201
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

6 ـ دفتر ارتباطات و بين الملل.
شايان ذكر است علاوه بر اقداماتى كه اين معاونت در چهارچوب ادارات يادشده انجام مى دهد، يكى ديگر از مهمترين وظايف آن ايجاد ارتباط و هماهنگى آستان مقدس با مسؤولان كشور، نهادها و ادارات دولتى و غيردولتى در سطح كلان است. همچنين پشتيبانى مادّى و معنوى واحد تعاون با مؤمنين و مجتمع فرهنگى و آموزشى حضرت عبدالعظيم عليه السلام نيز در عهده اين معاونت قرار دارد.

اداره كلّ موقوفات

اين اداره كه در سال 1369 تأسيس شد. ابتدا تحت نظر معاونت حقوقى و موقوفات وقت قرار داشت و در اواسط سال 1380 بر اساس دستور توليت آستان و مصوّبه هيأت امنا، قسمتى از وظايف اداره كلّ موقوفات (كشاورزى ـ شوارع) به معاونت اقتصادى محوّل گرديد و بر اساس حكم صادره از سوى معاونت اقتصادى، اداره اراشى موقوفات تشكيل و راه اندازى شد. در اواخر بهار سال 1381 در اجراى سياست هاى مصوب آستان، اداره كلّ موقوفات سابق و اداره اراضى كشاورزى و صنعتى و نيز اداره اراضى موقوفه در يك مجموعه تحت عنوان اداره كلّ موقوفات ادغام شد.

1 ـ اداره كل امور حقوقى و قراردادها

اين اداره كه زير نظر معاونت اقتصادى فعاليت مى كند وظيفه تنظيم و ارسال اظهارنامه ها و دادخواست ها و نهايتا پيگيرى عمليات اجرايى آرا قضايى صادره در مورد مستأجران و اموال و موقوفات استان را بر عهده دارد. علاوه بر آن پيگيرى حقوق آستان در بخش موقوفات، پيگيرى توقيف اموال پرونده هايى كه رأى محكوميت در مورد آنان صادر شده است، بازنگرى و بررسى پرونده هاى مسكونى و تجارى و اراضى كشاورزى موقوفه، اخذ حكم جلب مستأجرين و متفرقاتى كه بدهى خود را نپرداخته اند يا چك هاى بلامحل صادر كرده اند از ديگر وظايف اين اداره است.


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
200

استقراض شده و اخذ امتيازات اعطايى دولت و شهردارى تهران نسبت به فعاليتهاى مثبت اقتصادى مبادرت ورزيد و با تأسيس شركتهاى وابسته اى چون شركت بازرگانى فؤاد رى، شركت ريسندگى و بافندگى زاينده روز اصفهان، شركت كشاورزى بيجين گستر رى، شركت ساختمانى و عمرانى اميد رى و شركت خدمات صنعتى تكنو رى، در امر بازرگانى، عمرانى و كشاورزى و براى دستيابى به سه هدف مهم به فعاليت پرداخت: 1 ـ پرداخت بدهى ها و تعهدات ايجاد شده 2 ـ تامين هزينه هاى سنگين اجرا و اتمام پروژه هاى طرح توسعه 3 ـ تامين هزينه هاى اداره مجموعه حرم.
از ديگر امور مهمى كه معاونت اقتصادى، تلاش هاى ويژه اى براى تحقق آن مبذول داشت، آزادسازى املاك موقوفه است كه متأسفانه برخى از مستأجران فعلى به نيات واقعى واقفان توجهى ننموده و از آن اراضى بهره بردارى سودجويانه و خلاف شأن كرده اند كه اين امر نيز در گزارش بازرسان رهبرى و نيز در حكم توليت آقاى رى شهرى منعكس گشته بود. تنها راه، خلع يد از اين مستأجران وبهره بردارى بهينه از اين املاك است.

3 ـ معاونت هماهنگى و امور اجرايى

به دنبال تغييرات به وجود آمده در سازمان ادارى آستان مقدس در سال 1381، از ادغام معاونت حقوقى و موقوفات آستان و اداره كلّ اراضى صنعتى و كشاورزى معاونت اقتصادى، معاونتى جديد تحت عنوان معاونت هماهنگى و اجرايى ايجاد شد. اين معاونت در حال حاضر داراى بخش هاى ذيل است:
1 ـ اداره كلّ املاك و مستغلات.
2 ـ اداره كلّ حقوقى.
3 ـ اداره كلّ ادارى و مالى.
4 ـ اداره كلّ پشتيبانى و رفاه.
5 ـ دفتر گزينش و ارزشيابى.

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134135
صفحه از 303
پرینت  ارسال به