تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2580
همایش شیخ بهایی برگزار شد

همایش شیخ بهایی برگزار شد

همایش دانشجویی شیخ بهایی، به همت معاونت پژوهشی دانشكدۀ علوم حدیث، پنج شنبه دوازدهم اردیبهشت در تالار علامه مجلسی موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

به گزارش راوی: در این همایش آیت الله ری شهری با بررسی ابعاد شخصیتی شیخ بهایی از او به عنوان یکی از بزرگترین عالمان دنیای اسلام یاد کرد و گفت:
شیخ بهایی با نوآوری در علوم و پرداختن به مفهوم دقیق علوم اسلامی می تواند الگوی مناسب نوآوری برای طالبان علم به ویژه طلاب علوم اسلامی باشد.

آیت الله ری شهری حقیقت علم را در پیوند عمل و اخلاق ذکر کرد و بر لزوم تلاش هر چه بیشتر دانشجویان و طلاب برای تحقق این امر تاکید کرد. وی برگزاری چنین همایش هایی رابرای حوزه های علمییه و جهان تشیع پر برکت دانست و اظهار داشت: زنده نگه داشتن یاد شخصیت هایی چون شیخ بهایی موجب تعالی و رشد جامعۀ اسلامی می شود.
در ادامۀ این مراسم میزگرد علمی بررسی ابعاد شخصیت شیخ بهایی با حضور حجة الاسلام و المسلمین سالار کیا، حجة الاسلام و المسلمین راد و حجة الاسلام والمسلمین طباطبایی دبیر علمی جلسه، برگزار شد.
در این میزگرد حجةالاسلام سالارکیا با اشاره به شخصیت چند بعدی شیخ بهایی وی را شخصیتی «جامع الاطراف» توصیف کرد و گفت: شهرت و آوازۀ وی منحصر به مرزهای داخلی نمی شود تا جایی که خاور شناسان هم به بررسی ابعاد وجودی این عالم فرزانه پرداخته اند.
حجة الاسلام طباطبایی نیز شیخ بهایی را عارفی برجسته، صاحب سبک و علم محور خواند و افزود: شیخ بهایی در علم حدیث، تفسیر قرآن، فقه، عرفان، فلسفه اسلامی، هیئت، نجوم و ریاضیات استاد زمانۀ خود بود.
حجة الاسلام راد نیز با استناد به کتاب « مشرق الشمسین» شیخ بهایی توجه دقیق به مباحث ادبی و معناشناختی روایات، گزارش دقیق آماری احادیث با بیان منبع، اختصار در نقل سند و منابع، نقد نگری در گزارش آرا فقیهان و محدثان، بهره وری نظام مند از قواعد فقه و حدیث را از ویژگی های برجستۀ روش شناسی فقه و حدیث شیخ بهایی ذکر کرد.
حجة الاسلام والمسلمین مسعودی، معاون پژوهشی دانشكدۀ علوم حدیث نیز گفت: شیخ بهایی توانست با دستیابی به گوهرهای درونی اش خود را از لغزیدن در پرتگاه تک بعدی نگری برهاند.

بررسی شخصیت شیخ بهایی از جایگاه نگاه به آثار حدیثی وی از اهداف برگزاری این همایش عنوان شده است.
از میان ۲۵ مقاله ارسالی به دبیرخانۀ این همایش ۶ مقاله برگزیده شد که صاحبان آثار برتر مقالات خود را ارائه کردند.
این همایش، با همكاری معاونت پژوهشی دانشكدۀ علوم حدیث و انجمن تخصصی شیخ بهایی برگزار گردید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :