187
آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال

ج ـ بخش سوم: احداث مراكز ادارى و خدمات رفاهى

سومين بخش از پروژه توسعه، به احداث و بازسازى مراكز خدماتى، ادارى و رفاهى براى تسهيل و سازماندهى و مديريت آستان و نيز تأمين رفاه و آسايش زائران اين مجموعه اختصاص دارد.

1 ـ احداث دارالتوليه

چنان كه قبلا شرح آن رفت، در دوران رژيم گذشته، براى استقرار توليت آستان و نيز امور ادارى و مسائل مديريتى آن، دارالتوليه اى در ضلع غربى آستان وجود داشت؛ امّا اين ساختمان از يك طرف فرسوده شده و از طرف ديگر ، از فضاى لازم و مناسب براى استقرار متمركز تشكيلات مختلف ادارى جديد برخوردار نبود؛ زيرا اجراى طرح توسعه، طبيعتا واحدها و دفاتر متعدد و روزافزون ترى را نسبت به گذشته در سازمان ادارى آستان وارد مى ساخت و فضاى موجود با طرح توسعه همگام نبود؛ در نتيجه اين ساختمان تخريب و احداث دارالتوليه مناسب و بزرگى با مساحت 2253متر مربع در زيربناى 5900 متر مربع در بخش جنوب غربى حرم در نظر گرفته شد. عمليات اجرايى آن از مرداد 1372 هم زمان با اجراى طرح احداث رواق هاى جديد آغاز شد.
در اين هنگام خانه هاى قديمى و فرسوده محل اجراى پروژه تخريب و سپس عمليات اجرايى اسكلت در 1372 آغاز شد. نازك كارى و تأسيسات زيربنايى دارالتوليه در 1373 و 1374 به اتمام رسيد. ديوارهاى داخلى و خارجى نيز در 1374 ساخته شد. لازم به ذكر است پروژه دارالتوليه در دو طبقه به همراه يك پاركينگ و يك حياط بزرگ، كه اضلاع جنوبى و شرقى آن را احاطه مى كنند در سال 1375 به پايان رسيد. دارالتوليه از آن جا كه براى استقرار كاركنان آستان و امور ادارى در نظر گرفته شده بود، علاوه بر اتاق ها كه به عنوان از آن استفاده مى شود، يك آشپزخانه بزرگ با امكانات تهويه و هواسازى مناسب و موتورخانه و نيز يك تالار اجتماعات براى برگزارى مجالس و اجتماعات مردم را نيز در در خود جا داده است. نماسازى جنوبى و شمالى دارالتوليه كه


آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
186

7 ـ مجتمع آموزشى حضرت عبدالعظيم عليه السلام

يكى ديگر از اقدامات فرهنگى آستان، تأسيس مجتمع آموزشى شامل 6باب مدرسه از مقطع پيش دبستانى تا پايان دوره متوسطه است. مساحت اين مجتمع كه به 42000 مترمربع مى رسد، به همّت هيأت امناى منصوب از جانب توليت و جلب كمك هاى مورد نياز احداث و با حضور شخصيت هاى برجسته سياسى، فرهنگى، افتتاح شد. هدف از ايجاد اين مجتمع، تحت پوشش قرار دادن فرزندان نخبه اين منطقه محروم و نيز جنوب شهر تهران در مقاطع مذكور و بدون اخذ هر گونه هزينه بود. شايان گفتن است در سال 1380 نسبت به پذيرش 260 دانش آموز در مقاطع پيش دبستانى و پايه اوّل ابتدايى و اوّل راهنمايى اقدام شده است. در اين مجتمع فضاهاى مشتركى مانند سالن هاى ورزشى، آزمايشگاه، كارگاه هاى خوداتكايى، غذاخورى و... نيز احداث شده است. (تصوير شماره 64)

8 ـ دار القرآن الكريم

دارالقرآن الكريم آستان در 1369ش فعاليت هاى خود را در بخش آموزش قرآن، محافل انس با قرآن، محافل نور، مسابقات حفظ و قرائت قرآن و فعاليت هاى فوق برنامه آغاز كرد. هزاران جوان و نوجوان و ساير اقشار مردم تحت آموزش هاى فراگير قرآن قرار گرفته اند و حافظان زيادى نيز به جامعه حفاظ قرآن كريم تقديم گشته است. در ايام مبارك ماه رمضان و ساير مناسبت هاى ويژه با دعوت قاريان ممتاز داخلى و خارجى و گروه هاى تواشيح برجسته كشور برنامه هاى زيادى توسط دارالقرآن به اجرا درآمده است. در طى فعاليت هاى آموزشى، براى ايجاد جذابيت و تنوع، اردوهاى فرهنگى نيز به نقاط مختلف تدارك ديده شده است.

  • نام منبع :
    آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم حسني (ع) در گذشته و حال
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/51992
تعداد بازدید : 134134
صفحه از 303
پرینت  ارسال به