مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الزهد
پديدآورنده : حسین بن سعید اهوازی
جستجو در Lib.ir

الزهد

كتاب حاضر در موضوع اخلاق يكى از اصول معتبر روايى و يكى از اصول اوليه شيعه به شمار مى‏آيد و از زمان نگارش پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته است.

معرفى اجمالى‏

الزهد نوشته حسين بن سعيد كوفى اهوازى، يكى از شخصيت‏هاى بزرگ شيعه در قرن سوم هجرى و يكى از ياران امام رضا، امام جواد و امام هادى عليهم السلام در موضوع اخلاق مى‏باشد.

اين كتاب يكى از ۳۰ كتابى است كه حسين بن سعيد به رشته تحرير در آورده است.

كتابهاى حسين بن سعيد در حدى از اعتبار و شهرت بودند كه علماى رجال كتاب‏هاى ديگر روات شيعه را به اين كتب تشبيه مى‏كردند.

اهميّت كتاب‏

كتاب حاضر يكى از اصول معتبر روايى و يكى از اصول اوليه شيعه به شمار مى‏آيد و از زمان نگارش پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته است.

بسيارى از مجموعه‏هاى بزرگ روايى شيعه از اين كتاب روايت نقل كرده و اين كتاب را يكى از مصادر معتبر خود قرار داده و بر آن استناد كرده‏اند مانند: كتاب‏هاى كافى، من لا يحضره الفقيه، بحار الأنوار و وسائل الشيعه.

سخنان بزرگان‏

شيخ صدوق درباره اين كتاب مى‏فرمايد:

« اين كتاب از كتابهاى مشهور شيعه و از كتابهايى است كه فقها و روات شيعه بر آن اعتماد كرده و به آن مراجعه مى‏نمايند.»

شيخ طوسى كتاب حاضر را مقياس اعتبار و ميزان اعتماد بر ديگر كتاب‏هاى روايى قرار داده است.

بزرگى چون علامه مجلسى نيز درباره اين كتاب فرموده:

« كتاب الزهد نوشته محدث بزرگ و شيخ مورد اطمينان، حسين بن سعيد اهوازى مى‏باشد. جلالت و اعتبار مؤلف اين كتاب ما را از بحث درباره اعتبار اين كتاب بى‏نياز مى‏سازد و نسبت آن به مؤلف نيز بسيار معلوم است.»

انگيزه تاليف‏

ائمه عليهم السلام عموما تحت نظر حكومتهاى ستمگر بسر مى‏بردند و روات شيعه نقش بسيار مهمى را در رساندن سخنان و دستورات ائمه به مردم عهده‏دار بودند.

مؤلف اين كتاب، حسين بن سعيد اهوازى نيز، يكى از شخصيتهاى مشهور و يكى از ياران نزديك سه امام معصوم بود و با تأليفات خود نقش مؤثرى در نشر علوم اهل بيت عليهم السلام داشت و مردم و علماى دوران خود و آيندگان را از بركت سخنان گهربار ائمه معصومين عليهم السلام و آب گواراى چشمه زلال معارف محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم بهره‏مند ساخت.

گزارش محتوا

كتاب حاضر شامل ۲۹۰ حديث است كه در ضمن ۲۰ باب توسط مؤلف تنظيم شده است.

موضوع اين كتاب طرح نكات اخلاقى و تربيتى است.

در اين كتاب بحث‏هايى مانند: فضيلت سكوت همراه با تفكر و ترك كارهاى بى‏فايده و غير ضرورى، مذمت سخن چينى، رعايت ادب و تشويق به كارهاى خير، خوش اخلاقى و مهربانى و مذمت بد اخلاقى، بيان معروف و منكر، احترام به پدر و مادر و اقوام، حق همسايه، بيان دنيا و دنيا طلبى و نكات فراوان و مطالب بسيار مفيد ديگرى مطرح شده است.

وضعيت كتاب‏

شيخ ابو الحسن، على بن ابى سهل حاتم قزوينى كتاب الزهد را خلاصه كرده و آن را به صورت منتخب در دسترس علاقه‏مندان قرار داده است.

نسخه‏ هاى خطى‏

۱- نسخه‏اى در كتابخانه حضرت آية اللّه نجفى مرعشى.

۲- نسخه‏اى در كتابخانه آستان قدس رضوى در مشهد مقدس.

۳- نسخه‏اى در كتابخانه حاج شيخ على بن محمد نمازى در مشهد مقدس.