كتاب «نقض» و اعتدال مذهبى‏ - صفحه 461

12 : كتاب «نقض» و اعتدال مذهبى‏

رضا بابايى‏۱

چكيده‏

پيش رو، اشاراتى است به برخى عبارات كتاب نقض كه بر اعتدال دينى و انديشه اصولى مؤلّف، دلالتى روشن دارند. نخست آشكار مى‏گردد كه اين ميانه‏روى در كتاب، دستاورد تقيه و مماشات نيست. مؤلّف دانشمند نقض، در عين دفاع جانانه از همه مبانى شيعه اثناعشرى، پاره‏اى از آنچه در روزگار وى از آموزه‏هاى شيعى به شمار مى‏آمد و در سده‏هاى پسين بر شمار آنها افزوده شد، جزء اصول و فروع مذهب نمى‏داند. وى، حشويه و غلات را مقصّران اصلى‏در اين بدعت‏ها مى‏خواند. نقض، اگرچه در نقد كتابى است كه در زمان او در نقد شيعه به تحرير درآمده بود، آراى غاليان و حشويه را نيز از تيغ نقد خود بى‏نصيب نمى‏گذارد.
غير از تصريحات عبد الجليل در جاى‏جاى كتاب، شيوه او در نقد كتاب بعض فضائح الروافض نيز به‏خوبى، مرام اعتدالى او را نشان مى‏دهد كه شايد از همه آشكارتر، احترامى است كه براى همه بزرگان فِرَق و مذاهب اسلامى قائل است. در بخش پايانى نوشتار حاضر، نمونه‏هايى از مواضع اعتدالى او در مواجهه با اصحاب و خلفا آمده است.
كليدواژه‏ها: تقريب، اعتدال مذهبى، بدعت، اصحاب، خلفا، نقض.

1.استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه.

صفحه از 482