553
ميزان الحكمه ج 07

2780

مَوضِعُ العَقلِ

۱۳۷۳۴.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :العَقلُ مَسكَنُهُ القَلبُ . ۱

۱۳۷۳۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَوضِعُ العَقلِ الدِّماغُ . ۲

۱۳۷۳۶.عنه عليه السلام :مَوضِعُ العَقلِ الدِّماغُ ، أ لا تَرَى أنَّ الرَّجُلَ إذا كانَ قَليلَ العَقلِ قيلَ لَهُ : ما أخفَّ دِماغَكَ ! ۳

(انظر) العقل: باب 2737.
باب 2750.

2781

النَّوادِرُ

۱۳۷۳۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَنِ استَغنى بِعَقلِهِ زَلَّ . ۴

۱۳۷۳۸.عنه عليه السلام :لا عَقلَ كَالتَّدبيرِ . ۵

۱۳۷۳۹.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام ـ: عَقَلوا الدّينَ عَقلَ وِعايَةٍ و رِعايَةٍ ، لا عَقلَ سَماعٍ و رِوايَةٍ . ۶

2780

جايگاه خرد

۱۳۷۳۴.امام باقر عليه السلام :خرد، جايگاهش دل است.

۱۳۷۳۵.امام صادق عليه السلام :جايگاه خرد مغز است.

۱۳۷۳۶.امام صادق عليه السلام :جايگاه خرد مغز است. مگر نمى بينى وقتى كسى كم خرد باشد به او گفته مى شود: چقدر سبك مغزى.

2781

گوناگون

۱۳۷۳۷.امام على عليه السلام :هر كه عقل خود را كامل داند، بلغزد.

۱۳۷۳۸.امام على عليه السلام :هيچ خردى چون تدبير نيست.

۱۳۷۳۹.امام على عليه السلامـ در توصيف خاندان محمّد عليهم السلام ـفرمود : دين را شناختند؛ شناختى توأم با دانايى و عمل، نه آن كه فقط بشنوند و بازگو كنند.

1.علل الشرائع : ۱۰۷/۳.

2.تحف العقول : ۳۷۱.

3.تفسير القمّي : ۲/۲۳۹ .

4.بحار الأنوار : ۷۷/۲۳۵/۳.

5.نهج البلاغة : الحكمة ۱۱۳.

6.نهج البلاغة : الخطبة ۲۳۹.


ميزان الحكمه ج 07
552

۱۳۷۲۹.عنه عليه السلام :يُرخَى الصَّبِيُّ سَبعا ، و يُؤَدَّبُ سَبعا ، و يُستَخدَمُ سَبعا ، و يَنتَهي طُولُهُ في ثَلاثٍ و عِشرينَ ، و عَقلُهُ في خَمسَةٍ و ثَلاثينَ ، و ما كانَ بَعدَ ذلكَ فَبِالتَّجارِبِ . ۱

۱۳۷۳۰.عنه عليه السلام :إنَ الغُلامَ إنَّما يَثغَرُ في سَبعِ سِنينَ، و يَحتَلِمُ في أربَعَ عَشَرَةَ ۲ سَنَةً ، و يَستَكمِلُ طُولَهُ في أربَعٍ و عِشرينَ، و يَسـتَكمِلُ عَقلَهُ في ثَمانٍ و عِشرينَ سَنَةً، فما كانَ بَعدَ ذلكَ فإنَّما هُوَ بِالتَّجارِبِ . ۳

۱۳۷۳۱.عنه عليه السلام :إذا شابَ العاقِلُ شَبَّ عَقلُهُ ، إذا شابَ الجاهِلُ شَبَّ جَهلُهُ . ۴

۱۳۷۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :يَزيدُ عَقلُ الرَّجُلِ بَعدَ الأربَعينَ إلى خَمسينَ و سِتّينَ ، ثُمَّ يَنقُصُ عَقلُهُ بَعدَ ذلكَ . ۵

۱۳۷۳۳.عنه عليه السلام :يَثغَرُ الغُلامُ لِسَبعِ سِنينَ ، و يُؤمَرُ بِالصَّلاةِ لِتِسعٍ ، و يُفَرَّقُ بَينَهُم في المَضاجِعِ لِعَشرٍ ، و يَحتَلِمُ لِأربَعَ عَشَرَةَ سَنَةً ، و مُنتَهى طولِه لاِثنَتَينِ و عِشرينَ سَنَةً ، و مُنتَهى عَقلِهِ لِثَمانٍ و عِشرينَ سَنَةً إلاّ التَّجارِبَ . ۶

۱۳۷۲۹.امام على عليه السلام :كودك بايد تا هفت سالگى، به حال خود رها شود. از آن پس تا هفت سال بايد به تربيت او پرداخت و سپس تا هفت سال به كار و خدمت گرفته شود. قد كشيدنش در بيست و سه سالگى به پايان مى رسد و رشد عقلى او در سى و پنج سالگى و از آن به بعد با تجربه ها بر عقل او افزوده مى شود.

۱۳۷۳۰.امام على عليه السلام :كودك در هفت سالگى، دندان شيرى مى اندازد. در چهارده سالگى محتلم مى شود. در بيست و چهار سالگى قد كشيدنش متوقف مى شود و در بيست و هشت سالگى عقلش كامل مى شود و از آن پس هر چه اضافه شود، به واسطه تجربه هاست.

۱۳۷۳۱.امام على عليه السلام :خردمند وقتى پير شود، خردش جوان گردد و نادان چون پير شود، نادانيش جوان گردد.

۱۳۷۳۲.امام صادق عليه السلام :عقل مرد، بعد از چهل سالگى تا پنجاه شصت سالگى زياد مى شود و از آن پس رو به كاهش مى نهد.

۱۳۷۳۳.امام صادق عليه السلام :كودك در هفت سالگى، دندان شيرى مى اندازد. در نُه سالگى بايد او را به نماز خواندن وا داشت و در ده سالگى بسترهايشان را از هم جدا كرد و در چهارده سالگى محتلم مى شود و در بيست و دو سالگى قد كشيدنش متوقّف مى شود و در بيست و هشت سالگى رشد عقليش به پايان مى رسد، به جز تجربه ها.

1.بحار الأنوار : ۱۰۴/۹۶/۴۶.

2.في الجعفريّات : «أربعة عشر» و التصويب من مستدرك الوسائل : ۱/۸۵/۴۴ .

3.الجعفريّات : ۲۱۳ .

4.غرر الحكم : ۴۱۶۹ ، ۴۱۷۰.

5.الاختصاص : ۲۴۴.

6.الكافي : ۶/۴۶/۱ و فيه «لاثنتي» بدل «لاثنتين» .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571777
صفحه از 575
پرینت  ارسال به