تاريخ : سه شنبه 1392/2/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27633
عش آل محمد در سوگ شهادت امام هادی(ع) می‌گرید

عش آل محمد در سوگ شهادت امام هادی(ع) می‌گرید

همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع)، شهر مقدس قم در سوگ شهادت این امام بزرگوار غرق در ماتم و عزا شده است و از گوشه و کنار این شهر بانگ عزا به گوش می‌رسد.

همزمان با فرا رسیدن سوم رجب و سالروز شهادت امام علی النقی(ع)، شهر مقدس قم یکپارچه سیاه‌پوش شده و مردم با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به اقامه عزا می‌پردازند.

نقاط مختلف شهر مقدس قم یکپارچه عزا و ماتم است و مردم در قالب دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در غم شهادت مظلومانه امام هادی(ع) اشک ماتم می‌‌ریزند.

هیئت‌‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از صبح امروز به سمت حرم حضرت معصومه(س) رفته و شهادت دهمین ستاره درخشان امامت را به کریمه اهل ‌بیت(س) تسلیت گفتند و حرم این بانوی بزرگوار هم اکنون مملو از عزاداران است.

همچنین در بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری نیز مراسم عزاداری با حضور روحانیون و اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

مردم مومن و خداجوی قم شب گذشته و به‌ صورت گسترده در اماکن مقدسه، حسینیه‌‌ها، مساجد، تکایا و دیگر نقاط قم گردهم آمده و در سوگ شهادت امام هادی(ع) به عزا نشستند.

از ساعت ۱۱ صبح امروز نیز مراسم ویژه شهادت امام هادی(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسین مومن در تببین جایگاه زیارت جامعه کبیره و مداحی سید مهدی میرداماد از حرم حضرت معصومه(س) به طور مستقیم از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.

همچنین دسته بزرگ عزاداری به مناسبت شهادت امام هادی(ع) از ساعت ۱۸ عصر امروز از بیت النور به سمت حرم حضرت معصومه(س) با مداحی حمید علیمی، حسین عینی فر و حاج حسن خلج حرکت خواهد کرد.

در شام شهادت امام علی النقی(ع) نیز مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی و مداحی حاج سید احمد شمس برگزار خواهد شد.

همچنین ویژه برنامه شب شهادت امام هادی(ع) شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) با حضور عزاداران و زائران و با سخنرانی حجت ‌‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری رئیس موسسه سیره شهدا و نوحه‌سرایی سید مهدی میرداماد برگزار شد.

وی در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع)، تصریح کرد: دشمنان به شخصیت امام هادی(ع) حمله کردند چرا که این امام بزرگوار زیباترین درس ولایتمداری را به مردم داده است.

وی با تاکید بر اینکه منشور ولایتمداری، بالاترین ثمره زندگانی امام هادی(ع) بوده است، اضافه کرد: زیارت جامعه کبیره بهترین، کامل ترین و جامع ترین کلاس امام شناسی است.

رئیس موسسه سیره شهدا با اشاره به اینکه یکی از راه‌های شناخت امامت و ولایت از جاده زیارت جامعه کبیره می‌گذرد، خاطرنشان کرد: ما باید در نگاه به هر موضوعی سه بخش جایگاه، تکلیف و عواقب هر مسئله را بررسی کنیم.

ماندگاری با تاکید بر اینکه امامت و ولایت گمشده ما در زندگی است، اظهار کرد: در زندگی خود دنبال گمشده‌هایی می‌گردیم که خداوند در قالب جایگاه امامت و ولایت قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه عمل به تکلیف از سوی ما، گمشده ائمه معصومین(ع) است، تصریح کرد: ما فقط نباید برای اهل‌بیت(ع) زائر باشیم چرا که آن‌ها به دنبال پیرو واقعی هستند.

در مسجد مقدس جمکران و میعادگاه عاشقان مهدوی مراسم شهادت امام هادی(ع) با حضور خیل عزاداران و سوگواران برگزار شد و شرکت‌کنندگان شهادت جد پدری حضرت ولی‌عصر(عج) را به ایشان تسلیت گفتند.

همچنین ویژه برنامه دیگری در شام شهادت امام هادی(ع) با سخنرانی حجت الاسلام رزاقی و قرائت دعای توسل در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

*زندگینامه امام هادی(ع)

امام علی النقی(ع ) نیمه ذیحجه سال ۲۱۲ هجری قمری متولد شد. پدر آن حضرت، امام محمد تقی(ع) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامن بود.

نام آن حضرت علی و کنیه آن امام همام ابوالحسن است و از مشهورترین لقب‌های آن حضرت هادی و نقی را می‌توان نام برد.

امام هادی(ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن هشت سالگی به مقام امامت رسید و دوران امامتش ۳۳ سال بود. در این مدت حضرت علی النقی(ع ) برای نشر احکام اسلام، شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر گام‌های بلند برداشت.

دهمین امام شیعیان نه تنها تعلیم و تعلم و نگاهبانی فرهنگ اسلامی را در مدینه عهده دار بود و لحظه‌ای از آگاه و آشنا کردن مردم به حقایق مذهبی نمی‌آسود ، بلکه در امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه پنهان و آشکار با خلیفه ستمگر وقت یعنی متوکل عباسی آسایش نداشت.

دستگاه ستمگر حاکم از موضع فرهنگی و انقلابی امام پیوسته هراس داشتند و نامه حاکم مدینه و مانند آن نشان دهنده این هراس بود به همین دلیل متوکل امر کرد حاجب مخصوص وی حضرت هادی (ع ) را در نزد خود زندانی کند و سپس آن حضرت را در محله عسکر سال‌ها نگاه دارد تا همواره زندگی امام، زیر نظر دستگاه خلافت باشد که حدود ۲۰ سال این زیرنظر بودن تداوم داشت.

این امام بزرگوار پس از گذشت یک سال از خلافت معتز در سامرا مسموم شده و به شهادت رسید و پیکر پاک حضرت در سامرا در خانه مسکونی حضرت به خاک سپرده شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :