تاريخ : شنبه 1393/3/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30336
برگزاری کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) اول و دوم تیر ماه

برگزاری کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) اول و دوم تیر ماه

ارسال یکصد مقاله از کشورهای اسلامی پیرامون امام حسن مجتبی(ع) به کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع)

به گزارش خبرگزاری شبستان: آیت الله اختری با تاکید براینکه همواره درطول تاریخ یک جریان تلخ و شیطانی دربرابر حرکت روشنگرانه ائمه ایستاده، گفت:۴۵ مقاله به فارسی، ۱۹مقاله به عربی و سه مقاله ازسایر زبان ها حائزامتیاز شده اند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله عباسعلی اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و رییس کنگره بین‌المللی سبط‌النبی(ع) پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی، برنامه‌ها، رویکردها و اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه فراخوان مقالات و آثار ادبی این کنگره از یک سال پیش اعلام شده بود، تصریح کرد: برای ابراز عشق و ارادت به امام مجتبی (ع) و شناخت بیشتر آن حضرت تصمیم گرفته شد تا کنگره‌ای با رویکرد علمی و پژوهشی و با محوریت ابعاد مختلف شخصیت امام مجتبی (ع) برگزار شود.
وی افزود: با توجه به ناشناخته‌ماندن ابعاد مختلف زندگی این امام بزرگوار و ضرورت ابراز مودت نسبت به خاندان عصمت و طهارت همایش بین‌المللی سبط‌النبی(ع) هفته آینده در روزهای اول و دوم تیرماه با حضور میهمانان داخلی و خارجی و در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برپا می‌شود.


دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات قرآن کریم با موضوع ابراز مودت نسبت به اهل بیت (ع) و همچنین روایات فراوان رسول گرامی اسلام در این‌باره این مسئله را یک فریضه قرآنی و برگرفته از سیره و سخنان ائمه اطهار (ع) دانست و تصریح کرد: رسول گرامی اسلام (ص) نسبت به حسنین (ع) عشق و علاقه وافری داشتند و در این رابطه روایات و احادیث بی شماری از ایشان توسط مورخان، مفسران و گردآورندگان حدیث و دایره‌المعارف‌های دینی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است از جمله منابع اهل سنت که می‌توان در این رابطه به آنها اشاره کرد صحیح بخاری، صحیح ابن ماجه، نسائی، ترمذی، مسند احمد حنبل و دیگر کتب روایی اهل سنت است.
وی ضمن بیان نقلی از رسول گرامی اسلام(ص) در این رابطه گفت: رسول خدا(ص) در حدیثی می‌فرمایند: هر کس حسن و حسین (ع) را دوست بدارد مرا دوست داشته است و هر کس آنها را دشمن بداند با من دشمن است. متن این جمله از سنن ابن ماجه نقل شده است. همچنین ابو هریره در صحیح بخاری آورده است رسول خدا (ص) نسبت به امام مجتبی(ع) فرمود خدایا من او را دوست دارم تو نیز او را دوست بدار و دوست بدار هر که را که او را دوست می‌دارد، این حدیث در جزء چهارم صحیح بخاری صفحه 339 و جزء چهارم صحیح مسلم صفحه 1382 نقل شده است.


آیت‌الله اختری در ادامه به اهداف برگزاری این کنگره بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) از دو سال پیش تصمیم گرفت با همکاری سایر نهادها و موسسات دینی تلاشی در جهت معرفی امام حسن مجتبی (ع) به شکل جامع‌تر انجام دهد. بر این اساس و با توجه به اینکه لازمه ابراز محبت به افراد، شناخت کامل و جامع از آنها است، سال گذشته چندین جشنواره در ایام ماه مبارک رمضان و برای شناخت بیشتر امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد اما با توجه به ضرورت نگاه علمی و پژوهشی به زندگی و تاریخ این امام بزرگوار، فراخوانی با محوریت بررسی ابعاد سیاسی دوران آن حضرت و تلاش‌های ایشان در سطح اندیشمندان و متفکران جهان اسلام اعلام شد که با استقبال خوبی از سوی مسلمانان کشورهای مختلف جهان و مشارکت آنها روبرو گردید. در همین راستا بیش از یکصد مقاله از کشورهای مختلف اسلامی به زبان‌های فارسی، عربی و سایر زبان‌ها به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.
 

 وی افزود: از میان مقالات فارسی که موفق به کسب امتیاز لازم برای ارایه در روز همایش شده‌اند 45 مقاله و از میان مقالات عربی 19 مقاله انتخاب شده است که سه مقاله نیز از سایر زبان‌ها همزمان با برگزاری کنگره ارایه می‌شود.
برپایی 4 کمیسیون تخصصی و بخش ویژه شعر همراه با شب شعر ویژه امام حسن مجتبی (ع) از دیگر برنامه‌های جانبی این کنگره است که آیت‌الله اختری به آنها اشاره کرد و افزود: کمیسیون اول ما با محوریت «سیره فردی و خانوادگی امام حسن مجتبی (ع) از جنبه تاریخی»، کمیسیون دوم با موضوع «بررسی نقد و شبهات و دیدگاه مستشرقان در این رابطه»، کمیسیون سوم با موضوع «سیره سیاسی اجتماعی و مدیریتی امام» و کمیسیون چهارم در رابطه با «سبک زندگی امام حسن مجتبی (ع) و میراث علمی فرهنگی ایشان » برگزار می‌شود.
رییس کنگره بین‌المللی سبط‌ا لنبی ابراز امیدواری کرد که در این کمیسیون‌ها ضمن ارایه مقالات و تبادل نظر در موضوعات مختلف بتوان شناختی بهتر و نگاهی روشن‌تر، علمی‌تر و تحقیقاتی از زندگی این امام بزرگوار به جامعه ارایه کرد.


وی این حرکت را گامی در راستای مأموریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همه نهادهای اسلامی و دینی دانست و خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم ائمه و پیشوایان خود را شناخته و بشناسانیم و ابعاد زندگی آنها و نقش آنها در هدایت جامعه را تبیین کنیم، هرچند اقداماتی که در این رابطه صورت می‌گیرد نسبت به ابعاد شخصیتی امام حسن مجتبی (ع) بسیار اندک است و تمامی آنچه از ایشان در تاریخ و روایات نقل شده تنها گوشه‌ای از زندگی پربار آن حضرت است که برای مردم آشکار و ظاهر و بیان شده است. چرا که دشمنان بخصوص معاویه تلاش داشتند حقایق را از دید مردم پنهان نگاه داشته و مانع پیوستن مردم به ائمه شوند. آنچنان که معاویه و پس از او دودمان بنی‌امیه هزاران نفر از اصحاب و شیعیان علی بن ابیطالب (ع) را به زندان‌ افکنده و به شهادت رساندند. حتی از طریق پول و زر و سیم افرادی را تطمیع کردند تا در برابر روایاتی که برای بیان عظمت و بزرگی خاندان پیامبر (ص) وارد شده روایات جعلی ایجاد کرده و آن را در بین مردم رواج دهند که در بخشی از این همایش به موضوع تلاش‌های حکمرانان برای دور نگاه داشتن جامعه از خاندان و دودمان علی بن ابیطالب (ع) اشاره می‌شود.
 

رییس کنگره بین‌المللی سبط‌النبی(ع) یادآور شد: در طول تاریخ یک جریان تلخ و شیطانی در برابر حرکت هدایت‌گرانه و روشنگرانه ائمه وجود داشت که سعی می‌کرد با حذف فیزیکی آنها از میان مردم، فرهنگ و هویت جامعه اسلامی را با سرمایه‌گذاری‌های فراوان تغییر دهد و مردم را از حقیقت دور سازد.

 

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :