طول داد و آن گاه نشست و فرمود : «ستايش ، خداوندى راست كه انتقام مرا پيش از درگذشتم گرفت!» .۱
4 / 13
گريه امام باقر عليه السلام
۲۰۶۱.مروج الذهب- به نقل از محمّد بن سليمان نوفلى -: وقتى كُمَيت بن زيد اسدى، از طايفه اَسد ، از بنى مُضَر بن نِزار، [قصيده ميميّه] هاشميّات را سرود...، در همان زمان، به مدينه آمد و خدمت ابو جعفر باقر عليه السلام رسيد و ايشان شبانه به او اجازه وارد شدن داد . وقتى او در [قصيده ]ميميّهاش به اين جا رسيد كه:
و كشته شدنِ آن كشته در طَف ، نيرنگى از جانب آنان بود ؛همان فرومايگان امّت و رذلها.
باقر عليه السلام گريست و فرمود: «اى كُمَيت ! اگر نزد ما مالى بود ، به تو مىداديم ؛ ولى در حقّ تو همان است كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به حَسّان بن ثابت فرمود كه: "همواره با روح القدس تأييد خواهى شد ، تا زمانى كه از ما اهل بيت ، دفاع مىكنى"» .۲
۲۰۶۲.كفاية الأثر- به نقل از كميت -: بر آقايم امام باقر عليه السلام وارد شدم و گفتم : اى پسر پيامبر خدا ! من در باره شما شعرهايى گفتهام . اجازه مىدهيد آنها را بخوانم.
امام عليه السلام فرمود: اى كميت! [اين روزها] ايّام البيض است [و شعرخوانى در آن ، روا نيست]» .
گفتم : اشعار ، در باره شماست.
فرمود: «بخوان» و من خواندم:
روزگار ، مرا خنداند و گرياندو روزگار ، تحوّل و رنگارنگى دارد.
نُه تن كه در طَف ، نيرنگ زده شدند ،همهشان كفن گرديدند .
ايشان گريست و امام صادق عليه السلام هم گريست و شنيدم كه كنيزى از پشت پرده مىگريد . نيز وقتى به اين گفته رسيدم كه :
و شش تن كه كسى همپاى آنان نيست :پسران عقيل ، بهترينِ جوانان ،
و آن گاه على ، خوب و مولاى شماكه يادشان اندوههايم را بر مىانگيزاند
امام عليه السلام گريست و آن گاه فرمود: «هيچ كس نيست كه از ما ياد كند و يا ما نزد او ياد شويم و از چشمانش اشكى - هر چند به كوچكىِ بال پشه باشد - جارى شود ، مگر اين كه خداوند در بهشت ، خانهاى برايش مىسازد و آن را حجابى ميان او و آتش قرار مىدهد».
هنگامى كه كلامم به اين جا رسيد:
هر كس از مصيبتى كه به شما رسيد، شادمان باشد،يا روزى از اين روزها ، سرزنشگر [شما] باشد كه
چرا پس از عزّت ، خوار شديد،پس بايد بدانيد كه من نيز نتوانستم ستم را از خودم دفع كنم، آن زمان كه مرا فرا گرفت .
دست مرا گرفت و فرمود : «خداوندا ! گناهان گذشته و آينده كُمَيت را بيامرز». و وقتى به اين گفتهام رسيدم كه :
كِى حق در باره شما برپا مىشود ؟كِى مهدى دومِ شما بر مىخيزد ؟
فرمود: «به زودى، إن شاء اللَّه ! به زودى».
آن گاه فرمود: «اى ابو مُستَهِل !۳ قائم ما ، نُهمين از نسل حسين عليه السلام است ؛ زيرا امامان پس از پيامبر خدا، دوازده تن هستند و او (يعنى نُهمين امام از نسل حسين عليه السلام) ، قائم است» .۴
1.لَمّا بَعَثَ المُختارُ بِرَأسِ عُمَرَ بنِ سَعدٍ عَلَيهِ اللَّعنَهُ إلَيهِ ، وقالَ : لا تُعلِم أحَداً ما مَعَكَ حَتّى يَضَعَ الغِذاءَ ، فَدَخَلَ وقَد وُضِعَتِ المائِدَةُ ، فَخَرَّ زَينُ العابِدينَ عليه السلام ساجِداً ، وبَكى وأطالَ البُكاءَ ، ثُمَّ جَلَسَ .
فَقالَ : الحَمدُ للَّهِِ الَّذي أدرَكَ لي بِثَأري قَبلَ وَفاتي (الدعوات : ص ۱۶۲ ح ۴۴۹) .
2.لَمّا قالَ الكُمَيتُ بنُ زَيدٍ الأَسَدِيُّ - مِن أسَدِ مُضَرَ بنِ نِزارٍ - الهاشِمِيّاتِ... فَحينَئِذٍ قَدِمَ المَدينَةَ ، فَأَتى أبا جَعفَرٍ مُحَمَّدَ بنَ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهم السلام ، فَأَذِنَ لَهُ لَيلاً وأنشَدَهُ ، فَلَمّا بَلَغَ مِنَ الميمِيَّةِ قَولَهُ :
وقَتيلٍ بِالطَّفِّ غَودِرَ مِنهُم
بَينَ غَوغاءِ اُمَّةٍ وطَغامِ
بَكى أبو جَعفَرٍ عليه السلام ، ثُمَّ قالَ : يا كُمَيتُ ! لَو كانَ عِندَنا مالٌ لَأَعطَيناكَ ، ولكِن لَكَ ما قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لِحَسّانِ بنِ ثابِتٍ : لازِلتَ مُؤَيَّداً بِروحِ القُدُسِ ما ذَبَبتَ عَنّا أهلَ البَيتِ (مروج الذهب : ج ۳ ص ۲۴۲) .
3.كُنيه كُمَيت است . در باره وى ، ر . ك : دانشنامه امام حسين عليه السلام: ج ۱۰ ص ۲۶۹ .
4.دَخَلتُ عَلى سَيِّدي أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ الباقِرِ عليهما السلام ، فَقُلتُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ! إنّي قَد قُلتُ فيكُم أبياتاً ، أفَتَأذَنُ لي في إنشادِها .
فَقالَ : إنَّها أيّامُ البيضِ . قُلتُ : فَهُوَ فيكُم خاصَّةً . قالَ : هاتِ ! فَأَنشَأتُ أقولُ :
أضحَكَنِي الدَّهرُ وأبكاني
وَالدَّهرُ ذو صَرفٍ وألوانِلِتِسعَةٍ بِالطَّفِّ قَد غودِروا
صاروا جَميعاً رَهنَ أكفانِ
فَبَكى وبَكى أبو عَبدِ اللَّهِ عليهما السلام ، وسَمِعتُ جارِيَةً تَبكي مِن وَراءِ الخِباءِ . فَلَمّا بَلَغتُ إلى قَولي :
وسِتَّةٌ لا يُتَجارى بِهِم
بَنو عَقيلٍ خَيرُ فِتيانِثُمَّ عَلِيُّ الخَيرِ مَولاكُمُ
ذِكرُهُم هَيَّجَ أحزاني
فَبَكى ، ثُمَّ قالَ عليه السلام : ما مِن رَجُلٍ ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينَيهِ ماءٌ ولَو قَدرَ مِثلِ جَناحِ البَعوضَةِ ، إلّا بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيتاً فِي الجَنَّةِ ، وجَعَلَ ذلِكَ حِجاباً بَينَهُ وبَينَ النّارِ ، فَلَمّا بَلَغتُ إلى قَولي :
مَن كانَ مَسروراً بِما مَسَّكُم
أو شامِتاً يَوماً مِنَ الآنِفَقَد ذَلَلتُم بَعدَ عِزٍّ فَما
أدفَعُ ضَيماً حينَ يَغشاني
أخَذَ بِيَدي وقالَ : اللَّهُمَّ اغفِر لِلكُمَيتِ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وما تَأَخَّرَ ، فَلَمّا بَلَغتُ إلى قَولي :
مَتى يَقومُ الحَقُّ فيكُم مَتى
يَقومُ مَهدِيُّكُمُ الثّاني قالَ : سَريعاً إن شاءَ اللَّهُ سَريعاً .
ثُمَّ قالَ : يا أبَا المُستَهِلِّ ! إنَّ قائِمَنا هُوَ التّاسِعُ مِن وُلدِ الحُسَينِ عليه السلام ، لِأَنَّ الأَئِمَّةَ بَعدَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله اثنا عَشَرَ ، وهُوَ القائِمُ (كفاية الأثر : ص ۲۴۸ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۳۹۰ ح ۲) .