199
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

3 ـ نيمكار:

نيم كار يعنى نصف چشمه كه در سردرها، ورودى، محراب و... استفاده مى شود.

4 ـ يزدى بندى:

يزدى بندى حالتى بين رسمى و مقرنس، است به اين صورت كه كليد رسم و اجراى آن تخته هايى بر روى دايره هايى است كه در مركز شمسه قرار مى گيرند.

5 ـ كاسه سازى يا شمسه زياد

از تلفيق چند رسمى با هم، شمسه زياد يا چند كاسه به وجود مى آيد كه مى توان به وسيله آن دهانه هاى بزرگ و كوچك را بدون نياز به ستون پوشاند.

6 ـ مقرنس يا قطاربندى

به آنچه به شكل نردبان و پله ايجاد شده باشد مقرنس گويند كه مانند آويزه هاى قنديل مانند ساخته مى شود.

7 ـ گره سازى

گره سازى به تزييناتى گفته مى شود كه به صورت هندسى و با قواعد مشخص رسم مى شود و در بسيارى از مكان ها مى توان از آن استفاده كرد. ۱ (تصاوير شماره 75، 76، 77، 78 و79)

2 ـ معاونت اقتصادى

در تشكيلات ادارى آستان، وجود يك معاونت اقتصادى براى تأمين هزينه هاى اجرايى طرح توسعه، تعمير و نگهدارى اماكن و تأسيسات، تأمين هزينه هاى اقدامات فرهنگى و رفاهى، ايجاد زمينه براى تحصيل درآمد لازم در بلند مدت ضرورى مى نمود. اين معاونت با منابعى محدود و بهره بردارى هاى كوتاه مدت از وجوه

1.اطلاعات ارايه شده در اين بخش از گزارش هاى ماهانه معاونت امور عمرانى، دهه هفتاد مستفاد شده است.


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
198

نقشه هاى در و پنجره، آجر و كاشى نماهاى خارجى و كتيبه ها.
همچنين از فعاليت هاى اصلى بخش سازه كنترل نقشه هاى اجرايى ارايه شده توسط مشاوران بوده و با توجه به ايرادات موجود، اكثر كارها اصلاح و يا مجددا طراحى و در اين كار، از گروه هاى مهندسين مشاور بهره گرفته شد.
اين بخش نوع سازه ها را با توجه به نوع كاربرى ساختمان ها به شرح ذيل تعيين كرد.
1 ـ اسكلت بتن آرمه، براى ساختمان هاى فرهنگى و مذهبى.
2 ـ اسكلت فلزى، براى بازار.

نوع معمارى و سبك هاى سنّتى طرح توسعه

مجموعه حرم حضرت عبدالعظيم مجموعه اى است فرهنگى و مذهبى و به همين لحاظ سعى شده است در طراحى و شكل دهى فضاها، از معمارى سنتى استفاده شود. در واقع با اين روش سازه بتونى در پشت ظاهر معمارى سنتى پنهان شده و معمارى سنتى به صورت سقف و بدنه كاذب به اسكلت پيوند خورده است. در اين جا به برخى از شيوه هاى اجرا شده اشاره مى گردد:

1 ـ قوس:

قوس براى پوشاندن سقف ها، سر درها، درگاه ها و.. به كار مى رود. چنان چه پوشش با انحنا همراه باشد، تحمل بار در بنا چند برابر مى شود و اين پديده در معمارى سنتى به قوس يا دور معروف است. قوس در واقع سازه بنا در معمارى سنتى، است كه يا معمولى هستند يا گنبدى و از هر دو نوع پروژه ها استفاده شده است.

2 ـ رسمى:

از زمانى كه آجر در بنا استفاده شد، براى پوشش سطوح چهارگوش، گوشه سازى رايج گرديد كه رسمى سازى تكامل يافته گوشه سازى است. در مجموعه حرم در شبستان ها، ورودى ها، و راهروها و هم چنين در ساير فضاها در پاره اى موارد اجرا شده است.

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134144
صفحه از 303
پرینت  ارسال به