آنها معجزات و كرامات هر معصوم شامل تعيين مصاديق علم غيب او، تصرف او در نظام تكوين همچون زنده كردن مردگان و طي‏الارض خود و يا با همراهي اصحابش و نيز سخن گفتن به زبانهاي گوناگون و نيز سخن گفتن با حيوانات، نباتات و جمادات آنها ذكر مي‏شود

حجم مطالب درباره هر معصوم متفاوت است چنانكه درباره امام دوازدهم حجم بيشتري اختصاص داده شده است. ذكر رواياتي درباره رجعت، به ويژه روايت مفصل مفضل‏بن‏عمر از امام صادق( عليه‏السلام) است. پانزدهمين بخش كتاب كه در نسخه چاپي حذف شده است، درباره ابواب دوازده‏گانه ائمه( عليهم‏السلام) مي‏باشد. از مطالب ارزشمند اين كتاب، ذكر تفصيلي ديدگاهها و اعمال ياران فارس‏بن‏حاتم قزويني كه در كمتر كتب رجالي و تاريخي شيعه يافت مي‏شود، وضعيت جامعه شيعي بعد از وفات امام عسكري( ع) و فعاليتهاي جعفر كذاب است.

در خصوص اين كتاب از قديم اظهار نظرهاى شديدى نسبت به محتواى وجود داشته، آن را غير معتبر و غلو آميز دانسته و برخى آن را از كتب فرقه نصيريه مى‏دانند. در عين حال كتاب حاضر جايگاه مناسبى در ميان آثار بعدى اماميه يافته و از آن نقل كرده‏اند.

در سال‏هاى اخير مقاله اى از آقاى نعمت‏الله صفرى در نقد اين اثر منتشر شده( مجله طلوع، ش ۱۶) كه آن را از آثار مؤثر در شيعه اماميه و برگرفته از روايات غاليان دانسته و مى‏نويسد:به نظر مى‏رسد انتشار اين روايات مي‏تواند بيشترين اثر را در معرفي چهره‏اى مشوه از تاريخ تشيع و به دنبال آن انزجار عمومي مسلمانان از اين مكتب تابناك كه با جان‏فشانيهاي ائمه معصومين( عليهم‏السلام) بر جاي مانده داشته باشد.نقد اين مقاله نيز در شماره‏هاى بعدى اين مجله وجود دارد و نويسنده مى‏گويد:فهرست نويسان، كتاب الهدايه الكبرى را در رديف آثار خصيبى نياورده‏اند بلكه وى كتاب الهدايه داشته و احتمالاً مطالبى بر آن افزوده شده است.