149
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

36

اشرف فخر الدوله

زنى بود بلكه مى توان گفت مردى بود بسيار فعال ، پشت كار دار ، مدير ، مدبر ، خيلى مرتب و منظم ، اجتماعى ، عاقل ، با اطلاع از اوضاع مملكت و جريان روز ؛ شوهر و فرزندانش از او خيلى حساب مى بردند و احترام او را خيلى داشتند و بدون مشاوره با او اقدام به كارى نمى نمودند . در آموزش و پرورش فرزندان خود خيلى كوشش داشت .
اموالى كه از ميرزا عليخان امين الدوله به محسن خان امين الدوله به ارث رسيد . اگر مديريت و فعاليت فخر الدوله در كار نبود ممكن بود كه بكلى از بين برود . كوشش و زرنگى او بود كه آن تمول حفظ و نگهدارى شد . فخر الدوله نبوغى داشت و نظيرش در اين خيلى كم بود .
از گفته هاى رضا شاه پهلوى است كه گفته است:
قاجاريه يك مرد و نيم داشته است مردش فخر الدوله و نيم مردش آغا محمّد خان بوده .
اشرف يا اشرف الملوك فخر الدوله در سال 1261 خورشيدى متولد و در ديماه سال 1334 خورشيدى در سن 73 سالگى درگذشت و در ابن بابويه (شهر رى) در مقبره اختصاصى به خود مدفون گرديد .

منابع

رجال بامداد ، ج 2 ، ص 199 .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
148

35

اسماعيل مرآت

متولد سال 1272 ش) ، فرزند موسى مرآت الممالك فرزند ميرزا رضاخان بوده و در سال (1290 ش) كه دولت عده اى را به تعداد سى نفر براى تكميل تحصيلات در رشته هاى گوناگون به فرانسه فرستاد از جمله شاگردان اعزامى يكى هم اسماعيل مرآت بود .
مرآت و چند تن از محصلين اعزامى در رشته آموزش و پرورش داخل شده پس از توفيق يافتن در كار خود و گرفتن دانشنامه به ايران باز گشتند . مرآت مدتى معلم و در مدارس مشغول تدريس شد رئيس تعليمات ابتدايى در وزارت فرهنگ گرديد .
در سال (1307 ش) كه عده اى شاگرد به تعداد 110 تن براى تكميل معلومات در رشته هاى مختلف به اروپا فرستاده شدند مرآت سرپرست آنان بود . پس از تغيير سمت و بازگشت به ايران در سال 1316 ش استاندار كرمان و در سال 1318 وزير فرهنگ شد و تا سال 1321 در چند كابينه وزير فرهنگ بود .
چون قبلاً در وزارت فرهنگ حيف و ميل و سوء استفاده هاى زيادى مخصوصا در قسمت بنايى شده بود از اين جهت هنگامى كه مرآت وزير فرهنگ شد عمليات سلف خود را قبول نكرد و گفت تا رسيدگى دقيق به عمل نيايد من در امور بنايى از قبيل ساختمان هاى دانشگاه و غيره دخالتى نخواهم كرد .
مرآت در سال 1328 ش در سن 56 سالگى درگذشت و در باغچه عليجان واقع در شهر رى به خاك سپرده شد .

منابع

رجال بامداد ، ج 3 ، ص 28

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 97995
صفحه از 395
پرینت  ارسال به