193
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

مترمربع بناى استثنايى (فضاى باز و بسته) در قالب 17 پروژه اصلى و چندين پروژه فرعى در مجموعه آستان در رى و نيز سه پروژه در شهر قم اقدام گرديد. جمع عرصه تحت اشغال در مجموعه آستان 508/37متر مربّع و مساحت بناهاى احداث شده در اين مجموعه 875/91 مترمربّع بوده و بقيّه نيز مربوط به شهر قم است.

د ـ بخش چهارم: ايجاد مراكز و امكانات تأسيساتى و زيربنايى

طرح عظيم توسعه در كنار احداث و بازسازى اماكن مذهبى و علمى براى تقويت زير ساخت هاى طرح و تأمين امكانات مورد نياز به لحاظ تأسيساتى و خدماتى اقدامات مهمى انجام داد و مراكزى را در اين خصوص برپاكرد. نكته قابل گفتن اين كه بديهى است هر يك از پروژه هاى طرح نيازمند وجود امكانات تأسيساتى براى تكميل طرح مورد نظر بود كه در قسمت هاى قبل در هنگام توصيف هر پروژه اجرا شده به تأسيسات داخلى آن نيز اشاره كرديم؛ اما براى كل مجموعه طرح توسعه و مراكز و امكانات تأسيساتى نيز پيش بينى شد كه در اين جا به اختصار به آن اشاره مى كنيم.

1 ـ سيستم هاى تأسيساتى

1/1 ـ سيستم برودتى و حرارتى:

طراحى سيستم هاى برودتى و حرارتى پروژه هاى طرح توسعه عمدتا بر اساس دستگاه هاى هوا رسان صورت گرفته و در برخى موارد مانند كلاس هاى درس دانشكده از فن كويل سقفى نيز استفاده شده است. علت اساسى استفاده ازدستگاه هاى هوا رسان، وسيع و مرتفع بودن فضاها و بالا بودن تعداد نفرات استفاده كننده از مجموعه است. دستگاه هاى هوا رسان علاوه بر داشتن كويل هاى برودتى استاندارد، كه از طريق چيلرها، هواى مطبوع را تأمين مى كنند، داراى محفظه ايرواشر (سيستمى شبيه كولر آبى با راندامان بالاتر) نيز هستند، به طورى كه در ايام هفته و يا مواقعى كه افراد كمترى از


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
192

7 ـ قرض الحسنه

پروژه جديد قرض الحسنه آستان در سال 1379 تكميل گشت كه هسته آغازين آن در سال 1369 به هنگام توليت آقاى مولايى بنا گذاشته شده بود. تا كنون هزاران نفر از تسهيلات اعطايى اين قرض الحسنه بهره برده اند.

8 ـ ساير خدمات اجتماعى و رفاهى

1/8 ـ طرح تعاون با مؤمنين

بر اساس دستور توليت محترم، بخشى از درآمدهاى معاونت اقتصادى آستان براى كمك به مستمندان با اولويت مجاوران حرم و اهالى رى اختصاص يافت. آن معاونت در سال 1374 طرحى با عنوان «تعاون با مؤمنين» ارايه كرد و در سال 1379 كميته هاى پنج گانه تحقيق و شناسايى، جذب، سرپرستى بهداشت و درمان و بانوان براى توسعه و ساماندهى طرح تشكيل شد. ازجمله كارهاى عام المنفعه بر اساس اين طرح، پرداخت وام به نيازمندان و نيز كمك هاى بلا عوض براى مستمندان به طور ماهيانه و مستمر بود كه مجموعا به بيش از سه ميليارد ريال مى رسد.

2/8 ـ احداث واحدهاى مسكونى

احداث بيش از1200 واحد مسكونى ارزان قيمت با رعايت الگوى مصرف و زيربناى بيش از 100هزار متر مربّع در مناطق جنوبى تهران توسط معاونت اقتصادى آستان از ديگر فعاليت هايى بود كه براى خانه دار ساختن خانواده هاى كم درآمد و محروم انجام شد.
در پايان اين بخش شايان گفتن است كه مجموع مساحت مورد استفاده در طرح بزرگ توسعه يعنى كلّ مساحت اراضى آزاد شده به 502/185متر مربّع مى رسد كه شامل املاك آزاد شده اطراف حرم مطهر و تملك اراضى مورد نظر در شهر رى و شهر مقدّس قم است كه اغلب داراى ابنيه مسكونى، تجارى و... بودند و رضايت مالكان و مستأجران آن با پرداخت هاى فوق العاده سنگين جلب گرديده و از اين فضا حدود 767/136

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134186
صفحه از 303
پرینت  ارسال به