تاريخ : چهارشنبه 1391/11/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27323
جلسه هم اندیشی حدیث و اقتصاد برگزار شد

جلسه هم اندیشی حدیث و اقتصاد برگزار شد

نشست بررسی «رشته علوم حدیث گرایش اقتصاد اسلامی» با حضور، مسؤلان دانشکده علوم و معارف حدیث، معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث و استادان و صاحب نظران رشته اقتصاد، یکشنبه 1 بهمن در سالن جلسات مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.

پایگاه حدیث نت: در این جلسه که با هدف امکان سنجی «رشته علوم حدیث، گرایش اقتصاد اسلامی»، در مقطع کارشناسی ارشد، برگزار شد، حجج اسلام و المسلمین موسویان، سید رضا حسینی، اصغر هادوی کاشانی، فراهانی، جهانیان، هادوی نیا، مجید رضایی، معصومی نیا، محمدرضا یوسفی و سرآبادانی حضور داشتند.
صاحبنظران و استادان علم اقتصاد، تربیت پژوهشگران مسلط به علوم حدیث و توانمند در علم اقتصاد را ضروری دانستند تا با دقت در متون حدیثی، مفاهیم اقتصادی را استخراج و به گونه روزآمد تبیین کنند.
در ابتدای این جلسه، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث، گزارشی از دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، ارائه کرد و سپس امکان سنجی اجرای رشته مصوب «رشته علوم حدیث، گرایش اقتصاد اسلامی» را به مشورت صاحبنظران اقتصادی گذاشت.
حجت الاسلام والمسلمین «طباطبایی» درباره قابلیت اجرایی شدن رشته اقتصاد اسلامی، رشته های جایگزین و هم عرض مانند اقتصاد و توسعه و اقتصاد خانواده و نیز جامعه هدف برای راه اندازی رشته سؤالاتی را طرح کرد ک هصاحبنظران حاضر در جلسه درباره آن به گونه ای علمی و فشرده گفتگو کردند.
صاحبنظران اقتصادی از دانشگاه مفید، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه علوم اقتصادی و دانشگاه شاهد، پذیرش طلاب مستعد برای تحصیل در این رشته و گرایش های دیگر مانند اقتصاد خانواده، اخلاق اقتصادی، فلسفه اقتصادی، مدیریت مالی را دارای اولویت دانستند.
استادان حاضر در جلسه، همسانی موضوع، روش وغایت را در طراحی رشته ضروری برشمردند و بر تقویت واحدهای اقتصادی و اسلامی تاکید کردند.
در این جلسه توجه به گرداوری احادیث و دسته بندی و تحلیل آن ها در حوزه تولید، مصرف و توزیع و نیز احادیث مربوط به اهداف و مبانی اقتصاد، اخلاق اقتصادی و دولت به عنوان یکی از افق های پیش رو در تربیت دانشجویان توانمند حدیث و اقتصاد ترسیم شد.
در پایان مقرر شد در صورت نیاز به ادامه بحث درباره «رشته علوم حدیث گرایش اقتصاد اسلامی» جلسه دیگری نیز در آینده برگزار شود.
گفتنی است، پیشنهاد راه اندازی «رشته علوم حدیث گرایش اقتصاد اسلامی» در مقطع کارشناسی ارشد، از سوی دانشگاه قرآن و حدیث ارائه شده که مورد تایید شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :