213
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

فصل ششم: شهادت فرزندان امام حسن عليه السلام‏

6/ 1

قاسم بن حسن عليه السلام‏

قاسم‏۱ ،۲ فرزند امام حسن عليه السلام است. مادرش كنيز بود و نرجس نام داشت‏۳ . چهره او چون پاره ماه بود۴ . به گزارش خوارزمى ، وى هنگام شهادت ، به سنّ بلوغ نرسيده بود۵ ؛ ولى مؤلّف لباب الأنساب ، او را شانزده ساله مى‏داند .۶
چگونگى اجازه گرفتن اين نوجوان از امام حسين عليه السلام براى رفتن به ميدان ، حاكى از قوّت معرفت و كمال درايت و شهامت و ايمان اوست . شايد به دليل كمىِ سن ، ابتدا امام حسين عليه السلام به او اجازه ميدان رفتن نداد ؛ امّا قاسم ، آن قدر دست و پاى امام عليه السلام را بوسيد و پافشارى و التماس كرد تا اجازه گرفت و در حالى كه اشك‏هايش بر گونه‏اش مى‏غلتيد، با خواندن اين رَجَز به صف دشمن ، حمله بُرد :

اگر مرا نمى‏شناسيد ، من شاخه حسن‏نواده پيامبرِ برگزيده و امين هستم .
اين حسين است ، همانند اسيرِ به گروگان گرفته شده‏در ميان مردمى كه خدا كند از آب باران دريغ داشته شوند.۷
او پس از هلاك نمودن تعدادى از سپاه ابن سعد ، به خيل شهيدان پيوست . در «زيارت رجبيّه» ، نام وى آمده‏۸ و در «زيارت ناحيه مقدّسه» نيز در باره وى آمده است:

1.الثقات ، ابن حبّان : ج ۲ ص ۳۰۹ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۰۳ ح ۲۸۰۳ .

2.در مقاتل الطالبيّين (ص ۹۲) آمده است كه وى ، برادر پدر و مادرىِ ابوبكر بن حسن است .

3.لباب الأنساب : ج ۱ ص ۳۴۲ .

4.ر . ك : ص ۲۱۶ ح ۱۰۶۸ وص ۲۱۸ ح ۱۰۶۹ .

5.ر . ك : ص ۲۱۷ ح ۱۰۶۹. نيز، ر.ك: كامل بهايى : ج ۲ ص ۳۰۳ .

6.لباب الأنساب : ج ۱ ص ۴۰۱ .

7.ر . ك : ص ۲۱۸ ح ۱۰۶۹ .

8.ر . ك : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام : ج ۱۲ ص ۱۱۶ ح ۳۲۸۰ (زيارت امام عليه السلام در اوّل رجب) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
212

بوده است .۱

يادآورى‏

گفتنى است كه الفتوح ابن اَعثَم و به پيروى از او ، برخى منابع ديگر ، عمر بن على را از شهيدان كربلا معرّفى كرده‏اند و رَجَزى هم براى او نقل نموده‏اند،۲ در حالى كه برخى منابع ، تصريح دارند كه وى ، همراه امام حسين عليه السلام نبوده و در سال 75 يا 77 هجرى ، در گذشته است‏۳ . نقلى نيز وجود دارد كه بر اساس آن ، وى به امام عليه السلام هم توصيه كرده كه به سوى كوفه نرود و خود ، ماجراى اين ديدارش با امام عليه السلام را بعدها نقل كرده است . همچنين منابع بسيارى ، ماجراهايى از عمر بن على در زمان عبد الملك مروان ، آورده‏اند كه حاكى از زنده بودن وى پس از حادثه كربلاست . بنا بر اين ، با توجّه به شهرت فراوان ماجراهايى كه زنده بودن وى را پس از كربلا مى‏رسانند ، شهادت او در كربلا ، پذيرفتنى نيست .۴

ر . ك : ج 1 ص 286 (بخش چهارم / فصل دوم / پيشنهاد عمر بن على بن ابى طالب به امام عليه السلام)
و ص 554 (بخش چهارم / فصل ششم / مخالفان رفتن امام عليه السلام به سمت عراق / عمر بن على بن ابى‏طالب عليه السلام) .

1.وقُتِلَ مَعَهُ [أي مَعَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ]العَبّاسُ الأَصغَرُ ومُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ الأَصغَرُ ابنا عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، اُمُّهُما لُبابَةُ بِنتُ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ العَبّاسِ، وقالَ أبُو الحَسَنِ: اُمُّهُ اُمُّ وَلَدٍ (تاريخ خليفة بن خيّاط : ص ۱۷۹ ، التنبيه و الإشراف : ص ۲۶۳) .

2.الفتوح : ج ۵ ص ۱۱۲ ؛ المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۰۷ .

3.عمدة الطالب : ص ۳۶۲.

4.الإرشاد : ج ۲ ص ۱۵۰ ؛ العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۸۲ .

تعداد بازدید : 129561
صفحه از 992
پرینت  ارسال به