219
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

شعرا و مادحان است. ادارات تابعه اين معاونت عبارتند از:
1 ـ اداره كلّ روابط عمومى.
2 ـ اداره كلّ روابط بين الملل.
3 ـ اداره كلّ دارالقرآن الكريم.

8 ـ اداره كل حراست و گزينش

يكى ديگر از ادارات تازه تأسيس آستان، اداره كل حراست و گزينش است كه وظيفه نظارت بر كار واحدهاى تابعه در زمينه حراست پرسنل، تأسيسات و اسناد و هم چنين گزينش افراد و تأييد صلاحيت هاى آنها از لحاظ اخلاقى، سياسى، عقيدتى و علمى براى جذب را بر عهده دارد. ادارات گزينش و تأمين نيرو، حفاظت اسناد، پرسنلى، و حفاظت فيزيكى از زيرمجموعه آن فعاليت مى كنند.

بخش ششم: پروژه هاى خارج از شهر رى

1 ـ مؤسسه فرهنگى دار الحديث

يكى ديگر از مجموعه هاى فرهنگى، مؤسسه فرهنگى دارالحديث بود. اين مركز در قم و در زيرمجموعه معاونت فرهنگى آستان قرار دارد. مؤسسه دار الحديث اوّلين و بزرگترين مجموعه فرهنگى در زمينه حديث و علوم مربوط به آن است. كه در تاريخ 22/8/1374 مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه عليهاالسلام با پيام مقام معظّم رهبرى و با حضور برخى از انديشمندان و برجستگان حوزه و دانشگاه رسما افتتاح شد. در بخشى از آن پيام آمده است:
«اكنون تأسيس مجمع دار الحديث به همّت جناب حجّة الاسلام والمسلمين آقاى رى شهرى كه در كار حديث گذشته از شوق و علاقه، تبحّر و سابقه و تجربه نيز دارند، اين مژده را مى دهد كه به حصول اين خواسته ها و نيازها در امر حديث به تدريج نزديك خواهيم شد. انشاء اللّه تعالى». (تصوير شماره 84)


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
218

از ديگر مجموعه هاى فرهنگى اين معاونت، كتابخانه مركزى است كه نقش مهمى در اعتلاى علمى و پر كردن فراغت دانش آموزان و دانشجويان داشته است. آمار ارائه شده نشان از استقبال فراوان از منابع و كتابهاى موجود در اين كتابخانه دارد. در طى سال 1378 نزديك به 120 هزار نفر از كتابهاى آن بهره بردارى كرده اند كه اين رقم در سال 1379 به 185 هزار نفر و در سال 1380 نيز به 240 هزار نفر افزايش يافته است. اين رقم در سال 1381 ، 150000 نفر بوده است.
شايان گفتن است مجموع كتب موجود اين كتابخانه 32000 جلد و اعضاى آن 6700 و روزانه 730 نفر از آن استفاده مى كنند. (اطلاعات مربوط به اين قسمت از گزارش سالانه معاونت فرهنگى اقتباس شده است.)

5 ـ معاونت اماكن متبركه

يكى از معاونت هايى كه در تشكيلات جديد آستان ايجاد شده، معاونت اماكن متبركه است.
اين معاونت وظيفه سرپرستى و نظارت بر كارهاى ادارات حوزه مربوطه را بر اساس خط مشى و سياست هاى تعيين شده به نيابت از مقام توليت بر عهده دارد.

6 ـ معاونت بهداشتى و درمانى

اين معاونت تازه تأسيس، به نيابت از مقام توليت وظيفه سرپرستى بر فعاليت هاى ادارات و واحدهاى تابعه را در راستاى اهداف و سياست هاى مصوب در اجراى طرح ها و برنامه هاى خدمات درمانى و ديگر كارهاى مرتبط با آن را عهده دار است.

7 ـ معاونت روابط عمومى و بين الملل

يكى ديگر از معاونت هاى آستان، معاونت روابط عمومى و بين الملل است كه عمدتا وظيفه هدايت و سازماندهى برنامه هاى لازم پيرامون امور تبليغاتى را بر عهده دارد. اين معاونت ادارى دفترى، با عنوان دفتر مشاورين و نيز مجمعى با عنوان مجمع

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134123
صفحه از 303
پرینت  ارسال به