موسى دانسته اند. ۱ آنان معتقدند حمزة بن موسى در اصطخر شيراز مدفون است ۲ و چون سلاطين صفوى خود را منسوب به او مى دانند براى وى در شيراز بقعه و بارگاهى ساخته اند. اما قبر ديگرى نيز به همين نام و عنوان در ترشيز قم و سيرجان زيارت مى شود؛ ۳ اما اتفاق بر آن است كه حمزة بن موسى در رى مدفون شده است، زيرا ابن عنبه، نسابى مشهور، قبر منسوب به حمزه در اصطخر را از آنِ على بن حمزه مى داند نه از حمزة بن موسى ۴ و نيز اين كه شاهان صفوى همواره نسبت به اين مزار در كنار مقبره حضرت عبدالعظيم عليه السلام ارادت خاصى داشته و توجه زيادى نسبت به عمران و آبادى و تعمير آن مبذول داشته اند. از جمله شاه طهماسب غالباً براى زيارت امامزاده حمزه عليه السلام به اين شهر مى آمد، و قريه تهران در مجاورت رى، مورد توجه او واقع شد كه براى آن حصار و بارويى ساخت و آن را توسعه داد. ۵
علاوه بر آن عبدالجليل قزوينى رازى نيز اين قبر را متعلق به حمزة بن موسى دانسته و مى گويد: «اهل رى به زيارت سيد عبدالعظيم روند و به زيارت سيد عبداللّه ابيض و زيارت حمزة الموسوى...». ۶
مرحوم مجلسى، كلباسى و كجورى مازندرانى در انتصاب اين قبر به حمزة بن موسى در رى يقين دارند و به آن اشاره كرده اند. ۷ هم چنين در زيارتنامه حضرت عبدالعظيم مى خوانيم: «يا زائر قبر خير رجل من ولد موسى بن جعفر» كه اين عبارت علاوه بر آن، حاكى از جلالت قدر و جايگاه او است. در هرصورت، امامزاده حمزه در
1.شريف رازى، همان، ص۵۷، به نقل از «احقاق الحق» قاضى نوراللّه شوشترى.
2.ابن عنبه، همان جا.
3.بنگريد: كجورى مازندرانى، همان جا.
4.شهابى، تاريخچه وقف در اسلام، ص۷۹
5.عبدالجليل قزوينى رازى، همان، ص ۵۸۸.
6.محمدباقر مجلسى، تحفة الزائر، ۵۴۶؛ كجورى مازندرانى، همان جا؛ كلباسى، تذكرة العظيمه، ج۲، ص۴.