79
ميزان الحكمه ج 10

۱۷۵۹۱.عنه عليه السلام :الكِذبُ مَذمومٌ إلاّ في أمرَينِ : دَفعِ شَرِّ الظَّلَمَةِ، و إصلاحِ ذاتِ البَينِ . ۱

۱۷۵۹۲.عنه عليه السلام :الكلامُ ثلاثةٌ : صِدقٌ ، و كِذبٌ ، و إصلاحٌ بينَ النّاسِ . ۲

۱۷۵۹۳.عنه عليه السلام :المُصلِحُ ليسَ بكاذِبٍ . ۳

۱۷۵۹۴.عنه عليه السلام :كُلُّ كذبٍ مَسؤولٌ عَنهُ صاحِبُهُ يَوما إلاّ (كذبا) في ثلاثةٍ : رجُلٌ كائدٌ في حَربِهِ فهُو مَوضوعٌ عَنهُ ، أو رجُلٌ أصلَحَ بينَ اثنَينِ يَلقَى هذا بغَيرِ ما يَلقَى بهِ هذا يُريدُ بذلكَ الإصلاحَ ما بينَهُما ، أو رجُلٌ وَعَدَ أهلَهُ شيئا و هُو لا يُريدُ أن يُتِمَّ لَهُم ۴ . ۵

(انظر) الصلح (2) : باب 2230 . وسائل الشيعة : 8/578 باب 141.
كنز العمّال : 3/630 ، 632.
المحجّة البيضاء : 5/243 «بيان ما رُخّص فيه من الكذب».

۱۷۵۹۱.امام صادق عليه السلام :دروغ نكوهيده است، مگر در دو جا: دور كردن شرّ ستمگران و آشتى دادن ميان مسلمانان.

۱۷۵۹۲.امام صادق عليه السلام :سخن بر سه گونه است: راست و دروغ و آشتى دادن ميان مردم.

۱۷۵۹۳.امام صادق عليه السلام :اصلاح دهنده [ميان مردم مسلمان]، دروغگو به شمار نمى آيد.

۱۷۵۹۴.امام صادق عليه السلام :هر دروغى روزى از گوينده اش بازخواست شود، مگر دروغى كه در سه جا گفته شود: مردى كه در جنگ نيرنگ زند كه بر او گناهى نيست، يا مردى كه ميان دو نفر اصلاح و سازش دهد؛ با اين يكى برخوردى مى كند و با آن يكى برخورد ديگرى و هدفش از اين كار آشتى دادن ميان آن دوست، يا مردى كه به زن (خانواده) خود و عده اى دهد و قصد انجام آن را نداشته باشد. ۶

1.بحار الأنوار : ۷۲/۲۶۳/۴۸.

2.الكافي : ۲/۳۴۱/۱۶.

3.الكافي : ۲/۲۱۰/۵.

4.الكافي : ۲/۳۴۲/۱۸.

5.قال المجلسيّ رضوان اللّه عليه : اعلم أنّ مضمون الحديث متّفَق عليه بين الخاصّة و العامّة ، فروى الترمذيّ عن النبيّ صلى الله عليه و آله : لا يَحِلّ الكذبُ إلاّ في ثلاثٍ : يُحَدِّثُ الرجُلُ امرأتَهُ لِيُرضِيَها ، و الكذبُ في الحَربِ ، و الكذبُ في الإصطلاحِ بينَ النّاسِ . و في صحيح مسلم قال ابن شهاب و هو أحد رواته : لم أسمع يرخّص في شيءٍ ممّا يقول النّاس كذبا إلاّ في ثلاثٍ: الحَرب ، و الإصلاح بين النّاس، و حديث الرجل امرأته و حديث المرأة زوجها (بحار الأنوار : ۷۲/۲۴۳).

6.علامه مجلسى ـ رضوان اللّه عليه ـ مى نويسد: بدان كه مضمون اين حديث مورد اتفاق خاصّه و عامّه است. مثلاً ترمذى از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت كرده است كه فرمود: دروغ گفتن روا نيست، مگر در سه جا: مرد براى خشنودى همسر خود سخنى به او بگويد و دروغ گفتن در ميدان جنگ و دروغ گفتن براى آشتى دادن ميان مردم. در صحيح مسلم از قول ابن شهاب، كه يكى از راويان مسلم است، مى گويد: نشنيده ام كه به مردم اجازه دروغ گفتن داده شده باشد، مگر در سه جا: در جنگ، و براى آشتى دادن ميان مردم و سخن گفتن مرد با زنش و سخن گفتن زن با شوهرش.


ميزان الحكمه ج 10
78

۱۷۵۸۷.الكافي عن أبي بصير :سَمعتُ أبا عبدِ اللّه عليه السلام يقولُ : إنّ الكِذبَةَ لَتُفَطِّرُ الصائمَ ، قلتُ : و أيُّنا لا يكونُ ذلكَ مِنهُ ؟ ! قالَ : ليسَ حيثُ ذَهَبتَ ، إنّما ذلكَ الكذبُ علَى اللّهِ و على رسولِهِ و علىَ الأئمَّةِ صلواتُ اللّهِ علَيهِ و علَيهِم . ۱

(انظر) الفتوى : باب 3116.

3410

مَوارِدُ جَوازِ الكِذبِ

۱۷۵۸۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إن اللّهَ عَزَّ و جلَّ أحَبَّ الكِذبَ في الصَّلاحِ، و أبغَضَ الصِّدقَ في الفَسادِ . ۲

۱۷۵۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :ليسَ بالكاذِبِ مَن أصلَحَ بينَ النّاسِ فقالَ خَيرا أو نَمى خَيرا . ۳

۱۷۵۹۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ اللّهَ أحَبَّ اثنَينِ و أبغَضَ اثنَينِ : أحَبَّ الخَطرَ ۴ فيما بينَ الصَّفَّينِ ، و أحَبَّ الكذبَ في الإصلاحِ ، و أبغَضَ الخَطرَ في الطُّرُقاتِ ، و أبغَضَ الكذبَ في غَيرِ الإصلاحِ . ۵

۱۷۵۸۷.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود : دروغى، روزه روزه دار را باطل مى كند. عرض كردم: كدام يك از ما هست كه چنين چيزى [يك دروغ در روز ]از او سر نزند؟ حضرت فرمود: مقصود اين نبود كه تو فكر كردى، بلكه مقصود دروغ بستن به خدا و رسول او و ائمه ـ صلوات اللّه عليه و عليهم ـ مى باشد.

3410

موارد جايز بودن دروغ

۱۷۵۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عزّ و جلّ، دروغ گفتن به منظور ايجاد صلح و آشتى را دوست دارد و راستگويى به قصد فساد انگيزى را دشمن مى دارد.

۱۷۵۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه براى اصلاح ميان مردم [به دروغ] سخن خوبى بگويد، يا به خوبى خبر كشى كند، دروغگو به شمار نمى آيد.

۱۷۵۹۰.امام صادق عليه السلام :خداوند دو چيز را دوست و دو چيز را دشمن دارد: با تبختر راه رفتن ميان دو صف [از لشكر اسلام و كفر] را دوست دارد و دروغ گفتن، براى آشتى دادن را هم دوست دارد. و با تبختر راه رفتن در كوچه و بازار را دشمن دارد و دروغ گفتن براى هدفى غير از آشتى دادن را نيز دشمن مى دارد.

1.الكافي : ۲/۳۴۰/۹.

2.بحار الأنوار : ۷۷/۴۷/۳.

3.الترغيب و الترهيب : ۳/۴۸۸/۴.

4.يَخْطُرُ في مِشْيَتِه : أي يتمايل و يمشي مشية المُعْجَب (النهاية : ۲/۴۶) .

5.الكافي : ۲/۳۴۲/۱۷.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 10
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 246210
صفحه از 572
پرینت  ارسال به