تاريخ : دوشنبه 1392/7/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28239
دانشنامه روایی تدوین می‌شود

دانشنامه روایی تدوین می‌شود

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث از تدوین مجموعه‌‏ها و دانش‏نامه‏‌هاى روایى با موضوعات خاص یا عام بر محور مکتب اهل بیت(ع) و با استفاده از احادیث دیگر مکاتب اسلامی، خبر داد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطباییامروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تاسیس موسسه دارالحدیث در سال ۷۴ اظهار داشت: در ساختار مؤسسه علمى فرهنگى دارالحدیث، بخش آموزش حدیث در قالب دانشگاه قرآن و حدیث طراحى شده است.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم و معارف حدیث حمایت از ارتباط‏هاى علمى و پژوهشى را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و این سیاست را همواره از طریق معاونت پژوهشکده دنبال کرده است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: این ارتباط‏ها در قالب دیدار و ملاقات پژوهشگران دیگر مراکز علمی و پژوهشی با پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث در حال پیگیرى است.
وی با اشاره به ارتباط پژوهشکده علوم و معارف حدیث با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: نیازهاى دو جانبه پژوهشى و آموزشى دو مرکز در چند سال اخیر سبب انعقاد تفاهم‏نامه همکارى میان مسئولان دو مرکز شده است که بر اساس این تفاهم‏نامه همکارى‏هاى پژوهشى در حوزه‏هاى جامعه‏شناسى و روانشناسى در حال جریان است و همچنین دارالحدیث آموزش‏هاى حدیثى را براى پژوهشگران پژوهشگاه برگزار می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تهیه نرم‏افزارهاى حدیثى و نرم‌افزارهاى مورد نیاز کنگره‏ها از جمله نیازهایى بوده که در ارتباط این مرکز با مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى به ثمر نشسته است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان داشت: ارائه دیدگاه‏هاى پژوهشى و فراگیر شدن مسائل و مباحث حدیثى در حوزه، پژوهشکده را بر آن داشت که سلسله نشست‏هاى علمى‏ را طراحى و اجرا کند.
وی یادآور شد: این نشست‏ها در مراکز مهم حوزه برگزار شد که در قالب آنها فعالیت‏هاى حدیث‏پژوهان و نیز موضوعات و میدان‏هاى جدید پژوهش‏هاى حدیثى را براى حوزویان مطرح شد.
حجت‌‌الاسلام والمسلمین طباطبایی عنوان داشت: استقبال مناسب فضلا و طلاب از نشست‏هاى علمى گویای توفیق در فعالیت علمى بوده است.
وی خاطرنشان کرد: گروه دانشنامه‌نگاری به سه گروه جانبی فقه و حقوق، کلام و عقاید، سیره و تاریخ تفکیک شده است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان داشت: نیاز به مطالعه همه منابع و اسناد موجود در هر پژوهش علمى، ایجاب مى‏کند تا تمام این اسناد و منابع در یک مکان گردآورى، تدوین و دسته‌بندى شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ گروه دانشنامه‏نگارى براى تسهیل دستیابى به همه روایات یک موضوع و یارى رساندن به تحقیقات کاربردى، وظیفه تدوین و سامان دادن این مجموعه‏ها را به عهده دارد. همچنین تحلیل چکیده نویسی و نتیجه گیری نهایى از روایات و حل تعارض‏ها و ابهام‏ها مى‏پذیرد که بنیان اصلى فقه الحدیث است.
وی یادآور شد: تدوین مجموعه‏ها و دانش‏نامه‏هاى روایى با موضوعات خاص یا عام، اعم از احادیث مکتب اهل بیت(ع) و دیگر مکاتب اسلامی، تهیه شناسنامه حدیث، پشتیبانى از سایر بخش‏هاى مرکز در راستای تحقیقات کاربردى آنها، بسترسازى براى فعالیت‏هاى افراد و گروه‏هاى مستقل در این زمینه و تسهیل دستیابى به احادیث مورد نظر در جوامع و کتاب‏هاى روایى از اهداف گروه دانشنامه‌نگاری است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مقدمات اجراى طرح تدوین شناسنامه حدیث، تهیه فهرست‌‏ها و معجم‌های گوناگون براى جوامع روایى به منظور تسهیل دستیابى به آنها و استخراج روایات از مصادر و منابع اولیه حدیث در موضوعات مختلف را از وظایف دیگر گروه دانشنامه‌نگاری ذکر کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :