21
ميزان الحكمه ج 08

2794

فَضلُ العِلمِ عَلَى العِبادَةِ

۱۳۸۲۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :فَضلُ العِلمِ أحَبُّ إلَيَّ مِن فَضلِ العِبادَةِ . ۱

۱۳۸۲۷.عنه صلى الله عليه و آله :العِلمُ أفضَلُ مِنَ العِبادَةِ . ۲

۱۳۸۲۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن خَرَجَ يَطلُبُ بابا مِن عِلمٍ لِيَرُدَّ بِه باطِلاً إلى حَقٍّ ، أو ضَلالَةً إلى هُدىً ، كانَ عَمَلُهُ ذلكَ كَعِبادَةِ مُتَعَبِّدٍ أربَعينَ عاما . ۳

۱۳۸۲۹.عنه صلى الله عليه و آله :قَليلُ العِلمِ خَيرٌ مِن كَثيرِ العِبادَةِ . ۴

۱۳۸۳۰.عنه صلى الله عليه و آله :نَومٌ مَعَ عِلمٍ خَيرٌ مِن صَلاةٍ عَلى جَهلٍ . ۵

۱۳۸۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :طَلَبُ العِلمِ أفضَلُ عِندَ اللّهِ مِنَ الصَّلاةِ و الصِّيامِ و الحَجِّ و الجِهادِ في سَبيلِ اللّهِ تَعالى. ۶

۱۳۸۳۲.الاءمامُ عليٌّ عليه السلام :الكَلِمَةُ مِنَ الحِكمَةِ يَسمَعُها الرَّجُلُ فيَقولُ أو يَعمَلُ بِها خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ . ۷

2794

برترى دانش بر عبادت

۱۳۸۲۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فضليت علم نزد من خوشتر از فضيلت عبادت است.

۱۳۸۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :علم برتر از عبادت است.

۱۳۸۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه براى آموختن يك باب از دانشى بيرون رود تا به وسيله آن باطلى را به حق، يا گمراهى و ضلالتى را به هدايت باز گرداند، اين كار او مانند عبادت چهل ساله عبادت كننده است.

۱۳۸۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اندكى دانش، بهتر از بسيارى عبادت است.

۱۳۸۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خوابِ توأم با علم و دانش، بهتر از نماز همراه با نادانى است.

۱۳۸۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نزد خداوند، آموختن دانش برتر از نماز و روزه و حجّ و جهاد در راه خداوند متعال است.

۱۳۸۳۲.امام على عليه السلام :سخن حكيمانه اى كه آدمى بشنود و آن را [براى ديگرى] بازگو كند، يا به آن عمل نمايد، بهتر از عبادت يك سال است.

1.تحف العقول : ۴۱ .

2.كنز العمّال : ۲۸۶۵۷.

3.الأمالي للطوسي : ۶۱۹/۱۲۷۵.

4.منية المريد : ۱۰۵ .

5.منية المريد : ۱۰۴.

6.كنز العمّال : ۲۸۶۵۵.

7.بحار الأنوار : ۱/۱۸۳/۹۳.


ميزان الحكمه ج 08
20

۱۳۸۲۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ النّاسَ في صَعيدٍ واحِدٍ ، و وُضِعَتِ المَوازينُ ، فيُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ . ۱

2793

العالِمُ حَيٌّ و إن ماتَ

۱۳۸۲۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :العالِمُ بَينَ الجُهّالِ كَالحَيِّ بَينَ الأمواتِ . ۲

۱۳۸۲۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :هَلَكَ خُزّانُ الأموالِ و هُم أحياءٌ ، و العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ ، و أمثالُهُم فِي القُلوبِ مَوجودَةٌ . ۳

۱۳۸۲۴.عنه عليه السلام :العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ اللَّيلُ و النَّهارُ . ۴

۱۳۸۲۵.عنه عليه السلام :العالِمُ حَيٌّ و إن كانَ مَيِّتا ، الجاهِلُ مَيِّتٌ و إن كانَ حَيّا . ۵

(انظر) الموت : باب 3684 ، 3685.

۱۳۸۲۱.امام صادق عليه السلام :چون روز رستاخيز شود، خداوند عزّ و جلّ مردم را در دشتى فراخ گرد مى آورد و ترازوها گذاشته مى شود و خون شهيدان با مركّب عالمان سنجيده مى شود، اما كفّه مركّب عالمان بر خون شهيدان سنگينى مى كند.

2793

دانشمند زنده است گر چه مرده باشد

۱۳۸۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمند در ميان مردمان نادان، مانند زنده اى است در ميان مردگان.

۱۳۸۲۳.امام على عليه السلام :مال اندوزان، با آن كه زنده اند، مُرده اند و اهل علم، تا دنيا هست زنده اند. پيكرهايشان از ميان مى رود، امّا يادشان در دلها هست.

۱۳۸۲۴.امام على عليه السلام :تا گردش شب و روز هست، علما هستند.

۱۳۸۲۵.امام على عليه السلام :عالم زنده است، گر چه مرده باشد؛ نادان مرده است، گر چه زنده باشد.

1.مستطرفات السرائر : ۱۱۹/۲.

2.الأمالي للطوسي : ۵۲۱/۱۱۴۸.

3.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷.

4.غرر الحكم : ۱۴۸۱.

5.غرر الحكم : ۱۱۲۴ ـ ۱۱۲۵.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 08
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 547415
صفحه از 632
پرینت  ارسال به