تاريخ : یکشنبه 1394/4/14 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27965
استمرار شب قدر بیانگر وجود حجت الهی در میان بندگان است

استمرار شب قدر بیانگر وجود حجت الهی در میان بندگان است

مدرس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: وجود شب قدر از آدم(ع) تا قیامت به این معناست که قطعاً روی کره خاکی از سوی خداوند متعال نبی یا امامی وجود دارد تا فرشتگان الهی بر او نازل شوند، چرا که انسان عادی از پذیرش ملائکه عاجز است.

به گزارش پایگاه حدیث نت،حجت‌الاسلام والمسلمین علی راداستادیار دانشگاه تهران درباره درک شب قدر گفت: موضوع درک شب قدر را می‌توان از دو جنبه مورد توجه قرار داد؛ یک درک عمومی عام و یک درک خاص است درک عمومی شب قدر زمانی اتفاق می‌افتد که ما یک آگاهی داریم که مثلا شبی یا شب‌هایی از ماه مبارک رمضان شب قدر است و اجمالاً می‌دانیم که در این شب‌ها سرنوشت یک ساله انسان رقم می‌کند و تقدیراتی نوشته می‌شود. برای درک عمومی، بیداری، خواندن قرآن، ادعیه خاص و استغفار را می‌توان یاد کرد.
وی اظهار داشت: درک خاص شب قدر، نیازمند یک معرفت ویژه نسبت به جایگاه شب قدر است و افزون بر این معرفت و دانش ویژه، یک توان معنوی و قدرت ایمانی خاصی لازم است که انسان‌های وارسته و اولیای الهی در این شب می‌توانند علاوه بر آن رویه ظاهری، باطن این شب بزرگ را درک کنند از این رو می‌توان، نزدیکی به قلب این شب یعنی نزدیکی به امام عصر (عج) را از نشانه‌های درک خاص این شب ذکر کرد.
این استادیار دانشگاه ادامه داد: متن روایات ما صریحا به شب قدر اشاره کرده است در این شب، ملائکه الهی و جناب روح که اعظم ملائکه است بر امام عصر (عج) نازل شده و گفت‌وگوهایی میان آنها رد و بدل می‌شود که اگر بخواهیم به این سطح از افق شناخت شب قدر نزدیک شویم باید خود را از جمله کسانی بدانیم که تقریباً به لایه‌های عمیق‌تر و باطنی شب قدر نزدیک شده‌اند به هر حال برخورد ما با شب قدر در دو نوع عمومی و خاص قابل تقسیم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راد در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان در زمره بندگانی قرار گرفت که مشمول رحمت خاص خداوند شده‌اند قرار گرفت، تصریح کرد:

براساس اعتقاد شیعه، شب قدر پیوند عمیقی با یکی از اصول دین از جمله آموزه اعتقادی نبوت و امامت دارد که مطابق روایات ما همواره از عهد آدم تا روز قیامت، شب قدر برقرار خواهد بود.
وی عنوان کرد: وجود شب قدر به این معنا است که قطعاً در کره خاکی از سوی خداوند متعال نبی و یا امامی وجود دارد لذا استمرار شب قدر بیانگر وجود حجت الهی در میان بندگان است و به همین دلیل می‌توان گفت شب قدر در دوران آخرالزمان پیوند عمیقی با حجت الهی در روی کره خاکی و موضوع امامت دارد.
این پژوهشگر و محقق در خصوص درک ویژه شب‌های قدر اظهار داشت: در این شب‌ها باید معرفت خودمان را به این آموزه، آنچنان محکم‌تر کنیم که به عنوان یک زمینه‌ برای جلب فیض الهی از آن یاد می‌کنم لذا هر اندازه که ما بخواهیم به شب قدر نزدیک شویم باید به محور شب قدر که همان امامت و شخص حجت الهی است نزدیک‌تر شده تا از فیض خاص این ماه نیز بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین راد خاطرنشان کرد: در این شب، یک فیض گسترده و فراگیری به پهنای کره خاکی و به فراوانی انسان‌ها رخ می‌دهد و خداوند متعال با بندگان خویش به رحمت خاصه برخورد می‌کند اما یک فیض خاص در این گستره رحمت الهی، یک سفره ویژه‌ای به نام سفره امامت و سفره حجت الهی پهن است که با نزول فرشتگان همراه است و چه بسا وقت خوشه‌چینی از خرمن رمضان با شب قدر فرا می‌رسد که نباید دست خالی از آن بازگشت.
وی افزود: پس برای درک بهتر شب‌های قدر اینگونه می‌توان پاسخ داد که باید سال‌ها قبل روی بنیادهای امامت کار کرد تا در این شب، بهره‌ای خاص از فیوضات الهی، همان فیوضاتی که بر امام عصر (عج) نازل می‌شود شامل حال ما نیز شود.

مدرس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه سوره قدر شناسنامه اهل بیت(ع) است، گفت: در روایتی از امام باقر (ع) آمده است که ای گروه شیعیان، در مباحث خود به سوره قدر استدلال کنید که پیروز خواهید شد از این‌رو سوره قدر که درون مایه شب قدر است با موضوع امامت، پیوند وسیعی دارد که هرچه به امامت نزدیک‌تر و هرچه بُرد ما به امام عصر بیشتر شود، فیض وسیع‌تری نصیب ما خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :